تازه‌ترین آمار گمرک ایران از افزایش واردات میوه در 4 ماهه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حکایت دارد

  • با محمد مهدی افشاری، مخبر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.
         
    رویکرد کمیسیون به شیوه کنونی واردات محصولات کشاورزی چگونه است؟

هر گونه وارداتی که به تولید داخلی لطمه بزند قابل‌قبول نیست چرا که این شیوه واردات محصولات کشاورزی موجب ضایع شدن زحمات و از بین رفتن دسترنج کشاورزانی است که سال‌ها عمر خود را صرف کرده‌اند تا آب و خاک را به‌عنوان منابع پایه ملی حفظ کنند.

رویکرد کمیسیون کشاورزی به شیوه کنونی واردات محصولات کشاورزی اتخاذ تدابیری برای محدود کردن واردات است. در شرایطی که تولید داخلی برخی محصولات کشاورزی تکافوی نیاز بازار داخلی را کرده یا در برخی تولیدات مانند برنج و میوه و مرکبات نیازمند حداقل واردات هستیم، شیوه کنونی واردات محصولات کشاورزی توجیه‌پذیر نیست.

  • تصویب تعرفه 25 درصدی واردات برنج تا چه حد قابل توجیه است؟

تصویب تعرفه 25 درصدی برای واردات برنج قطعا مورد قبول مجلس نیست چرا که براساس مصوبه مذکور که ابتدا در کمیسیون کشاورزی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است، این تعرفه نباید کمتر از حداقل تعرفه واردات خودرو یعنی 90 درصد باشد. در واقع وضع چنین تعرفه‌های اندکی موجب شده تا روند بررسی واردات محصولات کشاورزی تسهیل شود.

  • چه راهکار تازه‌ای برای مقابله با این شیوه واردات در نظر دارید؟

در شرایط کنونی که دولت دهم در حال رایزنی برای معرفی اعضای کابینه است، قطعا موضوع واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی به‌عنوان یکی از محورهای اصلی در بررسی صلاحیت وزرای بازرگانی و جهاد کشاورزی خواهد بود.

با این روند نمایندگان مجلس در بررسی صلاحیت اعضای پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های مذکور، این موضوع و مسائلی از این قبیل که در سال‌های اخیر مطرح شده را در دستور کار قرار می‌دهند. براین اساس در بررسی صلاحیت اعضای کابینه دهم حتما این مسائل را دخالت داده و دقت می‌کنیم که اعضای پیشنهادی کابینه برای وزارتخانه‌های مذکور تا چه حد قادر به همگام ساختن واردات با سیاست‌های کلی حمایت از بخش کشاورزی هستند.

کمیسیون کشاورزی تبیین ساز و کاری برای ارائه تضمین لازم به رعایت اصول مذکور توسط افراد پیشنهادی برای وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی را دنبال خواهد کرد. در واقع این موضوع یکی از محورهای اصلی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بازرگانی و جهاد کشاورزی در مجلس خواهد بود.

  • به‌نظر شما واردات محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی، به معنای مبرا دانستن وزارت بازرگانی است؟

این استدلال قابل پذیرش نیست چرا که سیاستگذاری و ثبت سفارش برای واردات کالاهای مختلف در این وزارتخانه صورت می‌گیرد. بخش خصوصی بدون مجوز وزارت بازرگانی قادر به ثبت سفارش و واردات کالا نیست.

با این روند در نخستین جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی موضوع واردات بی‌رویه برخی محصولات کشاورزی را بررسی خواهیم کرد.

کد خبر 87347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز