دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد:

ارزش معاملات بورس تهران در ماه ژوئن نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 57درصد کاهش داشته است.

به گزارش همشهری، هرچند ورود شرکت‌های جدید به بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به‌ویژه سهام بانک‌ها باعث تنوع بیشتر بازار سهام شده، اما این تنوع منجر به افزایش ارزش معاملات بورس نشده است و ارزش روزانه معاملات بورس تهران در طول یک ماه گذشته کاهش داشته است.

برخی از کارشناسان معتقدند بروز تحولات سیاسی پس از انتخابات، بازار را با نوعی راهبرد مشاهده و انتظار مواجه کرده و این موضوع منجر به کاهش ارزش دادوستد‌ها شده است، از سوی دیگر کاهش میزان سودآوری شرکت‌های بورس تهران از دیگر دلایل نزول سرمایه‌گذاری در بورس تهران ارزیابی می‌شود.

به اعتقاد فعالان بازار اثرات بحران مالی جهان از ابتدای سال‌جاری به ایران رسیده و این موضوع تاثیر خود را بر درآمد شرکت‌ها نشان داده است؛ به‌طوری که براساس تازه‌ترین گزارش رسمی بورس تهران از میزان درآمد شرکت‌های بورس تهران از خرداد ماه تاکنون3/1میلیارد تومان (معادل یک‌هزارو 258میلیارد تومان) کاسته شده است.

اما فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: ارزش مبادلات بازار سهام ایران درماه ژوئن نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 57درصد کاهش داشته است.در این ماه که از 10 خرداد ماه تا 9 تیر ماه سال‌جاری را شامل می‌شود ارزش معاملات بورس تهران به 524 میلیون دلار رسیده است. این گزارش حاکی است:  ارزش بورس تهران در این ماه نسبت به سال گذشته میلادی با 12درصد کاهش به 6/53 میلیون دلار رسیده است.

این فدراسیون ارزش بورس تهران را در ماه‌های آوریل و می‌به‌ترتیب 5/48 و 7/52 میلیارد دلار محاسبه کرده است. شاخص بازده نقدی و قیمت بورس تهران نیز در این ماه به 38 هزار و 194 واحد رسیده است که این میزان نسبت به ماه ژوئن سال 2008، 11درصد کاهش نشان می‌دهد.

گزارش رسمی بورس تهران

همزمان با انتشار گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، بورس تهران نیز با ارائه گزارشی آخرین آمار معاملات بازار سهام را در تیر ماه منتشر کرد.

بر مبنای این گزارش سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی بورس ماه گذشته بیش از 422 میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام کردند.

طی 20 روز کاری بورس در ماه گذشته بالغ بر 2 میلیارد سهم به ارزش 8/1 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد که در این میان سرمایه‌گذاران حقوقی بورس که 85 تا 90درصد از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند 72درصد از کل خریدها را به‌خود اختصاص داده و اقدام به خرید بیش از 507 میلیارد تومان سهام شرکت‌های مختلف کردند.

این گروه در عوض 154 میلیارد تومان از سهام (معادل 22درصد از کل فروش) را فروختند تا با این ترتیب خالص ارزش سرمایه‌گذاری افراد حقوقی بورس در تیرماه 353 میلیارد تومان مثبت باشد.

به عبارتی دیگر سرمایه‌گذاران حقوقی فعال در بازار سهام کشور در 20 روز کاری ماه گذشته 353 میلیارد تومان نقدینگی وارد بورس کردند.

بررسی وضعیت معاملات سرمایه‌گذاری حقیقی در ماه گذشته نیز نشان می‌دهد این گروه در برابر خرید 191میلیارد تومان از سهام اقدام به فروش 122میلیارد تومان از سهام خود کردند تا سرمایه‌گذاران حقیقی در مجموع 69‌میلیارد تومان نقدینگی وارد بورس کرده باشند.

این آمار در مقایسه با تیرماه87 نشان می‌دهد که در نخستین ماه تابستان سال گذشته افراد حقوقی 609میلیارد تومان و سرمایه‌گذاران حقیقی 638 میلیارد تومان وارد بورس کرده بودند که ناشی از رونق قابل توجه معاملات در تیر سال گذشته بود.

براساس این گزارش، ارزش بازار سهام در تیر ماه امسال در مقایسه با ابتدای سال 16درصد افزایش یافته و از 8/44 میلیارد دلار به 52 میلیارد دلار رسیده است.

این در حالی است که گردش ریالی سهام از ابتدای سال تا پایان تیر ماه نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به میزان 29درصد کاهش داشته و از 6/10درصد به 5/7درصد رسیده است.

کد خبر 86400

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز