وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بودجه انقباضی سال 88 دلیل رکود بخش مسکن است گفت:

رکود بازار مسکن بستگی به نقدینگی کل کشور دارد، به‌خصوص قیمت مسکن به‌طور مستقیم به بودجه سالانه کشور و طرح تحول اقتصادی وابسته است.

محمد سعیدی کیا، با اشاره به بودجه انقباضی سال 88 افزود: به وضوح شاهد آثار این بودجه هستیم که موجب شده تاکنون هیچ رشدی در بخش مسکن نداشته باشیم.
وی بیان داشت: رشد و رکود مسکن از سیاست‌های دولت و مجلس تاثیر می‌پذیرد و رکودی که الان شاهدیم به‌علت کنترل نقدینگی و بحث مسکن مهر بوده است.

مشکل وام بانکی مسکن مهر حل شد

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: مسئله پرداخت تسهیلات بانکی طرح مسکن مهر حل شده و تمام مسئولیت این طرح در شورای‌عالی مسکن و شهرسازی به بانک مسکن سپرده شده و این بانک در این حوزه آمادگی کامل و شرایط خوبی دارد.

محمد سعیدی‌کیا در جریان سفر استانی دولت به مشهد در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تامین خط اعتباری 3هزار و 500‌میلیارد تومانی توسط بانک مرکزی برای بانک مسکن افزود: طی حداکثر یک تا 2 ماه آینده رونق خوبی در طرح مسکن مهر حاصل خواهد شد.

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به واگذاری زمین به استعداد یک میلیون و 300 هزار واحد به تعاونی‌ها و گروه‌های مسکن مهر یادآور شد: افرادی که می‌خواهند در گروه‌های 3 یا 4 نفره باشند با توضیحات ارائه شده در این حوزه می‌توانند شریک شوند. وی همچنین اعلام کرد: طرح مسکن مهر به نیابت از مسکن و شهرسازی و با کارگزاری بنیاد مسکن در شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا می‌شود.

رکود مسکن از بین می‌رود

وزیر مسکن و شهرسازی افزود: وام‌های 25 میلیون تومانی به سازندگان مسکن که 20 میلیون تومان آن پس از ساخت در قالب فروش اقساطی به خریداران داده می‌شود، رکود بازار مسکن را از بین خواهد برد.

نوید تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده

سعیدی‌کیا در بخش دیگری از سخنانش تدابیر این وزارتخانه برای اعطای تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: برای تمام استان‌ها و شهرهای دارای بافت فرسوده تسهیلات اعتباری و ساماندهی در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری هم‌اکنون در 38 شهر بزرگ کشور با قوت خاصی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در ساماندهی این بافت‌ها دولت 50‌درصد هزینه صدور پروانه را تقبل کرده، افزود: در این قسمت شهرداری‌ها به مالکان تخفیف می‌دهند و دولت این مبلغ را به شهرداری می‌پردازد و در حال حاضر یارانه آن به استان‌ها واریزشده و قابل پرداخت است.

سعیدی‌کیا بخش دیگری از تسهیلات اعطایی به ساماندهی بافت‌های فرسوده را شامل استفاده از همان انشعابات آب و برق فعلی عنوان کرد و گفت: این تسهیلات چه نوسازی بافت فرسوده به‌صورت مجموعه‌ای و چه تک‌سازی کار شود مشمول مالکان خواهد شد.

قیمت مسکن

سعیدی‌کیا تاکید کرد: سیاست‌های مؤثر و درست اقتصادی دولت نهم در بخش مسکن و طرح ساخت واحدهای مسکونی مسکن مهر از مولفه‌های مهم در کاهش قیمت مسکن و ممانعت از صعود بی‌رویه قیمت آن طی سنوات گذشته بود.

کد خبر 85694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز