مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

امید سلیمانی فاخر: تور، اردو، همدلی، مشارکت، بازدید، مهربانی و تجلیل و تقدیر، از مواردی است که تنها با مراجعه به فرهنگسراهای شهر تهران و ثبت‌نام در باشگاه تهران عملی می‌شود.

از عمر تشکل 2 سال می‌گذرد و امسال در دوره سوم، بنیانگذاران این باشگاه با رویکردی بدیع و با ارائه برنامه‌های جذاب‌تر نسبت به جذب مخاطب اقدام کرده‌اند.
مسئولیت پذیری، آشنایی با فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و تقویت امور گروهی از سیاست‌هایی است که افراد باشگاه برای رسیدن به این اهداف گرد هم جمع می‌شوند.
«سادگی را مشق تابستان کنیم» شعاری است که اعضای باشگاه با دیگر شهروندان نهضت تابستانه آن را سرمشق برنامه‌ها و حضور خود کرده‌اند. عضو شدن در باشگاه تهران به یک بار آزمودن و تجربه‌کردن می‌ارزد. فقط با مراجعه به فرهنگسرا‌ها عضو باشگاهی می‌شوید از جنس تهران.

با توجه به جنبه‌های آموزشی کارگروهی، معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری در قالب طرح باشگاه تهران سعی داشته که کارگروهی و فعالیت‌های جمعی را به جوانان و نوجوانان تهرانی آموزش دهند، از این‌رو باشگاه تهران از سال 1386 با عنوان باشگاه فلفل در معاونت فرهنگی شکل گرفت تا به محاسن کار تیمی جامه عمل بپوشاند.
به‌نظر می‌رسد این باشگاه با توجه به شناخت عرصه‌های ارزشی جامعه و همچنین نیاز‌های جامعه تلاش می‌کند حرکتی متفاوت را آغاز کند که آن توجه به شخصیت افراد و شناساندن فضائل اخلاقی به اعضا در عرصه‌های متفاوت بود. در این عرصه تلاش شده با واگذاری مسئولیت‌ها به اعضای باشگاه، روح فعالیت جمعی و انسجام درون گروهی یک تشکل اجتماعی فعال شود.

افزایش انگیزه‌های افراد، هم افزایی و افزایش بهره‌وری از نیروهای انسانی، تعهد مشترک افراد، بهبود در ارتباطات اجتماعی، افزایش مهارت‌ها، انعطاف پذیری، خلاقیت و نوآوری، پاسخگویی مثبت به عوامل محیطی و واکنش نسبت به نیازهای فرهنگی، عاطفی و اجتماعی از جمله اهدافی بود که مسئولین و متولیان تاسیس این باشگاه در نظر گرفته‌اند.

افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی

باشگاه تهران با توجه به نیاز کارگروهی در مراکز سازمان (فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و مراکز خاص) به فعالیت‌های فرهنگی خواهد پرداخت. مخاطبین باشگاه را افراد 15 الی 25ساله تشکیل می‌دهند که اهدافی همچون: آموزش و ترویج زیست‌اجتماعی، افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی، تقویت روح همگرایی با توجه به اراده عمومی و افزایش روح نشاط و شادمانی در فضای اجتماعی را دنبال می‌کنند.

پریسا نعمت‌پور، یکی از اعضای باشگاه تهران که در دوره‌ای که باشگاه با عنوان «باشگاه فلفل» فعالیت می‌کرد عضو شده می‌گوید: از سال 86 در این گروه عضو شدم و در این 2سال به دستاورد‌های مفید در حوزه اجتماعی رسیده‌ام، مثلا از طریق یکی از اردوهای یک روزه با هنر مجسمه‌سازی آشنا شدم و امسال با علاقه‌مندی به این رشته پرداختم و قطعا با تلاش و کوششی که دارم در این رشته وارد دانشگاه می‌شوم.

وی ادامه می‌دهد: افزایش نشاط و دوری از سرخوردگی‌های خانوادگی و نیز درگیری‌های دوران جوانی یکی از پیامدهای مثبت عضویت در این باشگاه است.

دکتر فریبا مستانی، جامعه‌شناس با تاکید بر تشکیل گروه‌های جوان و نوجوان، از فواید تشکل‌های اجتماعی سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: این اجتماعات اگر از سوی رهبران آگاه و تئوریسین‌های برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی هدایت و راهبردی شود بسیار مفید است.

این فایده هم جامعه و هم شخص عضو شده را منتفع می‌کند اما اگر یک تجمع صرفا برای یکسری از اهداف ویترینی و سیاست‌زده طراحی شود تنها مانند یک گروه همسن که به تفریح و بازی می‌پردازند پیش می‌رود و پرکردن اوقات فراغت را منجر می‌شود؛ فراغتی که غنی‌سازی و آینده‌نگری در آن جایی ندارد.

در این میان باشگاه تهران سیاست‌ها‌یی ‌همچون: گسترش فعالیت‌های گروهی بین جوانان و نوجوانان شهر، تحکیم مبانی اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی در برنامه‌های باشگاه، ، تأکید بر تحرک جمعی، نشاط اجتماعی و انضباط درونی، تولید ذائقه جدید فرهنگی، آموزش اخلاق اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تاکید بر اصل ارتباط و تعامل درون سازمان و بیرون سازمان و توجه به خلاقیت و نوآوری را برای فعالیت‌های خود تبیین کرده است.

برای رسیدن به اهداف و سیاست‌های اعلام شده باشگاه تهران برنامه‌هایی را به مراکز تحت پوشش سازمان فرهنگی هنری اعلام کرده تا مراکز طبق برنامه‌ریزی هفتگی که هر هفته یک نام گرفته، برنامه‌ها را اجرا کنند.

در طول 6 هفته، برنامه کاری که باشگاه برای فعالیت‌های خود درنظر گرفته است شامل: هفته اول (سلامی دوباره) است که در این مدت برگزاری اردو‌های یک روزه انجام می‌شود. مجموعه موزه‌های سعد‌آباد، ‌امامزاده داوود، دارآباد و... از جمله مکان‌هایی است که مورد بازدید قرار می‌گیرد.

در هفته دوم (شوقی جدید) مسابقه عکس تلفن همراه از میراث فرهنگی شهر تهران است، بازدید از مجموعه آسمان‌نما، برگزاری کارگاه‌های هنری با موضوع اصلاح‌الگوی مصرف و حقوق شهروندی و تولید و انتشار نشریه باشگاه تهران از برنامه‌هایی است که در این هفته با حضور اعضا برگزار می‌شود.در هفته سوم (کوشش و بالندگی) بازارچه مبادله کالا، مسابقه وبلاگ‌نویسی با موضوع آسیب شناسی رسانه‌های جدید و بازی‌های فکری برگزار می‌شود.

هفته چهارم که وحدت و بالندگی نام دارد، کمپ‌های دوستانه برپا می‌شود، کلاس‌های آموزشی با موضوعات رسانه‌های جدید، مباحث شهری و... اجرا می‌شود و جشن نیمه شعبان با حضور اعضا برگزار می‌شود.

امید و مهربانی نام هفته پنجم است که از مفاخر محلات تجلیل می‌شود. برنامه تقدیر از اصناف محله با هدف ارج نهادن به زحمات اصناف محله در مناطق مختلف شهر تهران برگزار شد. شعار این برنامه گسترش فضائل اخلاقی و صنفی در روابط اصناف و مردم محله است. این افراد توسط مسئولین مناطق باشگاه تهران انتخاب شده و  در مسجد محله تقدیر می‌شوند. برای این امر شاخص‌هایی همچون: انصاف و رعایت عدالت، برخورد خوب با مشتری، نظافت، امانت داری، رعایت شئونات اسلامی، ارائه اجناس با کیفیت به مردم، دیدگاه مردم محل نسبت به صنف مورد نظر، خوش نامی در محل زندگی و توجه به انجام فرائض دینی تعریف شده است.

برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی و مسابقه پیام کوتاه از دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته اجرایی می‌شود.

غبارروبی از مساجد محل، تهیه و توزیع محصولات فرهنگی و برگزاری اختتامیه باشگاه از برنامه‌هایی است که در هفته آخر با عنوان مسئولیت و ارزیابی اجرایی می‌شود.
در طول 6 هفته فعالیت باشگاه انگیزه‌هایی مانند: نیازهای مادی، فیزیکی افراد، رقابت / بقاء/ فشارهای محیطی، نیازهای عاطفی و اجتماعی امنیت / وابستگی / حس تعلق، دورنما و اهداف مشترک، پیشرفت / توسعه / آرمان مشترک اصول و ارزش‌های مشترک، یگانگی / ابتکار و ابداع / سودمندی اجتماعی از مباحثی است که باعث پیوند افراد در باشگاه تهران خواهد شد.مجید امانی‌زاده، پدر یکی از افرادی که در باشگاه عضویت دارد می‌گوید: اگر باشگاه به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد و برنامه‌های آموزشی را هم شامل شود می‌تواند در آینده نتیجه‌گیری بهتر و کاربردی‌تری به همراه داشته باشد.

وی که از اساتید دانشگاه است ادامه می‌دهد: فرزندم سال 87 در این گروه عضو شده و حس می‌کنم برخی از نیازهای آنی و گذرایش پاسخ داده شده، مثلا وقتی دید که نخبگان و نام‌آوران در جشنی که پارسال در فرهنگسرای خاوران برگزار شد تقدیر و تجلیل شدند، انگیزه بهتری برای درس خواندن یافته که شاید با هزاران دلیل و برهان نمی‌شد آتش اشتیاقش روشن شود.

تعهد به هدف مشترک

به‌نظر می‌رسد ارتباط خوب اجتماعی، تعهد به هدف مشترک، اهداف روشن، مهارت‌های مرتبط، مهارت در مذاکره و کارگروهی، توجه به ارزش‌های اجتماعی و اعتقادی، رهبری اثربخشی، اعتماد متقابل بین مسئولین، حمایت‌های درونی و بیرونی باشگاه از مسائلی است که در باشگاه به‌صورت یک پروسه زمانی به تمرین گذاشته شده که افراد و اعضا یک فضای جدیدی را تجربه کنند.

در دوره گذشته و در طول 60 روز از اجرای برنامه‌ها، 347 برنامه در شعبات باشگاه تهران اجرا شده که از این تعداد، دوره‌های آموزشی 35 اجرا، مسابقات 83 اجرا، جشن 2 اجرا، تور و بازدید 172 اجرا و سایر برنامه‌ها 55 اجرا داشته است.

رضا تکلو، دانش‌آموز سوم دبیرستان، از باشگاه تهران انتقاد می‌کند و می‌گوید: این عضویت تنها تشریفاتی است و اکثر اعضا در برنامه‌ها حضور فعال ندارند؛  مثلا سال گذشته یک اردوی یک‌روزه بود که از 50 نفر عضو فرهنگسرا فقط 15 نفر آمدند و انگیزه من را هم از بین بردند.

وی در ادامه می‌‌گوید: برنامه‌های باشگاه خیلی دمده و معمولی است و کسانی که برنامه‌ها را طراحی می‌کنند اصلا سعی نکرده‌اند که به نیاز یک نوجوان امروزی پاسخ دهند. باید از خود اعضا در طراحی برنامه‌ها استفاده شود. باید آموزش‌ها و مهارت‌های شخصی در این باشگاه تقویت شود تا انگیزه و مشوقی برای عضویت افراد جدید فراهم شود.

امیرحسین پرورده، دانش‌آموز سال سوم راهنمایی می‌گوید: من امسال عضو باشگاه شدم. با علاقه‌ای که به مسائل کامپیوتر دارم دوست دارم مسابقات وبلاگ‌نویسی و حتی آموزش وبلاگ‌نویسی در باشگاه باشد. چه خوب است زمانی که از عضویت در باشگاه گذشت بفهم چیزی یاد گرفتم که در درس و آینده‌ام به درد بخورد.

کد خبر 85798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز