مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

دکترجان بوند از مرکز پلیس نورث همپشایر و همتایانش در مرکز تحقیقات قضایی دانشگاه لسستر، سعی در ابداع روشی برای تجسم‌سازی‌ اثر انگشت حتی پس از ازبین رفتن آن دارند.

این تکنیک قضایی روش‌های نوینی برای کشف اثر انگشت روی سطوح فلزی دربرخواهد داشت. محققی به‌نام‌ الکس گودارد پیش از این تکنیکی کشف کرده بود که بسیار ساده و پیش پا افتاده و شامل بررسی کنش‌های متقابل فیزیکی و شیمیایی میان فلز و عرق باقیمانده از اثر انگشت بود.

با استفاده از تکنیک‌های تصویرسازی پیشرفته سطوح، مانند مشاهدات میکروسکوپی اثر انگشت روی سطوح برنجی و یا حتی در مقیاس کوچک‌تر (نانومتر) می‌توان مناسب‌ترین شرایط برای بهبود اثرانگشت که میزان تشخیص را بالاتر خواهد برد فراهم کرد.

این تکنیک همچنین ثابت می‌کند اجزای سازنده عرق ناشی از اثرانگشت در اثر شست وشو یا پاک‌شدن سطح مورد نظر سالم باقی خواهد ماند.گودارد می‌گوید: به محض آنکه انگشت، سطح فلزی را لمس کرد، اثری که از آن باقی می‌ماند شروع به واکنش نشان دادن با فلز خواهد کرد.

تصویر اثر انگشت همچنین با بالا رفتن دما و رطوبت مشخص‌تر خواهد شد. درحال حاضر کشف اثرانگشت روی گلوله درپایین‌ترین حد خود در حدود یک درصد قراردارد. روش‌های اکتشافی پیشین، کاربرد پودر برای سطوح بود که عملاً مدارک و شواهد را از بین می‌برد.

اما تکنیک مذکور، طبیعی‌تر است به این دلیل که نه ماده‌ای به سطح اضافه می‌کند و نه بدین ترتیب مدارک و شواهد را از بین می‌برد.

این تکنیک همچنین از گرما و رطوبت برای بهبود تصویر اثر انگشت استفاده می‌کند. البته در نهایت نشانه‌هایی وجود دارد که درصورت کارسازنبودن هیچ شیوه‌ای می‌توان از آنها به‌عنوان آخرین راه چاره استفاده کرد.

دکترجان بوند می‌گوید: این تحقیق در بخش شیمی مرکز پلیس نتایج مفید و قابل توجهی به همراه خواهد داشت. اکنون درمرحله مهمی از تحقیقات قضایی قرارداریم و منتظر پیشرفت‌های گسترده‌تر هستیم. پلیس نورث همپشایر به خاطر همکاری در این پروژه به‌خود می‌بالد.

منبع: ScienceDailyمترجم: آزاده خطیبی

کد خبر 86487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز