حملات تروریستی به 2 هتل بین‌المللی جاکارتا در هفته گذشته بار دیگر نشان داد که دولت این کشور نمی‌تواند از برنامه‌های امنیتی و ضد‌تروریستی خود خیلی راضی باشد.

خودروهای بمب‌گذاری شده صبح روز جمعه در محوطه هتل‌های زنجیره‌ای ماریوت و ریتز کارلتون منفجر شدند تا مسئولان دولت اندونزی را از یک خواب آرام بیدار کنند. اندونزی کشوری است که بیشترین جمعیت مسلمان جهان را دارد و سومین دمکراسی بزرگ جهان شناخته می‌شود.

در 4 سال گذشته اندونزی بعد از زنجیره‌ای از حملات تروریستی تقریبا دوره آرامی را گذرانده بود و همین مسئله دولت این کشور را به طرح‌های امنیتی خود خوشبین کرده بود.

این حملات تروریستی درست 2 هفته بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور صورت گرفت و شاید به همین خاطر بود که سخنگوی ریاست‌جمهوری اندونزی اعلام کرد این انفجارها یک ضربه شدید به دولت این کشور به حساب می‌آید.

انفجارهای روز جمعه به یک دوره سکوت حملات تروریستی پایان داد تا شاید زنگی برای هوشیار شدن دوباره سوسیلو بامبانگ یودیونو، رئیس‌جمهوری این کشور در دومین دوره ریاست‌جمهوری‌ باشد.

اندونزی در گذشته شاهد حملات تروریستی زیادی بوده است. در شب عید کریسمس در سال 2000 چند کلیسا در این کشور هدف حمله قرار گرفتند تا عبدالرحمن وحید، رئیس‌جمهوری وقت به‌شدت تحت فشار سیاسی قرار گیرد.

وی در سال 2001 بر کنار شد اما هیولای تروریسم تازه بیدار شده بود. در سال 2002 به 2 باشگاه شبانه در بالی حمله شد. انفجار در هتل ماریوت که اکنون بار دیگر هدف حمله قرار گرفته است در سال 2003 هم باعث کشته‌شدن 12نفر شد.

انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل سفارت استرالیا در سپتامبر 2004، 9 کشته به جای گذاشت و در اکتبر 2005 هم 2 رستوران مشهور در بالی هدف بمب‌گذاری انتحاری قرار گرفت.

انفجارهای بالی و بسیاری از حملات تروریستی در اندونزی در سال‌های گذشته به گروه جماعت اسلامی نسبت داده شده است؛ گروه  افراط‌گرایی که حملات زیادی را در شرق آسیا انجام داده است و بسیاری آن را مرتبط با القاعده می‌دانند.

کارشناسان می‌گویند انفجارهای روز جمعه هم نشانه‌های حملات جماعت اسلامی را داشته است که مهم‌ترین آن حمله هماهنگ به مکان‌هایی بوده است که غربی‌ها بیشتر در آنها رفت‌وآمد دارند.

اما جماعت اسلامی بعد از دستگیری بسیاری از رهبران آن، به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم شده است و به همین خاطر اکنون نمی‌توان به‌طور مشخص نام این گروه را به‌عنوان مسئول این حملات مطرح کرد.

بعد از دومین انفجار در بالی که نخستین انفجار انتحاری در اندونزی شناخته شد سوسیلو بامبانگ یودیونو تلاش زیادی کرد تا توطئه گروه‌های افراطی را برای همراه کردن افکار عمومی مردم این کشور خنثی کند.

علاوه بر این رئیس‌جمهوری اندونزی با تقویت نیروهای امنیتی این کشور بسیاری از سران گروه‌های تروریستی از جمله جماعت اسلامی را دستگیر کرد اما انفجارهای روز جمعه نشان داد که با تمام این اوصاف دولت یودیونو هنوز نتوانسته است گروه‌های تروریستی این کشور را ریشه‌کن و یا حتی به اندازه کافی ضعیف کند.

نیروهای امنیتی اندونزی این روزها با اعلام اینکه روش و ابزار به کار گرفته شده در این بمب‌گذاری‌ها بسیار به حملات بالی شباهت دارد گروه جماعت اسلامی را مسئول آن می‌دانند.

آنها اکنون به‌دنبال دستگیری نورالدین هستند که از او به‌عنوان مغز متفکر و طراح حملات بمب‌گذاری جماعت اسلامی یاد می‌شود. اما باید به خاطر داشت همان طوری که دستگیری‌های گذشته نتوانست حملات تروریستی را ریشه‌کن کند بازداشت این فرد هم نخواهد توانست برای مدتی طولانی مشکلات امنیتی را در اندونزی حل کند.

یودیونو در شروع دومین دوره ریاست‌جمهوری خود باید تلاش کند ریشه تفکر و تامین مالی گروه‌های تروریستی در این کشور را خشک کند تا بتواند جواب اعتماد مردم این کشور را برای تامین امنیت آنها پس بدهد.

آسیا تایمز- 19 جولای
ترجمه: محمد کرباسی

کد خبر 85901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز