گروه سیاسی: عزل و نصب‌های اخیر کابینه نهم، گمانه‌زنی درباره کابینه دهم و البته سوانح اخیر هوایی از حاشیه‌های جلسه علنی بود

اما نتیجه تلاش‌های کمیته ویژه مجلس که 3 روز پیش برای رسیدگی به امور بازداشت‌شدگان حوادث اخیر تشکیل شد، قطعا مهم‌تر از سوژه‌های قبلی بود که بخش اعظمی از گفت‌وگوهای خارج از صحن را به‌خود اختصاص داد؛

آنچنان که بیانیه‌های 210 نماینده مجلس در حمایت از محسنی اژه‌ای، بیانیه جمعی از نمایندگان در تقدیر از زحمات علی لاریجانی و سایر اعضای هیات رئیسه مجلس در یکسال گذشته و تذکر 16 نماینده به وزیر راه و ترابری درباره سوانح هوایی که در صحن علنی قرائت شد، در هیاهوی اخبار فعالیت کمیته امنیت مجلس گم شد. 

دیروز اعضای کمیته ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان، از زندان اوین بازدید کردند و کاظم جلالی، سخنگوی این کمیسیون از آزادی 140 نفر از بازداشت شدگان با قرار وثیقه، کفالت و ضمانت خبر داد. وی البته گفت که هنوز 150 نفر دیگر در زندان باقی مانده‌اند. 

این عضو کمیته ویژه‌ای که برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان تشکیل شده است، صبح دیروز نیز در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به کشته‌شدگان اخیر ازجمله محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی عنوان کرد: قرار شده است پرونده بالینی آنها در اختیار 2تن از اعضای کمیته که قاضی هستند قرار گیرد.

جلالی به تعطیلی یکی از زندان‌ها به دستور رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: هدف ما از بازدید از این زندان دیدار با زندانیان و اطلاع از وضعیت آنهاست زیرا خبرهایی در بیرون مطرح می‌شود که رسانه‌های خارجی نیز آن را سوژه خود قرار دادند تا علیه نظام استفاده کنند. 

بازداشتگاه کهریزک دیروز به دستور رهبر معظم انقلاب تعطیل شد. اعضای کمیته بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیر روز گذشته از زندان اوین هم بازدید کردند و بنا به گفته حسین سبحانی‌نیا، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی کمیته مذکور در روزهای آینده از بازداشتگاه کهریزک نیز بازدید خواهند کرد.

فرقی ندارند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به اینکه چرا مجلس پس از مرگ روح‌الامینی درصدد بررسی وضعیت بازداشت شدگان برآمد، با بیان اینکه از نظر مجلس هیچ کدام از بازداشت شدگان با یکدیگر فرقی نمی‌کنند، گفت: بحث ما بحث شهروندان ایرانی و دفاع از حقوق شهروندی است اما دلیل تاخیر در مورد سایر کشته شدگان و اقدام همزمان در مورد همه آنها، به‌علت تعطیلات 3هفته‌ای مجلس بود.

جلالی با اشاره به مرگ کامرانی و روح‌الامینی و سایر کشته شدگان خاطر نشان کرد: ما همواره در تمام مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها گفتیم و می‌گوییم که پیگیر چگونگی کشته شدن این 2 فرد هستیم بنابراین از نظر ما تفاوتی وجود ندارد.

آمار را اعلام می‌کنیم

یکی دیگر از سؤال‌های دیروز خبرنگاران از سخنگوی کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان، آمار دستگیری‌ها و کشته‌شدگان بود که جلالی پاسخ داد: در این خصوص با مسئولان در حال بررسی هستیم و حتما آمار را اعلام خواهیم کرد.

جلالی تاکید کرد: از نظر ما اگر یک شهروند ایرانی بدون ضوابط قانونی در زندان بماند هم زیاد است ولی اگر کسی خلافی را مغایر با منافع و امنیت ملی و مردم مرتکب شده باشد طبیعی است که باید با آنان برخورد شود.

مفقودین کجا هستند

پیگیری موضوع مفقودین حوادث اخیر نیز در دستور کار کمیته ویژه مجلس است.
این جمله‌ای بود که نه از زبان کاظم جلالی بلکه از قول حسین سبحانی‌نیا، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نقل شد.

وی درباره ارزیابی خود از عملکرد این کمیته با توجه به اینکه کمیته‌های دیگری که مجلس برای پیگیری حوادث پس از انتخابات تشکیل داده بود به سرانجامی نرسید، یادآور شد: این کمیته، تازه کار خود را شروع کرده است و زود است که درباره آن قضاوت کنیم.

نشست با مسئولان اطلاعاتی و امنیتی

عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی نیز از نشست کمیسیون اصل 90 مجلس با مسئولان اطلاعاتی و امنیتی با موضوع اغتشاشات پس از انتخابات خبر داد و گفت: براساس گزارش مسئولان مذکور، قریب به 1000 نفر در اغتشاشات اخیر دستگیر شده‌اند.

بنا به گفته سلیمان ذاکر دیروز نیز جلسه‌ای با حضور دادستانی کل کشور، دادستان عمومی و انقلاب تهران و رئیس‌کل دادگستری تهران در کمیسیون حقوقی و قضایی تشکیل شد.

تقدیر از محسنی اژه‌ای

پس از برکناری وزیر اطلاعات در روزهای آخر دولت نهم دیروز 210 نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای از وزیر اطلاعات به خاطر حمایت از رهبر معظم انقلاب و ارزش‌های نظام تقدیر کردند. 

در بخشی از این بیانیه آمده است: این روزها شاهد آزمونی بزرگ از آقای محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات بودیم که با انتخاب راه صحیح و برگزیدن دفاع از کیان ولایت فقیه و رهبری نظام اسلامی بار دیگر نشان داد که حمایت از حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و ارزش‌های نظام را با هیچ‌چیز دیگر عوض نمی‌کند.

دیروز جمعی از نمایندگان نیز در ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان سوانح هوایی بیانیه‌ای صادر کردند.

کد خبر 86512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز