سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه استان‌ها – مرجان طباطبایی: بیراهه رفتن منابع درآمدی، بزرگترین نگرانی بود که در زمان ارائه لایحه اختصاص 2 درصد از درآمد‌های نفت و گاز به استان‌های نفت‌خیز و گاز خیز و محروم در سال 85 مطرح شد.

آن روز اگر این نگرانی به‌عنوان یک احتمال از وقوع جابجایی منابع در سایر بخش‌ها مطرح بود؛ امروز که 3 سال از اجرای این لایحه می‌گذرد، نگرانی به واقعیتی بدل شده که برخی از نمایندگان استان‌های محروم و نفت خیز را واداشته تا با تشکیل مجمعی از شهرهایشان احقاق حق کنند.

سیدشریف حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس به‌عنوان یکی از قطب‌های نفت و گاز خیز ایران، اعتقاد به کمبود نظارت در اجرای این مصوبه داشته و می‌گوید: در قالب یک مجمع این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی‌می‌افزاید: قانون اختصاص 2 درصد از درآمد صادرات نفت و گاز به مناطق مشمول، درست اجرا نشده و مجلس باید نظارتش را برای چگونگی اجرای آن بیشتر کند.

حسینی  به همشهری توضیح می‌دهد: براساس قانون باید 2 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز به استان‌های مشمول پرداخت می‌شد که متاسفانه دولت رقم پیش‌بینی شده نفت در بودجه را لحاظ کرده و باید مابه‌التفاوت آن یعنی مبلغی که نفت و گاز به فروش رفته را به ما پرداخت کند.

وی با بیان اینکه رقم قید شده برای هر بشکه نفت در بودجه‌های سنواتی، مبلغی براساس حدس و گمان بوده و واقعی نیست، می‌افزاید: وقتی نفت کشور را 130 دلار می‌فروشیم و در بودجه برای هر بشکه 60 دلار پیش‌بینی شده است، باید براساس این افزایش قیمت، سهم استان‌های مشمول لحاظ شود که متاسفانه رقم بودجه‌ای از سوی دولت، مدنظر قرار گرفته است.

ناصر سودانی، دیگر نماینده اهواز در مجلس، در مورد روند اجرای این طرح می‌گوید: حکایت این2  درصد و استان ما، حکایت آن کوری است که اگر کمی بینایی پیدا کند، می‌گوید: خدا را شکر!

وی به همشهری توضیح می‌دهد: حق ما ادا نشده است و ما از این موضوع راضی نیستیم.
سودانی ادامه می‌دهد: مصوبه اختصاص 2 درصد از درآمدهای نفتی به مناطق ما با سختی فراوان و با حذف و اضافه، مانند یک شیر بی‌یال و دم به تصویب رسید و بعد از آن هم در اجرا به بیراهه رفت.

به اعتقاد وی، همین مقدار اندک می‌توانست مرهمی بر زخم توسعه نیافتگی این مناطق باشد؛ اما قانون در عمل به شکل ناعادلانه به اجرا درآمد و به نام «ما» و به کام «دیگران» شد.

سیدشریف حسینی هم اعتقاد به ضایع شدن حق خوزستانی‌ها در اجرای این قانون دارد.
وی، خواستار محاسبه فروش نفت طی سال‌های اخیر براساس میزان واقعی و پرداخت حق واقعی خوزستان می‌شود.

یکی دیگر از ضعف‌های این قانون، تبدیل طرح‌های ملی به استانی با استناد به منابع اختصاص یافته، اعلام می‌شود.سودانی  در این مورد می‌گوید: در خوزستان، طرح‌های ملی زیادی داریم که بودجه آن باید از محل ردیف‌های عمرانی بودجه کل کشور تامین می‌شد و انتظار ما هم از دولت این بود که به طور مستقل بودجه‌ای برای آنها در نظر گیرد که متاسفانه دولت با تکیه بر اختصاص 2 درصد سهم فروش نفت و گاز، بسیاری از این طرح‌ها را در بودجه‌های سالانه 86، 87 و 88 از شمول طرح‌های ملی خارج و تامین اعتبار آن‌ها را منوط به استفاده از منابع 2 درصد کرد.

وی  با اشاره به مشکلات شهرهای نفت خیز کشور، از مسائل زیست محیطی و آلودگی‌های آب و خاک و بسیاری موارد دیگر در عین درآمدهای هنگفتی که این نفت و گاز برای کشور دارد، این گونه تعبیر می‌کند که سود این ذخایر در جای دیگر است و دودش در
چشم مردم.

کد خبر 87056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز