مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر شرلوک هولمز بود؛ لابد برای این روش جدید انگشت‌نگاری که اخیرا ابداع شده ‌است، هورا می‌کشید

 به گزارش خبرگزاری رویترز دانشمندان انگلیسی یک شیوه جدید مقابله با جرم ایجاد کرده‌اند که به پلیس امکان می‌دهد که اثر انگشت را از روی گلوله‌ها ثبت کند، حتی اگر فرد مجرم پوکه فشنگ را پاک کرده باشد.

به گفته جان باند، مخترع این شیوه جدید، مقامات در انگلیس و آمریکا از این شیوه برای بازگشایی سه پرونده جنایی حل‌نشده از جمله یک پرونده قتل دوگانه در آمریکا استفاده کرده‌اند و امیدوارند بتوانند آنها را حل و فصل کنند.

باند که پژوهشگر دانشگاه لایسستر و مشاور پلیس نورث‌همپشایر در انگلیس است، در این باره گفت: "در یک مورد آنقدر شواهد به دست آمده است که ممکن است به شناسایی مجرم منجر شود."

 روش عادی برداشتن اثر انگشت از روی وسائل که بیش از 100 سال پیش به کار می‌رفته است، شامل ایجاد یک واکنش شیمیایی با عرق به جا مانده از مجرم در روی شیء می‌شود تا تصویری از اثر انگشت به دست آید که پلیس بتواند از آن استفاده کند.

اما به گفته باند اگر فرد مجرم عرق به جای مانده از دستش را پاک کند، چیزی برای واکنش کردن با ماده شیمیایی باقی نمی‌ماند و روش‌های معمول برداشتن اثر انگشت بی‌فایده خواهند بود.

 تکنیک جدید به پلیس امکان می‌دهد تا تا ترفند فرد مجرم را بی‌اثر کند وحتی هنگامی که عرقی بر روی چیزها باقی نمانده است، به اثر انگشت او دست یابد.

 کارشناسان انگلیسی بر روی خرده‌های بسیار ریز زنگ‌زدگی که عرق بر روی فلزات معینی که در گلوله‌ها به جای می‌ماند متمرکز شدند.

باند گفت آنها فلز را با گرد ریزی می‌پوشانند و یک بار الکتریکی قوی را به کار می‌بندند که باعث می‌شود غبار بر روی نواحی زنگ‌زده بچسبد، و به این ترتیب یک اثر انگشت بالقوه به دست آید.

او افزود این روش بی‌خطا نیست و برخی از افراد آنقدر عرق ترشح نمی‌کنند تا باعث زنگ‌‌زدگی فلز تا حدی شود که پلیس بتواند اثر انگشتی به دست آورد.

 به گفته باند این روش می‌توان برای برخی از پروند‌ه‌های به ظاهر دچار بن‌بست، شواهدی تعیین‌ کننده در مورد شخصی که اسلحه مورداستفاده در جنایت را پر کرده است، به دست دهد.

کد خبر 62667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز