همشهری آنلاین: وزارت دفاع آمریکا در سال 2003 پیش از حمله به عراق طرح‌هایی را برای حملات سایبر به حساب‌های صدام و دولتمردان عراقی ارایه داده بود.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرد هدف از این طرح‌ها مسدود ساختن سرمایه تامین مالی نیروها و خرید تسلیحاتی بود.

به گفته یکی از کارکنان سابق پنتاگون، اما این طرح‌ها به خاطر اصول اخلاقی و هراس از لطمات جانبی کنار گذاشته شد.[جنگ سایبر در دستور کار آمریکا]

گویا دولت جورج بوش از ابزارها و توان کافی برای اجرای این طرح‌ها پیش از آنکه دستور حمله به نیروهای آمریکایی بدهد، برخوردار بوده است، اما در نهایت طرح‌‌های مبسوط را برای حملات سایبر از بیم آنکه دارایی مالی کل منطقه و همچنین غیرنظامیان به خطر بیفتد، کنار می‌گذارد.

با این وجود برخی حملات هدفمند به شبکه ارتباطاتی عراق انجام می‌گیرد. برای مثال شبکه تلفن عراق و برخی کشورهای همجوار دچار اختلال می‌شود.

در دولت باراک اوباما تمایلات برای انجام دفاع و تدابیر هجومی سایبر کم نشده است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در ماه ژوئن دستور ایجاد فرماندهی مختص عملیات سایبر را در پنتاگون صادر کرد.[امنیت فضای سایبر آمریکا در دستور کار اوباما] دلیل این امر جلوگیری از اثرگذاری حملات احتمالی به بازارهای مالی، زیرساخت‌ها و همچنین سامانه‌های کنترل رایانه‌ای تسلیحات اتمی عنوان شده است.

بر اساس گزارش کمیسیون بین‌المللی منع اشاعه هسته‌ای و خلع سلاح (ICNND) خطر اینکه هکرها از طریق اینترنت به سامانه‌های کنترل تسلیحات اتمی دسترسی پیدا کند، تشدید شده است. این احتمال در خصوص تولید "بمب‌های کثیف اتمی" بیشتر ارزیابی شده است.

کد خبر 86948

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز