یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

بنیامین صدر: دومین جشنواره خودروهای کلاسیک تهران از 29 تیر در مجموعه نیاوران تهران آغاز و تا جمعه 2مرداد ادامه داشت.

در این جشنواره 60 اتومبیل از مجموعه خودروهای نادر و تاریخی موجود کشور(از سال 1924تا 1977 میلادی) برای نخستین بار نمایش داده شد. از جمله خودروهای به نمایش گذاشته شده 2 اتومبیل رولزرویس فانتوم V و فانتوم VI موجود در گنجینه نیاوران بودند که برای نخستین بار در 30سال گذشته به نمایش درآمدند. 2 خودروی «رولز‌رویس» فانتوم V و فانتوم VI  از سال 58 تاکنون در پارکینگ کاخ نیاوران نگهداری می‌شد.

به گفته کارشناسان، بسیاری از خودروهای کلاسیک این جشنواره در ردیف اتومبیل‌های قدیمی سوپر اسپرت از جمله فراری، مازراتی و پورشه بود هستند و نخستین بار است که به نمایش گذاشته شدند.دوره نخست جشنواره خودروهای قدیمی (اتومبیل‌های کلاسیک )تهران در سال 1385 و در کاخ سعدآباد تهران برگزار شد که در آن90دستگاه خودروی کلاسیک به نمایش درآمد که با استقبال گسترده علاقه‌مندان به‌خودروهای کلاسیک روبه‌رو شد.

دومین دوره جشنواره خودروهای قدیمی تهران شامل مجموعه‌ای از اتومبیل‌های رولزرویس، مازراتی، مرسدس بنز، فراری، پورشه و همچنین چند دستگاه موتورسیکلت بسیار نادر هارلی داویدسون است. این جشنواره با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران برگزار شد.

این در حالی است که  امسال برابر با یکصد و نهمین سال ورود خودرو به ایران است. در این مدت، ایران یکی از بازارهای بزرگ برای خودروهای نادر و استثنایی از لامبورگینی و فراری تا اتومبیل‌های ماسل از نوع بالدوین موشن بوده است.هر دهه از این 109 سال به‌طور نمادین می‌تواند بیانگر ویژگی‌ها و شرایط خاص آن مقطع زمانی باشد. پس از گذشت یک دهه از ورود نخستین خودرو به ایران و از سال 1910 میلادی واردات اتومبیل گسترش و توسعه فراوانی یافت.

در سال 1926 تعداد خودروهای ثبت شده در ایران 708 عدد بود که تعداد 36 دستگاه آن متعلق به سفارتخانه‌های خارجی بودند. از آنجا که بیشتر این خودرو‌ها از سوی اشخاص و به شکل خصوصی خریداری و به ایران منتقل می‌شدند در میان آنها تعدادی اتومبیل‌های اشرافی از قبیل رولزرویس به چشم می‌خورد که تعداد معدودی از این خودروها هنوز در ایران وجود دارد.

دهه 1930 نه تنها مصادف با ورود خودروهای معتبر و شناخته‌شده‌ای چون پاکارد و استادبیکر به ایران بود بلکه در این سال‌ها دو خودروی کم‌نظیر و استثنایی بوگاتی- مدل 57 با بدنه‌ای خاص که طراحی و ساخت آن به‌عهده کمپانی ون‌وورین بوده و نیز مرسدس 500 کا- اتوبا کوریر وارد کشور شدند. خودرو بوگاتی در یک کلکسیون خصوصی در خارج از ایران نگهداری می‌شود اما مرسدس بنز 500کا که از چشمگیرترین خودرو‌های جشنواره سال 1385 تهران بود، در حال حاضر در ایران است.

وقوع جنگ جهانی دوم واردات خودرو به ایران را در دهه1940 دچار رکود کرد. اما از آنجایی که ایران در زمان جنگ معبر متفقین برای دسترسی به جبهه روسیه بود، جیپ‌های وی‌لیز و موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون در این مقطع زمانی وارد کشور شدند که تعدادی از آنها در حال حاضر نیز در مجموعه‌های خصوصی موجود و در جشنواره امسال نیز به نمایش درآمد.

اما سال‌های 1950 دهه افزایش توان مالی ایران و بهبود اوضاع اقتصادی کشور بود. این تحول اقتصادی موجب افزایش چشمگیر واردات انواع مختلف خودرو از مسر شمیت و ایزتا تا خودروهای لوکس آمریکایی است. اواخر دهه 50 و شروع دهه 60 میلادی زمان معرفی نام‌های قدرتمند جدیدی در صنعت خودروسازی جهان بود؛ جگوار، پورشه و آلفا رومئو نمونه‌هایی از این خودروها بودند.

نسل خودروهای پونی که تولد آن همزمان با اواسط دهه 60 میلادی بود نیز راه خود را در همان سال‌ها به ایران بازمی‌کند و امروز نیز در ایران شاهد شکل‌گیری کلوپ‌های متعدد دوستداران این خودرو‌ها از قبیل فورد موستانگ هستیم.

این مقطع زمانی ایران را به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صادرات خودرو برای کمپانی‌هایی چون مرسدس بنز و بی‌ام دبلیو تبدیل کرد. امروز تعداد بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بزرگ‌ترین مجموعه خودروی مرسدس 600 لیموزین در ایران موجود است.

مرور این تاریخ 109 ساله نشانگر این واقعیت است که ایران امروز وارث گنجینه با ارزش و استثنایی از صنعت خودرو‌سازی جهان است که پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای جذب شیفتگان اتومبیل‌های کلاسیک از سراسر جهان را داراست. جشنواره قصر نیاوران منتخبی از این گنجینه منحصر به فرد را در مقابل چشمان مشتاقان قرار داده است. از لیموزین‌های کادیلاک دهه 1950 تا خودروهای اسپرت ایتالیایی دهه 1970. هر یک از این اتومبیل‌ها تاریخچه‌ای را  یدک می‌شکند.

فتحعلی اسفندیاری، دبیر کمیته کلاسیک انجمن خودروهای کلاسیک ایران درباره فعالیت این انجمن می‌گوید: فعالیت ما زیر پوشش فدراسیون اتومبیل‌رانی قرار دارد و  در چارچوب حفظ و نگهداری خودروهای قدیمی و کلکسیونی موجود درایران و اطلاع رسانی درباره این گنجینه ارزشمند میراث ماست.او گفت: که ما در حال  گفت‌و‌گو با نیروی انتظامی برای ثبت پلاک کلکسیونی  هستیم.  به گفته اسفندیاری این دومین دوره جشنواره خودروهای قدیمی تهران است که دوره اول آن در کاخ سعدآباد برگزار شد.

در این جشنواره گنجینه‌ای از خودروهای با ارزش و کلاسیک دولتی زمان پهلوی ( کاخ نیاوران و کاخ سعدآباد) همچنین خودروها و موتورسیکلت‌های مالکان خصوصی برای بازدید علاقه‌مندان نمایش داده شده و ارزش مادی آن به میلیاردها تومان می‌رسد. دبیر کمیته کلاسیک انجمن خودروهای کلاسیک، ادامه داد، ارزش مادی خودروهای مالکان خصوصی از 7 میلیون تا 500 میلیون تومان و ارزش خودروهای دولتی کلاسیک میلیاردها تومان برآورد شده است.

به گفته او، رولز رویس دولتی به نمایش درآمده در دومین جشنواره خودروهای کلاسیک تهران تنها 150 کیلومتر کارکرده و با وقوع انقلاب کارنکرده باقی مانده است. انجمن خودروهای کلاسیک ایران، نام جمعیت دوستداران خودروهای کلاسیک در ایران است که به‌عنوان برگزارکننده این جشنواره با هدف شناسایی گنجینه موجود در ایران، ایجاد پایگاه اطلاعاتی در این زمینه، بازسازی و آماده‌سازی‌ آنان و همچنین شناساندن مجموعه خودروها و ارزش آنان به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی و تاریخچه صنعتی ایران به عموم فعالیت می‌کند.

در جشنواره امسال 51‌خودروی کلاسیک خصوصی، 9 خودروی کلاسیک دولتی و 5 موتورسیکلت کلاسیک و گران قیمت به نمایش درآمده است.

کد خبر 86159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز