شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مردم منطقه کردستان عراق برای انتخاب اعضای پارلمان و مجلس این منطقه به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی سی، 5/2 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات دیروز بودند. 20 هزار سرباز با حضور در شعب رای‌گیری امنیت انتخابات این منطقه خود مختار را بر عهده داشتند.

صبح دیروز و در نخستین ساعات رای‌گیری تعداد بسیار زیادی از مردم در پای صندوق‌های رای حاضر شدند.  صبح دیروز، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق پس از انداختن رای خود به صندوق، انتخابات پارلمانی و ریاست‌ منطقه‌ای کردستان در این منطقه را گامی برای تحکیم وحدت ملی عراق خواند.

این در حالی است که در محافل داخلی دولت عراق و به‌خصوص در میان شیعیان و اهل سنت نگرانی‌هایی جدی نسبت به موج جدایی خواهی منطقه کردستان این کشور وجود دارد.

به احتمال فراوان مسعود بارزانی رئیس‌کنونی منطقه کردستان عراق که اکثریت پارلمان این کشور را نیز در اختیار دارد بار دیگر رئیس این منطقه خودمختار کشور عراق خواهد شد.  4 نفر دیگر هم نامزد انتخابات دیروز ریاست‌ منطقه خود مختار کردستان عراق بودند که به گفته کارشناسان احتمال نمی‌رود هیچ‌کدام بتوانند حتی رای نزدیک به آقای بارزانی  را کسب کنند.

حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان که 2 حزب اصلی کردهای عراق محسوب می‌شوند، با چالشی جدی از سوی اصلاح طلبان مواجه هستند. اصلاح‌طلبان به طیفی از کردهای منطقه کردستان عراق اطلاق می‌شود که با ارائه فهرستی به نام تغییر راهی جدا از دمکرات‌ها و اتحادیه میهنی را برگزیده‌اند و به‌اصطلاح جریان سوم انتخابات دیروز بودند.

مسعود بارزانی رهبری حزب دمکرات را به‌عهده دارد، گرچه وی زمانی رقیب سرسخت اتحادیه میهنی بود، اما اکنون در ائتلافی با این حزب شریک است. این نخستین باری است که رئیس‌ منطقه کردستان عراق از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود، هرچند انتخابات پارلمانی منطقه کردستان عراق در سال 2005 برگزار شده بود.

در رقابت‌های پارلمانی هم حزب دمکرات(بارزانی) همراه با اتحادیه میهنی (که جلال طالبانی رئیس‌جمهوری عراق رهبری آن را به‌عهده دارد) فهرستی مشترک متشکل از 100 نامزد را منتشر کرده‌اند. 11

کرسی دیگر هم به اقلیت‌های کردستان عراق اختصاص یافته است. گرچه پیش‌بینی غالب کارشناسان، پیروزی 2 حزب عمده است، اما انتظار می‌رود جنبش «تغییر» به رهبری نوشیروان مصطفی، چالشی جدی برای این دو حزب ایجاد کند.

این جنبش با مطرح کردن تقاضا برای پایان دادن به فساد اداری و نخبه گرایی باعث نگرانی احزاب حاکم شده و در مناطق شرقی منطقه کردستان عراق از حمایت عمده‌ای برخوردار است.

فهرست‌های شرکت‌کننده در انتخابات

فهرست کردستانی اتحادیه میهنی و حزب دمکرات
فهرست تغییر نوشیروان مصطفی(معاون سابق طالبانی)
فهرست اصلاح و خدمات اتحاد اسلامی - جماعت اسلامی سکولار زحمتکشان -سوسیال دمکرات
احزاب چپگرا       متشکل از 7 حزب چپگرا

کد خبر 86218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز