چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۱۶
۰ نفر

زهره ترسایی: انگار مجموعه سازه‌های آبی- تاریخی شوشتر بهانه‌ای شد تا بلافاصله بعد از ثبت در فهرست یونسکو به‌عنوان دهمین اثر ثبتی کشور، پل گرگر در معرض آسیب‌های ناخواسته‌ای قرار گیرد.

 مشکل حادث شده برای این پل در قسمتی از این حوزه آبریز، شیرینی پیوستن به فهرست میراث جهانی یونسکو را هم به کام دوستداران و علاقه‌مندان به آثار باستانی تلخ شد. در روزهای اخیر آسیب وارد آمده به پل گرگر در حالی مطرح شد که به گفته مسئولان شهری از یکسال قبل بارها اخطار‌هایی مبنی بر مساعد نبودن شرایط پل برای عبور و مرور و تردد وسایل نقلیه به مسئولان میراث فرهنگی داده شده بود.

 رجب‌علی چهار لنگی – عضو شورای اسلامی شهر شوشتر - در این‌باره می‌گوید: سال گذشته ما درست همین نقطه‌ای را که هم‌اکنون آسیب دیده به‌عنوان منطقه حساس و در معرض تخریب به اطلاع معاونت استانداری رساندیم که باید چاره‌اندیشی شود.

 بر این اساس پیشنهاد کردیم قبل از بستن راه بر مردم باید مسیر جایگزینی برای آنان در نظر گرفته شود به‌همین دلیل با توجه به اینکه احداث پل اصلی 2 سال به طول می انجامید تصمیم بر این شد که درمرحله اول طرح پل شناور اجرایی شود.

بر‌اساس طرحی که از سوی شورای اسلامی شهر شوشتر داده شد پیشنهادهایی مبنی بر احداث پل در 2 مسیر جنب آموزش و پرورش و همچنین بالای مرقد... علامه سیف شوشتری مطرح و در نهایت ایده ساخت پل در جنب آموزش و پرورش به‌دلیل هزینه کمتر (‌700-800 میلیون تومان) به تائید فرمانداری شوشتر رسید.

 اما به گفته چهار لنگی متاسفانه طرح در جریان برگزاری مناقصه با مخالفت سازمان میراث فرهنگی روبرو شد و مسکوت ماند.گفته‌ها مبنی بر آسیب دیدن پل باستانی گرگر در حالی مطرح می‌شود که صادق محمدی – رئیس سازمان میراث فرهنگی خوزستان – با تکذیب این خبر می‌گوید: حتی یک آجر هم از بدنه پل پایین نیفتاده و پل همچنان مثل سابق قرص و محکم سر پاست. موضوع مطرح شده هم احتمالا مربوط به ریزش مقدار خاکی است که در کنار پل دیده می‌شود و هیچ تاثیری هم در استحکام بدنه آن نداشته است.

پل باستانی گرگر از جنس سنگ و خاک به‌‌طول 90 متر و عرض 14 متر در قسمت شمالی محوطه آبشار شوشتر قرار گرفته است. به لحاظ سازه این پل فاقد پایه بوده و روی صخره خاک‌ریزی شده است.

مهندس حسین ارسطوزاده – مسئول پایگاه میراث فرهنگی شوشتر – با بیان اینکه در اثر این اتفاق هیچ آسیبی به سازه و بدنه وارد نشده، در‌خصوص علت این رخداد می گوید: در دیواره شمالی پل توده‌ای که اغلب خاک‌هایی از نوع دستی بوده‌اند در اثر فرسایش آب، هوا زدگی و نشت فاضلاب سست و ناپایدار شده که البته نمی‌توان آن را در حکم تخریب پل دانست.

در این رابطه با حذف بار ترافیکی تمهیدات لازم برای جلوگیری از آسیب جدی به پل در نظر گرفته شده است.  مهدی رهبر - باستان شناس- نیز در این باره می گوید: گویا بی‌توجهی سازمان آب و فاضلاب در‌خصوص عدم جایگذاری درست لوله‌های فاضلاب باعث آسیب رسیدن به پل شده است اما اینکه گفته می شود ریزش خاک کنار پل تهدیدی برای پل محسوب نمی‌شود

 چندان قابل قبول نیست چرا که این پل روی پایه‌های اساسی قرار نگرفته و به نوعی بر روی آوار بنا شده است بنابراین باید برای حفاظت آن و جلوگیری از آسیب بیشتر اقدامات کارشناسی صورت گیرد. 

در حالی‌که گفته‌های چهارلنگی، حکایت از بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی به هشدارهای مسئولان در‌خصوص وضعیت بحرانی پل دارد، محمدی از طرح‌های مقاوم‌سازی پل در گذشته و ادامه آن در آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: در گذشته بخشی از پل را مقاوم‌سازی کردیم.

همشهری استانها

کد خبر 86454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز