گروه سیاسی: منوچهر متکی که به هند سفر کرده در مدت اقامت خود در این کشور رایزنی‌های گسترده‌ای را در خصوص مسائل هسته‌ای و گسترش مناسبات اقتصادی ایران و هند به‌ویژه در زمینه خط لوله گاز ایران به هند با مقامات هندی انجام داد.

وزیر امور خارجه کشورمان که در رأس هیأت عالی‌رتبه سیاسی به دعوت دولت هند به این کشور سفر کرده است. دیدارهایی را با نخست‌وزیر، وزرای مشاور امور خارجی و نفت هند انجام داد.
دیدار با نخست‌وزیر هند
منوچهر متکی پنج‌شنبه شب در دهلی‌نو گفت: من حامل پیام دعوت رئیس جمهوری ایران برای نخست‌وزیر هند بودم که مورد پذیرش وی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا متکی در تشریح نتایج مذاکرات پنج‌شنبه خود با مان موهان سینگ نخست وزیر هند افزود:  با توجه به نگاه قطعی دولت جمهوری اسلامی ‌ایران و شخص رئیس جمهوری بر گسترش مناسبات با هند خوشبختانه در این دیدار عزم جدی مسئولان عالی  هند را برای توسعه همکاری با ایران شاهد بودم.
دیدار با وزیر خارجه هند
پرناب موکرجی، وزیر خارجه هند و منوچهر متکی، در این دیدار در خصوص مناسبات دوجانبه از جمله پروژه‌های مهم فی‌مابین همچون خط لوله گاز چابهار و کریدور شمال و جنوب به بحث و تبادل نظر پرداختند.ایسنا هم گزارش داد، متکی در این دیدار ضمن اشاره به اسناد مهم امضاء شده بین دو کشور از قبیل بیانیه‌های تهران و دهلی نو و سند همکاری‌های راهبردی گفت که روابط دو کشور باید فراگیر باشد و جهت تقویت آن از کلیه ظرفیت‌ها استفاده شود.
سخنرانی در سوپرا‌ هاوس
وزیر امور خارجه کشورمان در سوپرا‌‌  هاوس، با بیان این‌که ایران از حق مسلم خود در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای که در جلسات اخیر جنبش عدم تعهد در مالزی و‌ هاوانا از سوی کشورهای عضو از جمله کشور دوست هند نیز مورد تأیید قرار گرفته است، چشم‌پوشی نخواهد کرد، گفت: ما همواره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ و بازرسان آن همکاری داشته و به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته‌ایم و دلیلی برای آن نیست که تسلیم خواسته‌های غیر منطقی و برخورد دوگانه برخی کشورها گردیم.
سخنرانی در مرکز اسلامی‌ هند
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت:  هند را دارای پتانسیل خوبی می‌دانیم که در ایجاد همگرایی و امنیت منطقه‌ای می‌توانیم با یکدیگر پروژه‌های بزرگی را پایه‌ریزی کنیم.
منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی در مرکز اسلامی ‌هند با بیان این‌که تفرقه و جدایی مغایر روح ادیان و اسلام است گفت: تفرقه دینی و فرقه‌ای موجب هدر رفتن امکانات و ظرفیت‌ها و انرژی می‌شود. در هر مقطع و زمانی لازم است مسلمانان آگاهانه و هوشیارانه عمل نمایند و مراقب دسیسه‌هایی که ممکن است منشأ خارجی نیز داشته باشد، باشند
کد خبر 8616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز