شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

حالا دیگر بیشتر ساختمان‌های قدیمی ‌و فرسوده منطقه جایشان را به ساختمان‌های نوساز و شیک داده‌اند.

 روز به روزهم بر تعداد این ساختمان‌ها افزوده می‌شود و به همین دلیل اداره شهرسازی هر روز جای مراجعانی است که یا به دنبال پروانه تخریب و نوسازی آمده‌اند و یا برای پرداخت عوارض ساخت وساز. برخی هم آمده‌اند تا بر سر جریمه‌ها چانه بزنند و عده‌ای هم برای گرفتن امضای پایان کار به این اداره مراجعه کرده‌اند.

 البته شلوغی معاونت شهرسازی منطقه در ماه‌های اخیر و به دلیل رکود ساخت و ساز در تمام نقاط تهران کمتر شده است. اما مدیریت شهری این روزها باز هم برای رونق بیشتر ساخت و ساز در منطقه، تسهیلات جدیدی برای ساختمان‌سازان در نظر گرفته است. سراغ «مهدی صفدری» معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه رفتیم تا با او درباره عوارض ساخت و ساز و تسهیلاتی که شهرداری برای شهروندان در نظر گرفته است گفت‌وگو کنیم. 

 اوضاع ساخت و ساز در منطقه نسبت به سال گذشته در همین زمان چگونه است؟ 

اگر بخواهیم اوضاع ساخت و ساز در منطقه را نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم باید بگوییم که به دلیل رکود بازار مسکن در کشور، ساخت و ساز در منطقه ما نیز از سال گذشته کاهش زیادی داشته است. مسلما این اتفاق طبیعی هم به نظر می‌رسد، چون یا ساختمانی ساخته نشده یا اگر ساخته شده است خریدار ندارد. به این ترتیب چرخه پول در ساختمان‌سازی متوقف شده و رکود به وجود آمده است.

می‌توان به طور دقیق گفت که چند درصد کاهش ساخت و ساز داشته‌ایم؟

 این بررسی انجام شده است. ما سال 87 را با سال 86 مقایسه کردیم و متوجه شدیم حدود 20 درصد کاهش صدور پروانه ساختمانی داشته‌ایم. اما امسال باید به جرئت بگویم که ساختمان سازی بیش از 50 درصد کاهش داشته است. ­ مسلماً نمی‌توان انکار کرد که بخش مهمی ‌از درآمد شهرداری برای اداره شهر از طریق همین ساخت و سازها به دست می‌آمد. مدیریت شهری چاره‌ای برای افزایش و رونق دوباره ساخت و ساز در منطقه داشته است؟

 مدیران شهر برای افزایش ساخت و سازها در پایتخت، تسهیلات ویژه و بسیار خوبی برای شهروندان در نظر گرفته‌اند که بی‌سابقه بوده است. آنها این تسهیلات را ارائه می‌دهند تا شهروندان را در این مقطع زمانی ترغیب به ساختمان‌سازی کنند. مسلماً ساختمان‌سازان هم می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند و با استفاده از این تسهیلات، هزینه ساخت و سازشان را پایین بیاورند. ساخت ساختمان‌های جدید هم به نفع شهروندان است و هم به نفع شهرداری، چرا که بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود.

می‌شود بگویید که این تسهیلات جدید دقیقاً چیست؟

2 طرح اولویت‌دار در منطقه داریم؛ طرح تعریض خیابان‌های پیروزی و دماوند. املاک معارض این طرح‌ها هنوز هم می‌توانند از تسهیلات ویژه شهرداری استفاده کنند. مثلاً شهرداری با مالکان املاک معارضی که نمی‌توانند عوارض ساختمان‌سازی بدهند در ساخت و ساز مشارکت می‌کند.

 تسهیلاتی نیز برای احداث پارکینگ یا تعداد طبقه‌ها به آنها می‌دهیم. اما تسهیلات فقط مخصوص نوسازی املاک معارض طرح‌ها اشاره شده نیست. به تازگی شورای شهر مصوبه مهمی ‌در این زمینه داشته است که بر اساس آن اگر شهروندان در 3 ماه آینده برای گرفتن پروانه ساختمان‌سازی به معاونت شهرسازی منطقه مراجعه کنند می‌توانند از 25 درصد تخفیف در عوارض برخوردار شوند.

 البته به شرطی که این عوارض را نقدی پرداخت کنند. البته چند سالی است که بر اساس مصوبه دیگری از شورای شهر به ساختمان‌هایی که به 2 طبقه از آنها مازاد تراکم تعلق می‌گرفت برای یک طبقه 50 درصد تخفیف در نظر گرفته می‌شد. اما این 25 درصد تخفیف در مصوبه جدید علاوه بر آن 50 درصد تخفیف گذشته است. خوشبختانه این تسهیلات جدید باعث شده که درخواست مردم برای ساختمان‌سازی افزایش پیدا کند. 

باز هم امتیازهای ویژه‌ای به ساختمان‌سازان منطقه برای رونق ساخت و ساز می‌دهید؟

 در موارد دیگر هم سعی کرده‌ایم ضوابط ساختمان‌سازی را آسان‌تر کنیم و بخشنامه‌ها را تا آنجا که امکان دارد به نفع مردم تغبیر دهیم. همچنین زمان صدور پروانه‌ها را کوتاه‌تر کرده‌ایم تا شهروندان به سرعت بتوانند مراحل ساخت و ساز را شروع کنند. 

هنوز هم خیلی‌ها از همین طولانی شدن زمان صدور مجوز گلایه دارند. این صدور مجوز ساخت و ساز در معاونت شهرسازی منطقه چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان متوسط صدور پروانه‌های ساخت و ساز 20 روز است و داریم این زمان را به 2 هفته کاهش می‌دهیم. اگر هم تأخیر داشته باشد علت این تأخیر خود شهروندان هستند که در انجام بعضی از مراحل کار کوتاهی می‌کنند. مثلاً بعد از مشخص شدن عوارض ساخت و ساز بلافاصله اقدام به پرداخت این مبلغ نمی‌کنند یا به دلیل رعایت نکردن قوانین شهرسازی در نقشه‌کشی ساختمان دوباره نقشه را به آنها بر می‌گردانیم.

شهروندان در منطقه ما می‌توانند تا چند طبقه مجوز ساخت و ساز بگیرند؟

 با توجه به مساحت زمین و عرض گذر کنار ملک مجوز 4 یا 5 طبقه داده می‌شود. برای زمین‌هایی که مساحتشان کمتر از 200 مترمربع است تا 4 طبقه به شرط تأمین پارکینگ مناسب مجوز می‌دهیم. اگر مساحت زمین بالای 200 متر مربع و عرض گذر روبروی ساختمان هم بالای 8 متر باشد مجوز 5 طبقه می‌دهیم. البته الان طرح جامع و تفصیلی شهر تهران تهیه شده است که کلاً وضعیت ساخت و ساز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در برخی از محله‌ها این قانون صدق نمی‌کند و با توجه به محلی که ساختمان قرار است در آن ساخته شود مجوز تعداد طبقات صادر خواهد شد. املاک ریز دانه و فرسوده هم اگر تجمیع شوند و به مساحت بالای 200 متر برسند اجازه ساخت طبقه مازاد برایشان صادر می‌شود. ضمن اینکه عوارضشان 60 درصد کاهش پیدا می‌کند.

محدودیتی هم برای صدور مجوز ساخت و ساز در منطقه وجود دارد؟

 ما محدودیتی برای صدور پروانه ساختمانی نداریم. هر چقدر مردم درخواست کنند ما هم به همان تعداد پروانه ساخت می‌دهیم. سال 85 تا 86 که ساختمان‌سازی رونق داشت بیش از هزار و 200 مجوز صادر کردیم. اما سال گذشته حدود 930 مجوز و امسال در حدود 250 پروانه ساختمان‌سازی در 5 ماه اول سال صادر شده است.

 بیشتر چه نوع تخلف‌هایی در ساخت و سازهای منطقه انجام می‌شود؟

ساختمان‌سازان بیشتر اقدام به پوشاندن یا حذف نورگیر در ملک‌های جنوبی می‌کنند که با نقشه تأیید شده مغایرت دارد و تخلف محسوب می‌شود. در برخی از ساختمان‌ها هم رعایت نکردن قوانین مبحث 19 را داریم که با محرز شدن تخلف، عملیات ساختمان‌سازی  مهدی صفدری معاون شهرسازی و معماری  منطقه توسط مأموران شهرداری‌های نواحی متوقف می‌شود.

 البته این جرایم نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش داشته است. این نشان می‌دهد مردم بیشتر از گذشته ضوابط و مقررات را رعایت می‌کنند و متوجه شده‌اند که ضوابط شهرداری دست و پا گیر نیست و برای ایجاد ساختمان‌های مستحکم‌تر است.

 در معاونت شهرسازی منطقه همراه با مجوز ساخت، مجموعه قوانینی را نیز به شکل مکتوب در اختیار افراد قرار می‌دهیم تا از مقررات و تخلفات ساختمانی و برخوردی که با متخلفان می‌شود آگاه شوند.

برای گرفتن جریمه‌های تخلف‌های ساختمان‌سازی هم تخفیفی به شهروندان می‌دهید؟

 باید بپذیریم این جریمه‌‌هایی که برای متخلفان در نظر گرفته می‌شود در واقع جریمه بازدارنده است. جریمه‌ها یک منبع در آمد برای شهرداری محسوب نمی‌شوند و ما این جریمه‌ها را تعیین کرده‌ایم تا ساختمان‌سازان تخلف نکنند. با توجه به این موضوع هیچ تخفیفی در این زمینه نمی‌دهیم. شهروندان باید بدانند که اتفاقاً این جریمه‌ها معمولاً سنگین هستند. جریمه‌ها طوری تعیین شده‌اند که تخلف در ساختمان‌سازی برای شهروندان مقرون به صرفه نباشد.

همشهری محله-13

کد خبر 89623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز