گروه شهری: شورای شهر تهران مصوبه‌ای را به‌منظور تشویق بخش خصوصی و عموم شهروندان تهرانی به فعالیت در امر ساخت و ساز و حمایت از رونق بازار زمین و مسکن به تصویب رساند.

به گزارش همشهری، شورای شهر تهران مجوزی را صادر کرده است که به‌مدت یکسال به متقاضیان دریافت پروانه ساختمانی درصورت پرداخت نقدی عوارض مرتبط با صدور پروانه ساختمانی شامل عوارض زیربنا، تراکم، تغییر کاربری، پذیره، پیش‌آمدگی و حق تشرف، 25درصد جایزه خوش‌حسابی داده شود.

این 25 درصد به گفته حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران، قبلا تحت عنوان تخفیف نام‌برده شده بود که با اعتراض فرمانداری مواجه شد اما با هماهنگی‌های صورت‌گرفته بین شورای شهر و فرمانداری قرار شد به‌جای لفظ تخفیف که اشکال قانونی داشت از لفظ جایزه خوش‌حسابی استفاده شود.

براساس تبصره این مصوبه همچنین وزارتخانه، سازمان‌ها، مؤسسات و دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی به میزان 50درصد از جایزه خوش‌حسابی برخوردار خواهند بود.

درهرحال به گفته بیادی بلافاصله بعد از تعطیلات در نخستین جلسه شورای شهر تهران اعتراض فرمانداری به این مصوبه و پاسخ شورای شهر که البته با هماهنگی فرمانداری تهیه شده است اعلام و به مناطق ابلاغ خواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به همشهری گفت: 80 درصد درآمد شهرداری تهران از ناحیه صدور پروانه‌های ساختمانی تامین می‌شود اما تحت تأثیر بحران اقتصاد جهانی، صدور پروانه‌های ساخت‌و‌ساز در 3ماه گذشته 50 درصد کاهش داشته است. 

وی افزود: به همین منظور شورای شهر تهران تسهیلاتی به‌عنوان تشویق برای افرادی که قصد ساخت‌و‌ساز دارند به‌ویژه برای بازسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته‌است و امیدواریم به این وسیله ساخت‌وساز حالت پویایی خود را حفظ ‌کند.

بیادی اظهار داشت: از تاریخ ابلاغ این مصوبه به‌مدت یکسال دریافت عوارض ساخت و ساز برای کسانی که عوارض (زیربنا، تراکم، تغییر کاربری، پیش‌آمدگی و غیره) را به‌صورت نقدی پرداخت کنند، 25درصد جایزه خوش حسابی در نظر گرفته‌ایم.

نایب رئیس شورای شهر ادامه داد: در کشورهایی مانند ایران امر ساخت‌و‌ساز و مسکن به‌نوعی موتور محرک برای به جریان انداختن اقتصاد محسوب می‌شود و اقتصاد شهری را رونق بخشیده و به اشتغال زایی کمک می‌کند.

به گفته بیادی در هر حال باید بدانیم در یک ساختمان بیش از 400 محصول اصلی به‌کار می‌رود؛ از سوی دیگر هر 50 متر ساختمان یک شغل ایجاد می‌کند بنا براین رونق ساخت‌و‌ساز به‌معنای رونق اقتصاد و اشتغال است.

کد خبر 86597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز