گروه شهری: به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران هرگونه کاربری تجاری، اداری یا مسکونی به جای نمایشگاه بین‌المللی فعلی اصلا به صلاح شهر نیست و در طرح جامع شهر تهران هم دیده نشده است.

به گزارش همشهری، پس از انتشار خبر فروش بی‌سروصدای سهام مرکز نمایشگاه بین‌المللی تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر  در برابر هرگونه تغییر کاربری احتمالی این اراضی  واکنش شدید نشان داد و آن‌را به‌منزله بارگذاری اضافی به شهر اعلام کرد و مردود دانست.

مهندس چمران گفت:  از40 سال پیش بخش وسیعی از اراضی منطقه اوین واقع در شمال تهران، به مساحت تقریبی یک میلیون مترمربع به‌منظور برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی ایران احداث شد و از آن زمان تاکنون کاربری این اراضی به‌صورت دائمی به نمایشگاه اختصاص داشته است.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ طرح جامع شهر تهران نیز کاربری تعریف شده برای این بخش از تهران فضاهای خدماتی، غیر از کاربری‌های تجاری، اداری و مسکونی است.

به گزارش همشهری، محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی در یکی از بهترین و خوش‌آب و هواترین نقاط شهر تهران واقع است، به همین دلیل پس از افشای معامله پنهان فروش 95 درصدی سهام این نمایشگاه به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) نگرانی‌هایی بابت تغییر کاربری این نمایشگاه به مسکونی و آغاز عملیات برج‌سازی‌ در این اراضی از سوی برخی مسئولین در رسانه‌های عمومی به گوش می‌رسد.

همشهری صحت و سقم این نگرانی‌ها را از رئیس شورای شهر تهران جویا شد. وی که دیروز از صبح زود در شهرداری منطقه 3 حاضر شده بود تا مستقیما از شهردار این منطقه درباره کاربری تعیین شده برای این اراضی طبق طرح جامع شهر تهران بپرسد، گفت: طبق طرح جامع شهر تهران نه تنها هیچگونه احداثی با کاربری مسکونی نمی‌تواند در نمایشگاه بین‌المللی انجام شود بلکه فضای سبز و فضای باز نمایشگاه نیز به هیچ وجه نمی‌تواند حذف شود.

وی در عین حال به هر نهاد یا شخصی که سهام نمایشگاه بین‌المللی را خریداری کرده توصیه کرد، قبل از هر اقدامی حتما راسا و به‌صورت کتبی از شهرداری منطقه 3 استعلام کند تا بفهمد در قالب طرح جامع و تفضیلی چه نوع کاربری برای این اراضی تعریف شده است تا پس فردا اگر کارش به دادگاه کشید مستند کتبی داشته باشد.

به گفته چمران، کاربری تعریف شده برای نمایشگاه بین‌المللی تهران براساس طرح جامع به‌طورکلی خدماتی، شهری و فضای سبز است. وی به‌عنوان نمونه به طرح پیشنهادی تحت عنوان طرح‌های موضعی و موضوعی تعریف شده برای نمایشگاه اشاره کرد که پارک تحقیقات و فناوری نوین یا پارک علمی ازجمله آنهاست.

وی ادامه داد: وزارت بازرگانی هم اعلام کرده است سهام نمایشگاه را بدون تغییر کاربری فروخته است. پیشنهاد چمران از جایگاه رئیس شورای شهر تهران این است که از نمایشگاه فعلی همچنان برای راه‌اندازی نمایشگاه‌های کوچک و محدود استفاده شود زیرا در همین دو سه روز گذشته که نمایشگاه صنعت ساختمان به‌عنوان یک نمایشگاه کوچک برپا شده ازدحام و تراکم خودروها، تردد را در این محدوده مختل ساخته است.

چمران با رد برپایی نمایشگاه‌های بزرگ و گسترده در این نقطه اظهار داشت: هر 3یا 4روز می‌شود نمایشگاه‌های داخلی و خارجی محدود و کوچک راه‌اندازی کرد که اتفاقا درآمدزا هم هست زیرا بخش خصوصی برخلاف سیستم‌های دولتی که هزینه‌های بالایی دارند و خرج و برجشان به هم نمی‌خورد می‌تواند در چارچوب برنامه‌های خود از همین نمایشگاه‌های کوچک و محدوده به‌طور مستمر درآمدزایی بالایی داشته باشد.

کد خبر 86809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز