مازیار مهام: ترمه بافی اصیل‌ترین صنعت دستی استان یزد در حالی رو به فراموشی است که این هنر از گذشته‌های دور در سراسر کشور و حتی سایر کشورها به‌عنوان نمادی از صنایع دستی، سنتی و فرهنگ ایرانی در بافت پارچه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار و کار دست هنرمندان یزدی در این زمینه یکه تاز این هنر بوده است.

چندی پیش معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از احیای دوباره هنر ترمه‌بافی دستی به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین هنرهای ایرانی در استان خبر داد.

گویا این معاونت پس از آنکه بسیاری از هنرمندان ترمه‌بافی ایرانی نسبت به منسوخ شدن این صنعت در استان یزد اعتراض کرده و خواهان رسیدگی به وضعیت ترمه‌بافان شدند، تصمیم به احیای این صنعت ارزشمند با راه‌اندازی دستگاه ترمه‌بافی دستی در کارگاه بافنده قدیمی ترمه با همکاری یکی از بافندگان هنرمند و پرسابقه این صنعت کرده است.

 محمد بهشتی با اشاره به اینکه صنعت ترمه بافی قبل از ورود پارچه‌ها و منسوجات کارخانه‌های غربی به ایران از رونق چشمگیری برخوردار بوده است می‌گوید: با ورود پارچه‌های متنوع و رنگارنگ، این هنر- صنعت به تدریج رونق خود را از دست داد.از طرف دیگر با توجه به اینکه امروزه جوانان دوست دارند سراغ کارهای ‌آسان‌تر و زود‌بازده بروند این هنر -صنعت کم‌کم در حال فراموش شدن است.

 همچنین عوامل دیگری از جمله گران بودن قیمت تمام شده مواد اولیه ترمه به دلیل استفاده از ابریشم، ظهور دستگاه‌های پارچه‌بافی و تعداد زیاد کارخانه های تولیدی در استان و ارزان‌تر شدن قیمت پارچه باعث شده ترمه به فراموشی سپرده شود.

همشهری استانها

کد خبر 87301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز