چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین-محمدرسولی: مایکروسافت در ادامه قرارداد مابین غول‌های و در صورت تصویب آن توسط دولت، 400 نفر از کارمندان یاهو را به استخدام خود در خواهد آورد و یاهو نیز با دریافت 150 میلیون دلار، می‌تواند تمام هزینه‌های احتمالی و پیش‌بینی نشده این انتقال و تغییر تکنولوژی را بپردازد.

هفته گذشته دو غول اینترنتی جهان به توافق دست یافته بودند که یاهو کلیه تبلیغات آنلاین و جستجوهای خود را به مایکروسافت تحویل دهد.

هر چند مبلغ کلی قرارداد مشخص نیست ولی درصد بالایی از سود به یاهو رسیده و همچنین تعدادی از کارمندان و هزینه‌های جاری این شرکت کاسته می‌شود. مسئولان یاهو اعلام کرده‌اند تعدادی از کارمندان خود را به مایکروسافت انتقال خواهند داد ولی مشخص نکردند که چند نفر از کل 13هزار کارمند منتقل خواهند شد.

این قرارداد 10 ساله از اوائل سال 2010 اجرایی خواهد شد و مورد تایید کمیته آنتی‌تراست آمریکا و اتحادیه اروپا نیز قرار گرفته است.

کمیته آنتی‌تراست، مسئول بررسی قابل اطمینان بودن و تشخیص عدم فریب از دید مشتری است.

 یاهو در سه سال اول، سالی 50 میلیون دلار دریافت خواهد کرد به همراه درصدی از سود تبلیغاتی که خود بدست می‌آورد.

در قرارداد اولیه، صحبتی از 150 میلیون دلار فوق نشده بود ولی اکنون قرار است مایکروسافت آن را به یاهو بپردازد تا در حل مشکلات پیش‌بینی نشده مورد استفاده قرار گیرد.

سهام یاهو با آشکار شدن این قرارداد، 15 درصد کاهش یافت زیرا هیچ مبلغ بزرگی به عنوان شروع قرارداد به یاهو تعلق نگرفت که کمی عجیب هم به نظر می‌رسد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که مایکروسافت باید حداقل یک تا 2 میلیارد دلار به عنوان پیش پرداخت بپردازد تا بتواند کنترل موتورجستجو و تبلیغات یاهو را در اختیار بگیرد ولی خلاف آن باعث گردیده که سهام یاهو، افت شدیدی پیدا کند.

در واقع بیشتر درآمد دو طرف تحت کمیسیون پرداخت خواهد شد و مبلغ بزرگی به عنوان ژیش‌پرداخت در نظر گرفته نشده است. در پنج سال اول، یاهو 88 درصد سود تبلیغات و جستجوها را دریافت خواهد کرد ولی در 5 سال دوم این درصد از 83 تا 93 درصد متغییر خواهد بود و با توجه به فعالیت و دخیل بودن یاهو در کسب آگهی، متغییر خواهد بود.

مسئولان یاهو دلیل عقد این قرارداد را کسب درآمد بی‌دردسر اعلام کرده‌اند زیرا با انجام این قرارداد بسیاری از پرسنل یاهو، به مایکروسافت منتقل شده و  کلیه هزینه‌های اداری و سربار آنها نیز حذف خواهد شد. به نظر می‌رسد در اولین مرحله قرارداد، 3 درصد از کلیه هزینه‌های پرسنلی یاهو کاسته شود.

لازم به ذکر است که در چند سال اخیر و به خصوص پس از همگانی شدن گوگل، یاهو همواره با مشکلات مالی زیادی روبرو شده است.

مایکروسافت نیز با اینکه در دنیای نرم‌افزار بدون رقیب است ولی در دنیای اینترنت و تبلیغات آنلاین و جستجو تنها 3 درصد سهم دارد.

به همین دلیل در چند سال اخیر تصمیم گرفته با خریدن یاهو که با 20 درصد جستجوها و تبلیغات آنلاین در مکان دوم است، به تواند علاوه بر کسب مکان دوم، کمی خود را به گوگل نزدیک کند.

لازم به ذکر است که گوگل با 67 درصد جستجو، فاصله زیادی با رقبا دارد.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 87210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز