پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

دوچرخه: گفت‌وگوی مجتبی ناطقی، از خبرنگاران نوجوان دوچرخه، با افشین علاء، شاعر کودک و نوجوان، همراه با مقدمه‌ای از مناف یحیی پور:

هرچند انتظار آمدن موعودی که جهان را نجات می‌دهد و انسان‌ها را به‌سوی کمال پیش می‌برد، مخصوص ما مسلمانان و شیعیان نیست؛ ولی دل‌های ما غروب هر جمعه از ندیدنش تنگ می‌شود و همیشه برای ما، تولدش بزرگ‌ترین جشن تولد دنیاست. کوچه‌ها و خیابان‌ها را چراغانی می‌کنیم و شیرینی و شربت می‌دهیم تا شادی آمدنش، شادی به دنیا آمدنش را با هم شریک شویم و از یاد نبریم که باید به سمت درست کردن زندگی و درست زندگی کردن پیش برویم. این هفته تقریباً روز نوجوان و تولد امام زمانعج با هم تقارن پیدا کرده‌اند؛ همین را بهانه می‌کنیم تا سراغ یکی از شاعران خوب کودک و نوجوان، یعنی افشین علاء برویم و با او، دراین باره به گفت‌وگو بنشینیم. افشین علاء اعیاد شعبانیه را به نوجوانان تبریک می‌گوید و صمیمانه به سؤال‌های ما جواب می‌دهد.

مناف یحیی پور

***

  • انتظار در چشم شما چه رنگی‌ست؟ 

سبز رنگ است. از این جهت که ما با انتظار شکوفا می‌شویم و به رویش می‌رسیم. و انتظار وسیله‌ای است برای شکوفایی و رویش ما انسان‌ها. 

  • انتظار ما شیعیان با انتظار امام زمان عج چه تفاوتی دارد؟ 

مسلماً انتظار امام زمان عج  از انتظاری که ما می‌کشیم، بسیار دشوارتر است. زیرا این انتظار در وجود ما ریشه محکمی ندارد و همیشه به آن فکر نمی‌کنیم و گاهی از آن غافل می‌شویم؛ ولی امام زمانعج همیشه منتظر است تا زمان ظهور فرا رسد. امام علی‌ ع، در نهج‌البلاغه، تعبیری درباره رسول خداص دارد که جالب است. می‌فرماید که پیامبرص طبیبی بود که به دنبال بیماران می‌رفت، نه اینکه بنشیند تا بیماران به‌سویش بروند. انتظار امام زمانعج هم انگار از این جنس است. 

  • چه‌وقت انتظار می‌تواند باعث حرکت باشد، نه انفعال؟

مولانا می‌گوید:

اسم خواندی، رو مسما را بجو                   
مه به بالا دان، نه اندر آب جو

ما برای اینکه به حقیقت ماه پی ببریم باید به آسمان بنگریم، نه اینکه تصویر ماه را در جوی بیابیم. انتظار هم به این شکل است: ما باید به حقیقت انتظار پی ببریم و تنها به کلمه انتظار نباید اکتفا کرد.

اگر واقعاً انتظار را درک کنیم، تمام زندگی ما صرف همان شکفتنی می‌شود که گفتم.

هیچ اسمی بی حقیقت دیده‌ای   
یا ز گاف و لام، گل چیده‌ای

  • غروب جمعه‌ها شما هم دلتان می‌گیرد؟

خیلی عجیب است که من از کودکی این احساس را دارم و به نظرم این غربت خبر از جمعه‌ای می‌دهد که بی‌ظهورش به پایان رسیده است.

  • در انتظار نوجوانی‌تان با حالا چه تفاوت‌هایی می‌بینید؟ 

خیلی فرق می‌کرد. نوجوانی همچون پلی است که کودکی را به بزرگسالی وصل می‌کند. بیشتر نوجوانان برای گذشتن از این پل عجله می‌کنند. در صورتی که می‌بایست راهی صحیح را انتخاب کنند و با تفکر بیشتر از این پل عبور کنند و از این فرصت‌ها بهترین بهره را ببرند. 

  • شعری از خودتان، درباره امام زمان عج برایمان بخوانید. 

ما جمعه را به شوق تو تعطیل کرده‌ایم
ای روز بازگشت تو، آغاز عیدها
باز آ که خلق را نکشاند به‌سوی خویش
بازار پرفریب مراد و مریدها
خون حسین می‌چکد از نیزه‌ها هنوز
برگرد و انتقام بگیر از یزید‌ها

  • سخنی با نوجوانان بگویید.

در هر زمانی که هستند هم در گذشته، هم در حال وهم در آینده سیر کنند. چرا که ریشه ما در گذشته است و سرنوشتمان در آینده، و در زمان حال زندگی می‌کنیم.

کد خبر 86957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز