یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هند و پاکستان بار دیگر مذاکرات صلح خود را به صورت رسمی از سر می‌گیرند. این توافق حاصل دیدار سران هند و پاکستان در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها در هاواناست.

خبرگزاری اتریش از هاوانا گزارش کرد، مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند و پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان روز شنبه[25 شهریور/16 سپتامبر] پس از دیداری در حاشیه نشست جنبش غیرمتعهدها در هاوانا، با صدور بیانیه‌ای مشترک این مطلب را اعلام کردند.

این مذاکرات که از سال 2004 میلادی آغاز شده بود، در ماه ژوئیه گذشته و پس از حمله‌ای به قطارها در بمبئی قطع شد. هند، گروهی را که در پاکستان مستقر است، مسوول این حملات که 186 کشته برجای گذاشت، شناخت.

دو کشور هند و پاکستان پس از استقلال از بریتانیا در سال 1947 میلادی تاکنون سه جنگ را با یکدیگر داشته و در این مدت به قدرتی هسته‌ای تبدیل شده‌اند.

سینگ و مشرف در دیدار اخیرشان حدود یک ساعت با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. در این مذاکرات پیش از هر چیز درباره مناقشات کشمیر گفت‌وگو شد.

علاوه بر این، مشرف ابتکار صلحی را به طرف هندی ارایه کرده است. وی روز جمعه گذشته در جریان اجلاس سران غیرمتعهدها در هاوانا اعلام کرد که این ابتکار "فرصتی تاریخی" را پیش روی رهبران دو کشور قرار خواهد داد.

وی گفت که هند و پاکستان باید تمام انرژی خود را برای حل مناقشه دیرینه منطقه کشمیر صرف کنند.

کد خبر 4262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز