چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: نمایندگان مجلس این روزها در کنار بحث‌هایی که در مجلس پیگیری می‌شود، به ادغام و گسترش وزارتخانه‌ها علاقه‌ نشان می‌دهند

پریروز برای پاسخ گرفتن از چند سازمان تلاش می‌‌کردند که این سازمان‌ها را به وزارتخانه تبدیل کنند و همزمان بحث ادغام یا انحلال یک یا چند وزارتخانه را هم در گوشه و کنار پیگیری می‌کنند.

پیگیری همزمان 2 خواسته متضاد از سوی نمایندگان کمی سؤال‌برانگیز است؛ اینکه از یک جمع تقریبا 300 نفره گروهی درخواست تاسیس 3 وزارتخانه می‌دهند و گروه دیگر به‌شدت به‌دنبال حذف برخی وزارتخانه‌ها هستند، می‌تواند نشانه این باشد که در میان همین 300 نفر گروهی هستند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند دولت باید کوچک شود یا بزرگ؟ از اینکه بگذریم، بحث انحلال وزارت‌رفاه سابقه‌ای احتمالا هم‌سن و سال خود وزارتخانه دارد. به‌نظر می‌رسد از یکی دو سال بعد از تاسیس وزارت رفاه تفکر انحلال آن نیز شکل گرفته و در این چند سال گاهی کمرنگ و گاه پررنگ‌تر خودی نشان داده‌است.

وزارت رفاه که در زمستان 1382 تاسیس شد، از سال 84 و از سوی نمایندگان مجلس روی لبه تیغ انحلال راه می‌رود؛ هر چند که پیش از این و حتی در زمان تاسیس هم مخالفت‌های جدی برخی صاحب‌نظران را با خود به‌همراه داشت.

براساس قانون مصوب مجلس این وزارتخانه وظیفه دارد که برنامه‌های نظام جامع تامین اجتماعی را با برنامه‌های مربوط به اشتغال، بهداشت و درمان، مسکن و آموزش و پرورش هماهنگ کند.

تنظیم بودجه عمومی دولت در قلمرو بیمه‌های اجتماعی، بیمه‌های خدمات‌درمانی، امور حمایتی و امدادی کشور نیز بر عهده وزارت رفاه قرار گرفت.

هر چند این وزارتخانه با گذشت 6سال از عمرش هرگز نتوانست که این ماموریت‌ها را به سرانجام برساند اما توانست مدعیان کوشایی را برای انحلال دست و پا کند؛ مدعیانی که بسیاری‌از آنها معتقدند که وجود وزارت رفاه لازم نیست و یک وزارتخانه دیگر می‌تواند در لابه‌لای کارهایش وظایف وزارت‌ رفاه را هم پیش ببرد. یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دیروز گفت که نمایندگان طرح ایجاد وزارتخانه سلامت و امور پزشکی و رفاه را در دست بررسی دارند.

سیروس برنا بلدچی، ‌به خبرگزاری فارس گفت: این وزارتخانه از ادغام 2 وزارتخانه بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت رفاه و تامین اجتماعی به‌وجود خواهد آمد و یکی از این بخش‌ها به معاونت‌های ریاست‌جمهوری از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران مربوط می‌شود.

او با تاکید بر اینکه براساس برنامه چهارم توسعه تعداد وزارتخانه‌ها می‌بایست به 17عدد برسد افزود: برای رسیدن به این هدف است که نمایندگان سعی دارند وزارتخانه‌هایی را که همگنی و همگرایی بیشتری دارند در یکدیگر ادغام شوند.

این نماینده مجلس در حالی از تلاش مجلس‌نشینان برای کاهش تعداد وزارتخانه‌ها سخن می‌گوید که پریروز نمایندگان یک فوریت طرح ایجاد 3 وزارتخانه را تصویب کردند. از سوی دیگر به‌نظر این عضو کمیسیون اجتماعی بین وظایف وزارت رفاه و وزارت بهداشت همگنی و همسویی به چشم می‌خورد تا آنجا که می‌توانند در یکدیگر ادغام شوند.

آیا به‌نظر نمایندگان، امور بیمه‌ای و امور درمانی همگن‌ هستند؟ برای روشن شدن ماجرا بهتر است بپرسیم در برابر کیفیت خدمات ارائه شده از سوی مراکز درمانی وزارت بهداشت چه سازمانی از حقوق بیماران دفاع خواهد کرد؟ به‌نظر نمایندگان مجلس قرار است فروشنده و خریدار خدمات درمانی و بیمه‌ای یک وزارتخانه باشد؟

اما سازمان تأمین اجتماعی

درصورت حذف وزارت رفاه سازمان تامین اجتماعی چه جایگاهی خواهد داشت؟ هیچ پیش فرضی برای حفظ استقلال سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است؟

سازمان تامین اجتماعی که یک سازمان عمومی بوده و متعلق به بیمه‌شدگان است درصورت حذف وزارت رفاه به چه سرنوشتی دچار خواهدشد؟ معاونت ریاست‌جمهوری؟ در اساسنامه سازمان تامین اجتماعی تاکید شده که اداره‌کنندگان این سازمان نمایندگانی از کارگران، کارفرمایان و دولت خواهند بود، اگر سازمان تامین اجتماعی به معاونت ریاست‌جمهوری تبدیل شود جایی برای نمایندگان کارگران و کارفرمایان باقی می‌ماند؟

نسخه‌ای که دولت چندی پیش برای سازمان تامین اجتماعی پیچید نشان داد که مایل است سازمان تامین اجتماعی تملک کند؛ همان نسخه‌ای که اعضای شورای نگهبان آن را مغایر قانون اساسی عنوان کردند و با رای منفی اعضای شورای نگهبان روبه‌رو شد.

اما پس از آن دولت با تعویض مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با روشی مخالف از روال پیشین حتی با وجود عدم‌موافقت وزارت رفاه تلاش کرد تا حرفش را به کرسی بنشاند و مدیرعاملی را بر سازمان تامین اجتماعی مسلط کند که خواست دولت بود.

در این شرایط اگر سازمان تامین اجتماعی به هر شکل استقلالش را از دست بدهد قطعا به نفع بیمه‌شدگان نخواهد بود. اگر بیمه‌شدگان که صاحبان اصلی این سازمان هستند، اعتراض کنند چه مرجعی پیگیر خواسته‌هاشان خواهد بود؟

کد خبر 86581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز