همشهری آنلاین: مدیر کل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در چهار ماه نخست سال جاری بیش از 240 تن انواع مواد مخدر کشف شد که بیشترین کشفیات آن مربوط به ماده مخدر تریاک بوده است.

به گزارش ایسنا، محمد مسعود زاهدیان با بیان این که در چهار ماه گذشته 712 باند بزرگ توزیع مواد مخدر درکل کشور کشف و منهدم شد، اظهار کرد: در مجموع 245 تن و 881 کیلوگرم انواع مواد مخدر از این باند‌ها کشف شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد افزایش رشد داشته است.

وی گفت: از مجموع این کشفیات 210 تن توسط نیروی انتظامی، 5/24 تن توسط وزارت اطلاعات و مابقی توسط سایر نیروهای مسئول در امر مقابله کشف و ضبط شد.

مدیر کل امور اجرایی ستاد گفت: در این ارتباط 76 هزار و 774 قاچاقچی، توزیع‌کننده و فروشنده جزئی با اقدامات اطلاعاتی و فعالیت‌های پلیسی شناسایی و دستگیر شدند که حدود پنج درصد این رقم جزو عناصر اصلی شبکه‌های قاچاق محسوب می‌شوند.

زاهدیان حاکم شدن رویکرد علمی و اطلاعاتی در جهت شناسایی و کشف عناصر شبکه‌های قاچاق در پلیس و وزارت اطلاعات را موجب افزایش درصد کشفیات مواد مخدر طی سال‌های اخیر دانست و افزود: این از دستاوردهایی است که طی این سال‌ها با تغییر ساختار عملکردی و پیگیری پرونده‌های مرتبط با مواد مخدر شکل گرفته است و انجام این فعالیت‌ها می‌تواند در راستای ارتقای فعالیت‌های یگان‌ها موثر باشد.

وی گفت: در چهار ماه اول سال جاری بیشترین کشفیات مربوط به استان‌های شرق و حاشیه شرق از جمله کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی و فارس بوده است.

وی ادامه داد: کشفیات مواد مخدر در مناطق شرقی کشور نشان دهنده تلاش‌ها و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در راستای کنترل مرزها و افزایش یگان‌های عملیاتی در مناطق منتهی به شرق کشور است که تاثیر مثبتی در عملکرد یگان‌های شرق و حاشیه شرق داشته و همچنین نویدبخش کاهش انتقال مواد مخدر به داخل کشورمان است.

این مقام مسئول در ستاد با اشاره به مبارزه قاچاق مواد مخدر در مرزهای غربی کشور گفت: در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان نیز چند شبکه بین‌المللی قاچاق منهدم شد و قاچاقچیان زیادی نیز دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

زاهدیان بیان کرد: امسال در آب‌های حوزه خلیج فارس نیز یگان‌های دریابانی نیروی انتظامی به چندین شبکه ضربه وارد و از ترانزیت مواد مخدر از طریق دریا جلوگیری کردند، این عملکردها از دستاوردهای مهم نیروی انتظامی برای کنترل ترانزیت مواد مخدر درجهت ضربه زدن به شبکه‌های قاچاق محسوب می‌شود که توانسته در جلوگیری از عبور مواد مخدر در این نقطه جغرافیایی، اقدامات موثری را انجام دهد.

وی احداث دیوار و سیم خاردار، ایجاد تجهیزات الکترونیکی و اقدامات مهندسی در مرزها را از جمله اقدامات موثر جمهوری اسلامی ایران در روند مقابله برشمرد و گفت: اگر اقدامات عمرانی مرزها در سال جاری و سال‌های بعد به خوبی انجام و به موقع به نیروی انتظامی واگذار شود، فعالیت‌های ما در کنترل مرزها تکمیل و نقش مرزبانی نیز در مبارزه با مواد مخدر برجسته‌تر خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که اگر دولت این اعتبارات را به موقع به یگان‌های مرزبانی بدهد آن‌ها می‌توانند عملیات مهندسی را در مرزها تکمیل کنند.

زاهدیان با اشاره به نقش گمرک در کنترل ورود و خروج مواد مخدر گفت: امروزه وجود اداره کل مبارزه با مواد مخدر در گمرک با سازماندهی منظم و منسجم خود در جهت کنترل مرزهای ورودی و خروجی کشور نقش موثری را ایفا می‌کند، فعال بودن نیروهای گمرک و تجهیز گمر‌ها به سگ‌های موادیاب در آینده نزدیک از اقدامات موثر این سازمان در افزایش کنترل ورود و خروج مواد به کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 87669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز