مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه استان‌ها- زهره ترسایی: بالاخره بعد از گذشت 6 ماه از اداره شهر شوشتر توسط سرپرست شهرداری، شهردار مورد‌نظر انتخاب و به استانداری خوزستان معرفی شد.

این دومین باری است که شورای شهر تغییر در مدیریت شهری (شهردار) را تجربه می‌کند. گفته می‌شود عدم هماهنگی بین شورا و شهرداری از یکسو و مسائل حاشیه‌ای نهادهای دیگر و تاثیرگذاری آن بر اعضای شورا در استعفای شهردار سابق دخیل بوده است. طبق قانون، انتخاب شهردار باید ظرف 3 ماه توسط شورا انجام گیرد، اما شهر شوشتر بعد از گذشت 6 ماه رنگ شهردار جدید را به‌خود می‌بیند‌.

درباره این تاخیر و مشکلات پیش روی شورای اسلامی شهر شوشتر با امیر رسولی  رئیس شورای شهر گفت‌وگویی انجام دادیم که می‌خوانید:

  • طبق قانون، شهردار باید ظرف 3 ماه انتخاب شود گویا این موضوع در شوشتر 6 ماه به‌طول انجامیده است علت تاخیر چیست؟

بله. شورا باید ظرف 3 ماه شهردار را انتخاب می‌کرد و ما هم در مدت زمان مقرر شهردار مورد تائید اعضای شورا را به استانداری معرفی کردیم ولی متاسفانه به‌دلایلی ایشان مورد تائید قرار نگرفت.

به‌دلیل اختلافی که بین شورا و استانداری در مورد کاندیدای معرفی شده بود، پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع شد و به این دلیل نزدیک به 3 ماه هم موضوع در استانداری در حال بررسی بود که در نهایت باعث شد که شهر مدت بیشتری به‌وسیله سرپرستی اداره شود.

البته حدود یک هفته است که یکی از اعضای شورا با استعفا از سمت خود در شورا به‌عنوان شهردار منتخب شورا به استانداری معرفی شده است که امیدواریم پاسخ استانداری مثبت باشد و ایشان به زودی در سمت شهردار شروع به فعالیت کند.  

  • فکر نمی‌کنید چنین تعلل‌هایی ضعف در عملکرد شورایی محسوب می‌شود و زمینه را برای طرح موضوعاتی همانند آنچه اخیرا در مجلس در جهت کاهش اختیارات شورا مطرح شد فراهم می‌آورد؟

خیر. ببینید اول باید عرض کنم که این طرح کاملا غیر‌کارشناسی، غیر‌عملی و غیر‌معقول بود و صرفا به‌دلیل اختلافاتی بود که بعضی نمایندگان با اعضای شورای شهر حوزه انتخابیه خود داشتند که خوشبختانه تصویب هم نشد.

مهمترین تصمیم شورا انتخاب شهردار است بنابراین اگر قصد دارند حق انتخاب شهردار را از شورا‌ها سلب کنند باید استیضاح را هم از شرح وظایف شورا حذف کنند. اینکه در شورا اشکالات و ضعف‌هایی وجود دارد غیر قابل انکار است اما نمایندگان به‌جای اینکه اصل موضوع را زیر سئوال ببرند مثلا در انتخاب شهردار، به‌جای گرفتن اختیار انتخاب شهردار از شورا، فیلتر‌ها و اهرم‌هایی در قانون قرار دهند که بحث تعدد مدیریت و تغییر پی در پی شهرداران را کاهش دهد.

به عنوان نمونه ملاک‌هایی برای استیضاح قرار دهند تا افراد شورا نتوانند به‌دلیل تمایلات شخصی خودشان شهردار را مورد سئوال قرار داده و یا او را از سمت خود برکنار کنند.

اتفاقی که در دوره شهرداری آقای شیرازی افتاد و متاسفانه در شورای سوم به‌دلایلی شهر شوشتر نیرویی توانمند و کارشناس را از دست داد.

ضمن این که باید این موضوع را پذیرفت که به‌عنوان یک عضو شورای شهر علاقه‌مندی و دلسوزی بیشتری در انتخاب شهردار خواهم داشت چرا که همین مسئله به‌عنوان شناسنامه کاری من عضو شورا محسوب می‌شود. به عبارت دیگر شهردار ضعیف به معنای انتخاب ضعیف و در نهایت ضعف شوراست.

و آخر اینکه در استانداری قطعا یکسری مناسبات و ارتباطات در انتصاب دخیل خواهد بود که به‌دلیل عدم آشنایی و شناخت از استعدادها و توانمندی‌های مردم و شهر کارایی لازم را نخواهد داشت. 

  • به نظر شما اشکال کار کجاست و راهکار پیشنهادی شما چیست؟

مهمترین مسئله ای که ما در شوراها با آن دست به گریبانیم عدم هماهنگی و در مواردی سلیقه‌ای عمل کردن اعضاست. به‌نظر من در این خصوص اقدامی که بعضی از شورا‌ها با تدوین و تنظیم آیین‌نامه داخلی شورا انجام داده‌اند بسیار می‌تواند راهگشا باشد.

با تنظیم چنین آیین‌نامه‌ای اعضای شورا ملزم به رعایت اصولی در جهت تامین منافع مجموعه شورا هستند به‌طوری که منافع جمع به شخص ترجیح داده می‌شود. با این کار می‌توان ضمن ایجاد تعهد اخلاقی و نیمه رسمی از اعمال نظرات شخصی جلوگیری کرد.

  • وضعیت در آمدی شهر چگونه است؟

آنچه که بیشترین دغدغه را برای شهرداری ایجاد کرده مسئله کمبود در‌آمد است. از بین 30شهر استان خوزستان، 6 شهر هم وجود ندارد که در آمدشان کفاف هزینه آنها را بکند. ما نمی‌توانیم بگوییم برنامه‌ریزی نداریم.

این نشان می‌دهد که مشکل ساختاری است و مربوط به منطقه‌ای خاص و ناتوانی در برنامه‌ریزی نیست. متاسفانه کمبود بودجه در عدم رضایتمندی شهروندان از خدمات شهری تاثیر داشته است.

در حال حاضر جمعیت شهری ما 5 برابر جمعیت روستایی است یعنی از 180 هزار نفر جمعیت نزدیک 120 هزار نفر در مرکز شهر زندگی می‌کنند که نیاز به خدمات شهری دارند. اگر بخواهیم رضایتمندی ایجاد کنیم حداقل این است که شهروندان از ابتدایی‌ترین حقوق خود یعنی خیابان‌های آسفالت شده برخوردار باشند که در شوشتر این طور نیست.

در حالی‌که استان خوزستان 36 درصد انرژی کشور را تامین می‌کند ولی خودمان از آن بی‌بهره‌ایم. حداقل این است که دولت با دادن قیر مجانی به شوشتر یکی از مهمترین معضلات شهری ما را مرتفع کند.

مشکل دیگر حجیم بودن شهرداری است که باعث شده بیش از 400 میلیون تومان هزینه به شهرداری برای تامین حقوق کارمندان تحمیل شود و آخرین مسئله نبود نیروی کارشناس و زبده است که باعث شده شهرداری شوشتر همچنان به‌صورت سنتی اداره شود

کد خبر 87133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز