نگار صادقی: درآمد عمومی گمرکات استان خوزستان براساس آخرین آمارها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است.

  واردات گمرکات خوزستان هم نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی 107 درصد رشد و از نظر ارزشی 45 درصد افزایش یافته است.محمد حسین چراغی، رئیس سازمان بازرگانی خوزستان صادرات را پازلی می‌داند که نمی‌توان بدون توجه به همه مهره‌های پازل به ارزیابی آن پرداخت.

 وی با اشاره به بحران خشکسالی استان خوزستان ادامه می‌دهد؛ خشکسالی باعث شده است تقریبا 70 درصد محصولات کشاورزی این استان به عمل نیاید، و در نتیجه این امر تاثیر مستقیمی در صادرات غیرنفتی استان داشته است.

استان خوزستان یکی از استان‌های مستعد تولید محصولات باغی و زراعی است، اما خشکسالی چند سال اخیر و عدم برنامه‌ریزی به موقع برای مقابله با این مسئله، خسارت‌های فراوانی را به کشاورزان وارد کرد از طرفی سرمازدگی اخیر محصولات باغی هم باعث شد تا تولید میوه هم در این استان کاهش یابد.

 رئیس سازمان بازرگانی خوزستان با بیان این که میوه می‌توانست بخش مهمی از صادرات غیرنفتی استان را به خود اختصاص دهد، اما خشکسالی و سرمازدگی مانع از تحقق این امر شد مثالی می‌زند و می‌گوید: سال گذشته در همین ایام صادرکنندگان 10 کامیون بار میوه می‌زدند که اکنون به یک کامیون کاهش یافته است.

وی دلیل دیگر کاهش صادرات میوه استان را گران بودن آن در کل کشور می‌داند و ادامه می‌دهد: زمانی که قیمت میوه در داخل گران است دلیلی ندارد صادرکننده‌ها آن را صادر کنند، چرا که فروش میوه‌ها سود خوبی را نصیب آنها می‌کند.اما محصولات کشاورزی و باغی همه صادرات استان خوزستان را به خود اختصاص نداده است؛ محصولات پتروشیمی همچنان رتبه اول صادرات غیرنفتی استان را به خود اختصاص داده که آمارها حاکی از کاهش صادرات این محصول است.

علی دادی، ناظر گمرکات استان خوزستان کاهش صادرات غیرنفتی استان را جزیی می‌داند و به خبرنگار همشهری می‌گوید:  عمده صادرات غیرنفتی این استان به محصولات پتروشیمی اختصاص دارد که به دلیل کاهش جهانی قیمت این محصول، صادرات این استان نیز کاهش یافت.

چراغی نیز با علی دادی هم عقیده است و می‌گوید: کاهش صادرات محصولات پتروشیمی ربطی به خشکسالی نداشته و ناشی از بحران مالی دنیا و نوسانات شدید قیمت نفت است.محصولات پتروشیمی همچنان با بیش از 397 میلیون دلار بیشترین سهم را در بخش صادرات غیرنفتی خوزستان به خود اختصاص می‌دهد؛ این در حالی است که مجموع صادرات گروه کشاورزی، صنعتی، معدنی، صنایع دستی و فلزات به حدود 117 میلیون دلار رسیده است.

رئیس سازمان بازرگانی استان خوزستان با بیان این که صادرات غیرنفتی این استان غیر از محصولات پتروشیمی افزایش داشته است می‌گوید: در 3 ماهه اول سال گذشته 32 میلیون دلار کالا به عراق صادر کردیم که امسال این رقم به 67 میلیون دلار افزایش یافته است.به گفته وی بحران مالی دنیا باعث شده است ارزش واحد کالاها در همه کشورها کاهش یابد بنابراین صادرات اکثر کشورها کاهش یافته و این مورد تنها مختص ایران نیست.

عبدالرحمن سلیمانی مقدم، رئیس اتاق بازرگانی خوزستان با تاکید بر توجه به زیرساخت‌های نرم‌افزاری و تاسیساتی به عنوان بستر اصلی صادرات معتقد است؛ این امر باعث می‌شود تا صادرات کالا از خوزستان که مزیت‌های فراوانی دارد، افزایش یابد.وی با بیان این که تولیدات کشور باید صادرات محور باشد، ادامه می‌دهد؛ تولیدات موجود در استان باید متناسب با بخش‌های مختلف تولیدی باشد نه این که همه شهرها کالاهای مشابهی برای صادرات تولید کنند.

چراغی نیز با بیان این که بخش عمده صادرات غیرنفتی این استان به سمت عراق گرایش یافته است، عمده‌ترین مشکل صادرکنندگان این استان را سنتی بودن تجارت در نزد عراقی‌ها می‌داند و می‌گوید: عراقی‌ها علاوه بر این که پایبندی خوبی نسبت به شرایط صادراتی ندارند، تجارت خود را نیز به صورت سنتی انجام می‌دهند.

بازاریابی خاموش یا همان بسته‌بندی کالا و نبود رویکرد صادراتی در تولید کالاها باعث شده است تا کالاهای تولیدی این استان قادر به رقابت با کالاهای تولیدی مشابه سایر کشورها نباشند. چراغی در این ارتباط معتقد است: صادرکنندگان باید آموزش‌های لازم را با افزایش توانمندی‌های علمی و مهارتی همراه کنند تا بتوانند خودشان را با اطلاعات و داده‌های روز تطبیق دهند، در چنین شرایطی رویکرد کالاهای تولیدی صادرات محور شده و شرایط رقابت نیز بهبود می‌یابد.

وی نبود زیرساخت‌های مناسب در پایانه‌های مرزی را نیز از دیگر مشکلات صادرکنندگان خوزستانی می‌داند و می‌گوید: سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت برای ایجاد سردخانه و انبار در مرزها و پایانه‌های مرزی کمک‌های یارانه‌ای در اختیار بخش خصوصی قرار داده است تا در آینده شاهد افزایش صادرات غیرنفتی استان باشیم.

همشهری استانها

کد خبر 86940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز