گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد که اسفندیار رحیم‌مشایی را به سمت معاون اول خود برگزیده است، با این کار انتقاد گروه‌ها و حتی دوستان خود را برانگیخته است

حتی برخی حامیان او نیز که در جریان انتخابات دهم ریاست‌جمهوری از هیچ تلاشی برای رئیس‌جمهور ماندن احمدی‌نژاد فروگذار نکردند، اکنون نسبت به این انتصاب ابراز نارضایتی می‌کنند.

اسفندیار رحیم‌مشایی پیش از این ریاست سازمان میراث فرهنگی را بر عهده داشت. سال گذشته پس از اظهار دوستی وی با آنچه او مردم اسرائیل ‌خواند و همچنین حمل قرآن همزمان با موسیقی در یکی از مراسم سازمان میراث فرهنگی، خیل انتقاد‌ها و درخواست‌ها مبنی بر استعفا یا برکناری معاون رئیس‌جمهوری، از سوی مراجع، علما، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چهره‌های برجسته سیاسی، خطاب به محمود احمدی‌نژاد و معاونش اوج گرفت اما با وجود این، مشایی همچنان در سمت خود باقی ‌ماند.

تعهد آگاهانه و عمیق

اکنون در حکم محمود احمدی‌نژاد برای انتصاب مشایی که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری آن را منتشر کرده، خطاب به مشایی آمده است: اینجانب جنابعالی را انسانی خودساخته و مؤمن، دلباخته حضرت صاحب‌الزمان(عج) و با تعهدی آگاهانه و عمیق به خط نورانی ولایت و مبانی جمهوری اسلامی و خدمتگزاری توانمند و صدیق به ملت الهی و عزیز ایران می‌شناسم و طبق اصل 124 قانون اساسی به سمت معاون اول رئیس‌جمهور برمی‌گزینم.

همکاری نزدیک

پس از این انتصاب، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سخنانی که ایسنا به آن اشاره کرد، گفت: من به‌طور مستقیم با رئیس‌جمهوری این مسئله را در مورد مشایی مطرح کردم که همکارانی که حساسیت در مورد آنها وجود دارد، نباید به همکاری را به این نزدیکی قبول کرد.

محمد یزدی افزود: به رئیس‌جمهوری در قالب نصیحت و موعظه این صحبت‌ها و این تذکرات داده شده است و داده خواهد شد.

باور نمی‌کردم

سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز در واکنش به این انتصاب که ایسنا از آن خبر داد، تأکید کرد: من در گذشته شایعاتی می‌شنیدم که رئیس‌جمهوری بنا دارند آقای مشایی را به‌عنوان معاون اول خود انتخاب کنند، ولی باور نمی‌کردم با توجه به حساسیت‌های موجود که شخص رئیس‌جمهوری نیز از آن اطلاع دارند این انتصاب صورت بگیرد؛ اما در کمال ناباوری این خبر در رسانه‌ها اعلام شد.

دلسوزان نگرانند

سیدمحمد غروی، عضو هیأت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی بیش از همیشه نیاز به وحدت داریم، انتخاب مشایی به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور را کاری نامناسب توصیف کرد و به مهر گفت: افراد دلسوز مختلفی از این انتخاب نگران هستند.

مصلحت جریان اصولگرایی

در این میان، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نامه‌ای به مشایی نوشت: مصلحت امروز جریان اصولگرایی را در استعفای هرچه زودتر شما از سمت معاونت اولی ریاست‌جمهوری می‌دانیم.

جمعی از حامیان رئیس‌جمهور در جنبش عدالتخواهی هم با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به احمدی‌نژاد، خواستار تجدیدنظر رئیس‌جمهور در انتخاب اسفندیار رحیم‌مشایی به‌عنوان معاون اول شدند.

تبریک

یک عضو فراکسیون خط امام مجلس هم با اشاره به ارتقای سمت اسفندیار رحیم‌مشایی به معاون اولی رئیس‌جمهور، تصریح کرد: این ارتقای جایگاه آقای مشایی واقعا جای تبریک دارد. 
محمد مهدی شهریاری با اشاره به ارادتی که برخی اصولگرایان به احمدی‌نژاد دارند، گفت: به‌دلیل حساسیت برادران اصولگرا در مورد عملکرد مشایی، آنها از رئیس‌جمهور انتظار داشتند که مشایی را عزل کند نه اینکه در منصب بالاتری بگمارد.

خلاف جهت‌گیری‌ مجلس

از سوی دیگر داریوش قنبری، عضو فراکسیون اقلیت مجلس درباره این انتصاب تصریح کرد: انتخاب مشایی به‌عنوان معاون اول از سوی احمدی‌نژاد خلاف جهت‌گیری‌های مجلس و به نوعی  مخالفت  با مجلس و نمایندگان بود.

وی با بیان اینکه نمایندگان مستقل، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان همگی از منتقدان رفتارها، عملکرد و اقدامات مشایی بودند تاکید کرد: هیچ تغییر و تحولی در افکار و اندیشه احمدی‌نژاد رخ نداده است.

خطا و بی‌توجهی به افکار عمومی

حمیدرضا کاتوزیان از نمایندگان مجلس، انتخاب مشایی را «خطا» خواند و حمید رسایی که در صف اول حامیان احمدی‌نژاد در مجلس است نیز  این انتصاب را «مخالف افکار عمومی» توصیف کرد.

کاتوزیان انتخاب رحیم‌مشایی به سمت معاون اولی رئیس‌جمهور را خطا دانست و به مهر گفت: آقای احمدی‌نژاد همواره نشان داده در مواردی که حساسیت بالایی ملاحظه می‌کند صد درصد بی‌توجهی نشان می‌دهد.

حمید رسایی نیز تصریح کرد: چه خوب بود آقای احمدی‌نژاد در این انتصاب‌ها به‌ویژه انتصاب معاون اول توجه بیشتری نه تنها به مجلس، بلکه به افکار عمومی می‌کردند؛ زیرا در مورد آقای مشایی حساسیت‌هایی در جامعه برانگیخته شده است و افرادی نسبت به مواضع و افکار آقای مشایی حساسیت پیدا کرده‌اند و معترض‌اند که بخشی از این اعتراضات و حساسیت‌ها بجا و درست است.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم به ایسنا گفت: به‌نظر بنده این انتصاب، یعنی ارتقای جایگاه مشایی به معاون اولی خیلی همراه با افکار عمومی نیست و حتی می‌توان گفت بسیاری از همراهان و کسانی که به مشی و سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد معتقدند نسبت به این انتصاب به نوعی اعتراض دارند.

کد خبر 85782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز