سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تارو آسو نخست وزیر ژاپن پارلمان این کشور را منحل و اعلام کرد که انتخابات عمومی زودتر از موعد در تاریخ 30 اوت سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش بی بی سی، تار آسو پس از شکست حزب لیبرال دمکرات ژاپن در انتخابات محلی توکیو خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام شده بود. صبح روز سه شنبه 21 ژوئیه کابینه تحت رهبری آسو نیز با طرح وی مبنی بر برگزاری انتخابات زود تر از موعد موافقت کرد.
 
بنا بر نتایج نظر سنجی‌ها احتمال می‌رود حزب لیبرال دمکرات ژاین به رهبری آسو در برابر اصلی ترین رقیب خود حزب دمکرات در انتخابات عمومی که روز 30 اوت برگزار می‌شود متحمل شکست سنگینی شود.

پیروزی حزب دمکرات ژاپن در انتخابات عمومی این کشور به 5 دهه حاکمیت بی وقفه حزب لیبرال دمکرات خاتمه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، در حالی که در پی بحران مالی در جهان ژاپن نیز به رکود اقتصادی بی سابقه‌ای دچار شده، تارو آسو نخست وزیر این کشور در اداره امور و حل مشکلات اقتصادی این کشور مردد به نظر می‌رسد.

هفته گذشته و پس از پیشنهاد حزب دمکرات مبنی بر رای عدم اعتماد به نخست وزیر، مجلس سفلای ژاپن به تارو اسو رای عدم اعتماد نداد اما در مجلس علیای این کشور که مخالفان اکثریت دارند، تارو آسو رای اعتماد نیاورد.

موقعیت آسو پس از شکست حزب لیبرال دمکرات در انتخابات شورای شهر توکیو در روز 12 ژوئیه بیش از پیش تضعیف شد.

مخالفان درون حزبی آسو با اعتقاد بر اینکه وی حزب لیبرال دمکرات را به سمت شکستی تاریخی هدایت خواهد کرد، خواستار برکناری وی از سمت رهبری این حزب شده بودند.

نتایج نظر سنجی‌هایی که از سوی روزنامه‌های آساهی و ماینیچی انتشار یافته‌اند نیز حکایت از آن دارند که محبوبیت نخست همچنان نسبت به نظر سنجی‌های ماه اخیر در حال کاهش است.

نظر سنجی‌ها همچنین نشانگر اوج گرفتن محبوبیت یوکیو هاتویاما رهبر حزب دمکرات در افکار عمومی ژاپن است.

حزب دمکرات ژاپن بر خلاف لیبرال دمکرات‌ها معتقد به استقلال بیشتر ژاپن و عدم تبعیت این کشور از آمریکا و مشارکت بیشتر این کشور در ماموریت‌هایی که به منظور برقراری صلح انجام می‌گیرد است.

پس از پیروزی حزب لبیرال دمکرات در انتخابات پارلمانی 2005 آسو پنجمین سیاستمدار از این حزب است که به مقام نخست وزیری انتخاب شده است. 

کد خبر 85915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز