دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: به‌تدریج یخ‌های موسیقی در گرمای تابستان باز می‌شود تا فصل خوش آوای موسیقی آغاز شود.

از راه یافتن گروه کر آوازی تهران به المپیک موسیقی 2010 چین گرفته تا برگزاری کنسرت‌ها و جشنواره‌های مختلف در این روزها؛ گرچه این فصل به‌دلیل نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان کوتاه است اما برگزاری جشنواره‌های موسیقی و چند کنسرت در این ایام، اتفاق فرخنده‌ای است.

نخستین جشنواره موسیقی ملی مقاومت با هدف تجلیل از 8 سال دفاع مقدس از 24 تا 26 مرداد ماه در کرمانشاه برگزار می‌شود. محمدعلی خبری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره برپایی چنین جشنواره‌ای در عرصه موسیقی، با اشاره به سرمایه‌های گسترده و گرانقدری که در کشور وجود دارد، گفت: رزمندگان و آزادگان سرفراز با تکیه بر فرهنگ مقاومت و 8 سال دفاع مقدس، حضور خود را ثابت کرده‌اند. به همین دلیل امسال با رویکرد تجلیل از این حماسه‌سازان تصمیم به برگزاری نخستین دوره از جشنواره‌ موسیقی مقاومت گرفتیم.

محمدعلی خبری در رابطه با اجرای عمومی گروه‌های برگزیده و میزبانی دوره‌های بعدی جشنواره بیان کرد: دبیرخانه جشنواره تلاش دارد تا پایگاه‌های مختلفی را برای میزبانی در استان‌ها فراهم کند و این پایگاه‌ها را گسترش دهد. همچنین تمهیداتی برای اجرای عمومی گروه‌ها در تهران و سایر شهرستان‌ها فراهم شده است.

تجلیل از شهدا و کشف استعدادها

سیدمحمد میرزمانی، دبیر نخستین جشنواره موسیقی مقاومت اهداف این جشنواره را بزرگداشت 8 سال دفاع مقدس و پاسداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و ایثارگران دانست. او در ادامه با اشاره به حوزه‌های این جشنواره گفت: 3 حوزه محلی – مقامی – آیینی، سنتی – ایرانی و ارکسترال و نظامی از جمله حوزه‌هایی است که در این جشنواره مورد توجه ما قرار گرفته است.

میرزمانی ایجاد رقابت سالم و با انگیزه میان هنرمندان را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد و افزود: اساسا موسیقی هنر گران و پرزحمتی است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این جایگاه توجه ویژه‌ای به گروه‌های موسیقی داشته باشیم و به کشف استعدادهای هنرمندانی که کمتر شناخته شده‌اند، بپردازیم.

همچنین او با اشاره به 2 بخش رقابتی و جنبی جشنواره توضیح داد: اجرای موسیقی زنده و ارائه آثار تولیدشده در بخش رقابتی قرار می‌گیرند و در بخش ویژه نیز گروه محمد گلریز و جمشید عزیزخوانی به اجرای برنامه می‌پردازند.

به گفته میر زمانی در مرحله اول 275 قطعه، در بخش تولید و در بخش زنده 75 گروه اعلام آمادگی کردند که با حضور هیأتی متشکل از هادی آزرم، محمدرضا چراغعلی، زنده‌یاد شهریار فریوسفی، مهدی شمس نیکنام، مصطفی محدثی خراسانی و بیژن ارژن آثار این گروه‌ها ارزیابی و نهایتا 8 گروه محلی ‌- مقامی - آیینی، 6 گروه آیینی – سنتی، 2 گروه در بخش ارکستر نظامی و 10 اثر در بخش تولیدی ژانر محلی – مقامی – آیینی، 11 اثر در بخش سنتی و 59 اثر در بخش ارکسترال به بخش نهایی راه یافتند.

به گفته او، مصطفی کمال پورتراب، حسن ریاحی، هوشنگ ظریف، مصطفی محدثی خراسانی و بیژن ارژن آثار مرحله دوم را داوری کردند.

پاسداشت هنر دفاع مقدس

احمد رجبی، مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به نقش کردستان در جنگ به ضرورت تولید و اجرای فعالیت‌های هنری در عرصه‌های تئاتر موسیقی اشاره کرد و تولید این آثار را لازم دانست.

او روز 26 مرداد ماه را که سالروز ورود آزادگان از مرز خسروی به کشور بود به‌عنوان روز افتتاح این جشنواره نامید و اظهار امیدواری کرد که استان کرمانشاه با میزبانی این جشنواره بستر قدرتمندی برای پاسداشت هنر دفاع مقدس محسوب شود.

همه بخش‌های جشنواره

بابک رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی با تأکید بر جایگاه ویژه موسیقی در شکل‌گیری انقلاب و پیروزی در جنگ تصریح کرد: خوشحالیم که معاونت هنری و دفتر موسیقی به جایگاهی رسیده است تا به‌عنوان متولی موسیقی و با نگاهی نافذ به این عرصه، نخستین دوره از جشنواره موسیقی مقاومت را برگزار کند و امیدواریم که این اتفاق به رفع مظلومیت هنر موسیقی در عرصه دفاع مقدس منجر شود.

رونمایی کتاب و لوح فشرده‌ای از اجراهای صادق آهنگران در ایام 8 سال دفاع مقدس، برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور استادان موسیقی، برپایی نمایشگاه عرضه و فروش آثار موسیقی با حضور ناشران، انتشار آثار منتخب این جشنواره در قالب آلبوم‌های موسیقی با همکاری شرکت سروش و تقدیر از 10 هنرمند برتر آثار دفاع مقدس از جمله بخش‌های این جشنواره است.

به گفته رضایی هنرمندانی از استان‌های گنبد، مشهد، شیراز، اصفهان، بوشهر، خرم‌آباد، رشت، سنندج، کرمانشاه و تربت جام در این دوره حضور دارند. به گفته رجبی 4 سالن هنری با ظرفیت 200 تا 650 نفری در کرمانشاه افتتاح شده است، اما سالن‌های میزبان اجرای موسیقی جشنواره در کل شهرستان کرمانشاه خواهد بود.

افتتاحیه مراسم در مرقد شهدای کرمانشاه برگزار و سایر برنامه‌ها در 3 سالن مجتمع فرهنگی انتظار، غدیر و سالن پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه برگزار می‌شود. همچنین مراسم اختتامیه نیز روز 26 مردادماه در مجتمع فرهنگی انتظار برپا خواهد شد.

شاید شهرام ناظری

شرکت هنرمندان در جشنواره از طریق فراخوان صورت گرفته است. با توجه به اینکه یک بخش از این جشنواره مرتبط به کارهای گذشته است، مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد درباره حضور بزرگان موسیقی که در گذشته آثاری در رابطه با دوران دفاع مقدس تولید کرده‌اند، گفت: از آنجایی که جشنواره به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود بنابراین هنرمندان به فراخوان ما جواب دادند. اما چون شهرام ناظری خود متعلق به استان کرمانشاه است، رایزنی‌هایی برای دعوت ایشان صورت داده‌ایم؛ البته امیدواریم در سال‌های آتی نیز دیگر بزرگان حضور یابند.

کد خبر 86405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز