گروه اجتماعی: نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه، حقوق و مزایای سربازان وظیفه را افزایش دادند.

نمایندگان در جلسه علنی چهارشنبه مصوب کردند که حقوق سربازان وظیفه حداقل 60 درصد و حداکثر 90 درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری است که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل تهیه و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد.

مجلس براساس تبصره این ماده مقرر کرد به کارکنان وظیفه متأهل یا سرپرست خانواده معادل 100 درصد حق عائله‌مندی کارکنان پایور نیروهای مسلح پرداخت ‌گردد. نمایندگان همچنین مصوب کردند حقوق کارکنان وظیفه در دوران آموزش و قبل از دریافت درجه یا سردوشی به میزان 50 درصد حقوق نخستین ماه دوره خدمت آنان است.

مجلس مقرر کرد به کارکنان وظیفه در خاتمه خدمت دوره ضرورت معادل یک ماه به‌عنوان پاداش پرداخت ‌شود. نمایندگان براساس تبصره‌ای مصوب کردند که حق بازنشستگی و حقوق ماه خدمت از حقوق ماهانه کارکنان کسر نمی‌گردد.

نمایندگان با اصلاح ماده‌ای از این قانون مصوب کردند که کلیه مشمولینی که برای انجام خدمت وظیفه عمومی اعزام می‌شوند، همچنین (و درصورت لزوم) کسانی که از انجام خدمت معاف می‌گردند، باید آموزش‌های نظامی و انتظامی اعم از عمومی و تخصصی را مطابق دستورالعملی که توسط ستاد کل با همکاری سازمان‌های نیروهای مسلح تهیه و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد طی نمایند.

مجلس براساس تبصره‌ای مقرر کرد آموزش مشمولین معاف از خدمت برابر آیین‌نامه خواهد بود که از سوی ستاد کل تهیه و به تصویب فرماندهی کل قوا می‌رسد.همچنین نمایندگان مصوب کردند در زمان صلح، آموزش‌های فوق به‌نحوی طراحی شود که به‌عنوان واحد درسی یا پودمان قابل محاسبه باشد.

نیروهای مسلح باید حین خدمت در زمان صلح زمینه استمرار آموزش‌های فوق را برای سربازان فراهم نمایند.مجلس با اصلاح ماده‌ای از این قانون مقرر کرد که کارکنان وظیفه براساس مدارک تحصیلی و وجود محل سازمانی پس از طی دوره آموزشی لازم به یکی از درجات زیر نائل می‌گردند.

نمایندگان مجلس در ادامه به اصلاح بخش غیبت مشمولان وظیفه عمومی و جرایم و مجازات‌ها پرداختند.براساس مصوبه نمایندگان مشمولان خدمت وظیفه عمومی که برای رسیدگی و یا اعزام برای طی دوره ضرورت احضار می‌شوند، چنانچه در مهلت یا موعد مقرر خود را معرفی نکنند و همچنین مشمولانی که معافیت موقت دریافت داشته‌اند و پس از انقضای مدت اعتبار ظرف مدت یک ماه برای تجدید رسیدگی خود را معرفی نکنند، غایب شناخته شده و پس از معرفی یا دستگیری درصورتی که طبق مقررات این قانون قادر به خدمت و بلامانع تشخیص داده شوند به خدمت اعزام شده و نوع رفتار با آنان مشخص شده است.

بنابراین گزارش، مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح تا 3 ماه و در زمان جنگ تا 15 روز باشد و چنانچه مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح بیشتر از 3 ماه و در زمان جنگ بیشتر از 15 روز باشد به 6 ماه اضافه خدمت تنبیه می‌شوند.

نمایندگان همچنین در اصلاح ماده فوق برای غیبت مشمولان خدمت وظیفه عمومی مقرر کردند تا مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح از یکسال و در زمان جنگ از 2 ماه تجاوز کند، علاوه بر اعمال اضافه خدمت مذکور در بند (1) فراری محسوب شده و به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی شوند.

براساس این مصوبه مشمولان غایبی که به خدمت اعزام می‌شوند درصورتی که حین خدمت، حسن اخلاق و رفتار و جدیت در انجام وظیفه از خود نشان دهند یا در عملیات جنگی ابراز شجاعت و فداکاری نمایند و مراتب مورد گواهی فرماندهان و رؤسای ذیربط باشد، برابر ضوابطی که از سوی ستاد کل ابلاغ می‌شود با تصویب مقامات ارتشبدی و یا هم‌تراز در سازمان مربوط از انجام اضافه خدمت و یا بخشی از آن معاف می‌شوند.

گفتنی است مشمولانی هم که تا تصویب این قانون غایب شناخته شده‌اند، در داخل کشور ظرف حداکثر 6ماه و آنهایی که در خارج از کشور هستند، ظرف حداکثر یکسال باید خود را برای انجام خدمت دوره ضرورت معرفی نمایند و در این‌صورت مشمول تنبیهات این قانون نخواهند بود.

نمایندگان مجلس با اصلاح ماده دیگری از قانون خدمت وظیفه عمومی، نیروی انتظامی را موظف کردند تا درخصوص شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب و رسیدگی به وضعیت آنان اقدام نماید و تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری و شرکت‌های دولتی و مؤسسات غیردولتی و خصوصی و بانک‌ها و نیروهای مسلح هم باید همکاری لازم را در این مورد به عمل آورند.

کد خبر 87696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز