جمعه ۲۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در انفجار 2 هتل بین‌المللی شهر جاکارتا دست‌کم 59 نفر کشته و زخمی شدند

شبکه تلویزیونی Metro TV در اندونزی گزارش داد که هتل‌های ریتز- کارلتون و ماریوت هدف انفجار قرار گرفته‌اند که هر دو از هتل‌های شناخته شده بین‌المللی زنجیره‌ای هستند.

در انفجارهای حداقل 9 نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند. تصاویر تلویزیونی نشان داد که نمای یکی از هتل‌ها در اثر شدت انفجار از بین رفته است.

بلافاصله پس از این انفجار، تدابیر امنیتی سختگیرانه‌ای در منطقه اطراف محل وقوع حادثه برقرار شد و آمبولانس‌ها نیز به امدادرسانی به مجروحان این حادثه تروریستی پرداختند.  سرهنگ فرمن بوندی از مسئولان پلیس جاکارتای‌جنوبی به آسوشیتدپرس گفت: 4 نفر از کشته‌شدگان، خارجی بودند.

این مقام پلیس گفت: بررسی جزئیات حادثه کماکان ادامه دارد.یک شاهد عینی که از ساختمانی در نزدیکی هتل ریتز انفجار را دیده بود هم گفت: پنجره‌های طبقات پایینی هتل ریتز- کارلتون در اثر این حادثه خرد شده‌اند.

این دو هتل در مرکز شهر جاکارتا و در ناحیه تجاری این شهر قرار دارند. انفجارها تنها 2 هفته پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اندونزی رخ داد.

رئیس‌جمهوری اندونزی ساعتی پس از این انفجارها در جلسه اضطراری با رئیس پلیس، رئیس سازمان اطلاعات و وزیر هماهنگ‌کننده سیاست، حقوق و امنیت اندونزی شرکت کرد و پس از آن در کنفرانس مطبوعاتی گفت: من ضمن محکومیت این انفجارها تاکید می‌کنم که این انفجارها ناشی از یک عملیات تروریستی بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا) یودیونو افزود: هنوز مشخص نیست که کدام گروه تروریستی این اقدام شوم را انجام داده است. وی ادامه داد: اندونزی در طول 5سال گذشته در تمامی زمینه‌ها روند رو به رشدی داشته است و کشور توانست با تلاش تمامی اقشار مردم پیشرفت کند و به ثبات قابل‌قبولی در زمینه‌های مختلف دست یابد ولی عده‌ای که نمی‌خواستند اندونزی به پیشرفت خود ادامه دهد دست به این اقدام تروریستی زدند.

رئیس‌جمهوری اندونزی گفت: من قسم می‌خورم که عاملان این عملیات تروریستی نخواهند توانست از دست قانون فرار کنند زیرا من به‌عنوان رئیس‌جمهوری به همراه تمامی نیروها و سازمان‌های مرتبط اجازه این کار را به آنان نخواهیم داد.

یودیونو تصریح کرد: گزارش‌ها و تئوری‌های مختلفی درخصوص اهداف این اقدام تروریستی به من رسیده است که در میان این گزارش‌ها می‌توانم به مرتبط بودن این عملیات به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کنم، ولی پاسخ من به تمامی این گزارش‌ها و تئوری‌ها این است که نمی‌توان با شتاب درخصوص چنین مسائلی تصمیم‌گیری کرد و به قضاوت پرداخت.

رئیس‌جمهوری اندونزی در عین حال گفت: ولی با وجود این، من به پلیس و سازمان اطلاعات دستور داده‌ام تا تمامی مسائل را پیگیری و تحقیقات دقیقی را در این زمینه انجام دهند و عوامل و حامیان این رویدادها را با هر پیشینه سیاسی که داشته باشند بازداشت و به سزای عمل خود برسانند.

وی با نشان دادن تعدادی عکس که فعالیت تعدادی تروریست در اندونزی را نشان می‌داد، افزود: پس از انتخابات مجلس نمایندگان اندونزی نیروهای اطلاعات مواردی را دریافت کردند که نشان می‌داد عده‌ای من را هدف عملیات تروریستی خود قرار داده‌اند.

آنان قصد داشتند تا ساختمان کمیسیون برگزارکننده انتخابات را تسخیر کرده و اعلام کرده بودند که   سرانجام نمی‌گذارند تا سوسیلو بامبانگ یودیونو بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهوری اندونزی مراسم تحلیف به جای آورد.

براساس این گزارش، رئیس‌جمهوری  اندونزی پس از شرکت در کنفرانس مطبوعاتی با حضور در بیمارستان   MMC شهر جاکارتا که اکثر قربانیان و زخمیان این حملات تروریستی به آنجا منتقل شده اند، با حادثه دیدگان این انفجار دیدار کرد.

واکنش آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن حملات بمب‌گذاری در 2 هتل در جاکارتا تاکید کرد: تهدید تروریسم بسیار واقعی باقی مانده است.

کلینتون  از پراگ که هواپیمایش به مقصد هند برای سوخت‌گیری توقف کرده بود گفت: وزارت امور خارجه آمریکا برای کمک به شهروندان آمریکایی آسیب دیده در این انفجارها تلاش می‌کند. وی افزود: ما این خشونت‌های دیوانه وار را محکوم می‌کنیم و اگر دولت اندونزی از ما درخواست کمک کند ما آماده مساعدت هستیم.

کلینتون با ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان و مردم اندونزی گفت: این حملات بازگوکننده شرارت افراطیون خشونت طلب است و این مطلب را به ما یادآور می‌شود که تهدید تروریسم به شکلی واقعی باقی مانده است. کلینتون تاکید کرد:

ما و کشورهای دیگری که در تعهدات ما به آینده‌ای پررونق و صلح‌آمیز شریک هستند اولویتی مهم‌تر از رویارویی با این تهدید نداریم

کد خبر 85696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز