سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور روسیه به تندی به اوکراین حمله و این کشور را متهم کرد امنیت تامین گاز اروپا را به خطر انداخته است.

خبرگزاری اتریش از مسکو گزارش داد، دمیتری مدودف روز سه‌شنبه گفت کی‌یف به دنبال قطع روابط دوجانبه با مسکو است. این مساله بر بخش انرژی هم اثر می‌گذارد.

درگیری دوجانبه میان این دو جمهوری سابق شوروی از سال 2006 میلادی بارها منجر به اختلال در گازرسانی روسیه به اروپا شده است که مسیر انتقال آن تقریبا به طور کامل از اوکراین می‌گذرد.

اوکراین به تازگی دستور اخراج دو دیپلمات روس را به اتهام "مشغولیت نداشتن به امور دیپلماتیک" صادر کرده و به همین خاطر خشم همسایه خود را برانگیخته است.

مسکو هم در واکنش به این اقدام دو دیپلمات اوکراینی را اخراج کرد. مدودف روز سه‌شنبه گفت اعزام سفیر جدید روسیه را به کی‌یف به تعویق می‌اندازد.

روند ضدروسی

مدودف گفت دلیل تعویق اعزام سفیر جدید، "روند کنونی ضدروسی رهبری اوکراین" است. وی این مطلب را روز سه‌شنبه در نامه‌ای سرگشاده برای ویکتور یوشنکو، همتای اوکراینی خود اعلام کرد. وی ابراز امیدواری کرد روابط میان مسکو و "رهبری سیاسی جدید" کی‌یف بهتر شود.

اوکراین 17 ژانویه شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. در این انتخابات هواداران غرب و وفاداران به روسیه مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند.

ویکتور تشرنومیردین (Viktor Tschernomyrdin)، نخست‌وزیر اسبق روسیه در ماه ژوئن از سمت سفارت در اوکراین کنار گذاشته شد. کرملین دلیل بازگرداندن وی را به مسکو اعلام نکرده است. تشرنومیردین به خاطر "اظهارات غیردوستانه" خود در اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته بود. سال گذشته بارها میان دو کشور بر سر انتقال گاز روسیه درگیری به وجود آمد که نقطه اوج آن توقف ارسال گاز به اروپا بود.

کد خبر 87578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز