گروه اقتصادی: با وجود مناسب‌بودن شرایط کشت چای در کشور و علی‌رغم تلاش چایکاران برای تولید چای مرغوب، همواره شاهدیم که از یک سو چای‌ وارداتی به وفور برای فروش در سطح کشور وجود دارد و از سوی دیگر چایکاران در نحوه فروش محصولات خود با مشکل مواجهند.

 در این زمینه با نعمت یاورزاده ، مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال گفتگو کرده‌ایم .

* سیاست‌گذاری دولت در زمینه تولید و فروش چای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در چند سال اخیر به غیر از خرید تضمینی هیچ یک از مصوبه‌ها  و سیاست‌ گذاری‌های دولت در راستای تولید، فروش و بازاریابی چای تولیدی کشور نبوده است .چنانچه سازمان تعاون روستایی با صرف حدود 44 میلیارد تومان هزینه، 19هزار تن چای تولید سال گذشته را که شامل چای‌های ضعیف و قوی بود به صورت فله‌ای و تنها با قیمت 280 تومان در هر کیلو فروخته است حال آنکه در بین این میزان چای ،چای با کیفیت بسیار بالا در حد بهترین چای‌های جهان هم  موجود بوده است  که متاسفانه با قیمت بسیار پایینی فروخته شده‌اند. هم‌اکنون این چای تحویل اتحادیه تعاونی روستایی شده است که بدون تفکیک از نظر نوع  به فروش می‌رسد. قطعا با انجام چنین اقداماتی‌ هیچ تحولی را در تولید چای شاهد نخواهیم بود.
*یعنی واردشدن سازمان تعاون روستایی به این مقوله را عامل این رویداد می‌دانید؟
تا قبل از وارد شدن سازمان تعاون روستایی به این جریان ارزان‌ترین نوع چای تولیدی داخل با قیمت کمتر از 500 تومان در هر کیلو به فروش نمی‌رفت .این نکته بر دست‌اندرکاران پوشیده نیست که  یکی از عوامل پا نگرفتن این صنعت در حال حاضر یکجا فروشی تولید سال قبل با قیمت پایین است. به نظر می‌رسد این  سازمان توانایی لازم  برای خرید برگ سبز چایکاران را ندارد.
*جایگاه تولید چای داخلی در اقتصاد کلان را چگونه می‌بینید؟
متاسفانه جایگاه تولید چای ایرانی در اقتصاد کلان مملکت مشخص نیست. به نظر می‌رسد برای نجات این صنعت ابتدا باید نیاز بازار چای  به طور دقیق مشخص شود تا براساس آن واردات تنظیم و پس از آن توانایی تولید نوع چای در کشور و قابلیت تولید در برابر بازار برآورد گردد. تنها  در صورتی که قابلیت تولید در بازار مورد پسند قرار نگیرد، باید اقدامات لازم برای افزایش مرغوبیت چای و در نتیجه رضایت بازار مشخص شود که متاسفانه دولت اصلا در این پروسه وارد نشده است ، حتی دست بخش خصوصی برای انجام این سیستم سنجش بازار با صرف هزینه از سوی این بخش هم باز نیست.
* تاکنون چه میزان برگ سبز چای تولید شده است؟
تاکنون حدود 120 هزار تن برگ سبز تولید شده است که 20 درصد از این میزان به چای خشک تبدیل شده است. نرخ برگ سبزی که تاکنون تولید شده نیز 8 میلیارد تومان است که این میزان تنها 60 درصد وجه دریافتی کشاورزان در سال 82 است. باید تا پایان فصل بهره‌برداری امسال حدود 130 هزار تن برگ سبز چای تولید شود تا از این میزان حدود 27هزار تن چای خشک تولید گردد. مطالبات کشاورزان هنوز به طور کامل پرداخت نشده است و حدود 6 میلیارد تومان از مطالبات آنها باقی مانده است. این درحالیست که  هنوز مالکیت و وضعیت فروش 200 هزار تن چای سنواتی هم مشخص نشده است و برنامه‌ای نیز در این خصوص ارائه نگردیده است.
کد خبر 8716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز