شنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

روشنک محمدی: تمام خستگی روزهای سخت درس خواندن برای کنکور را با شنا می‌خواست از تنش بیرون کند. از پدرش قول گرفته بود که فردای روز کنکور به رودسر بروند

همیشه می‌گفت از شنا کردن در این منطقه لذت می‌برد. روز موعود رسیده بود و همه اعضای 4 نفری خانواده آنها بار سفر بستند و به سمت گیلان راه افتادند. پدر به سمت ویلای همیشگی رفت، وارد ویلا شدند، چمدان‌ها را در اتاق گذاشتند.

فرید که از بوی دریا مست شده بود به سمت ساحل دوید و با یک شیرجه سه - چهار متری از ساحل دور شد.

مادر فرید گفت: از پنجره ویلا نگاهش می‌کردم، او شناگر ماهری بود، دیدم یک پسر 13 یا 14 ساله دارد به سمت او شنا می‌کند، انگار با هم حرف زدند و یک دفعه هر دو به سمت وسط دریا شنا کردند، دلم فرو ریخت، فلاسک چای را برداشتم تا کنار ساحل بروم، هم چای بخوریم و هم به فرید هشدار بدهم که زیاد از ساحل دور نشود. وارد حیاط منتهی به ساحل که شدم اثری از فرید و آن پسر بچه نبود.

فکر کردم از آب بیرون آمده‌اند. سراسیمه خودم را به ساحل رساندم اما هیچ‌کدامشان نبودند... چند روز بعد در خبر‌ها آمد: «نوجوان 13 ساله و جوان 18 ساله‌ای به علت عدم آشنایی به فنون شنا و آب تنی در مناطق خارج از طرح سالم سازی دریای رودسر جان خود را از دست دادند.»

سرهنگ دوم غلامحسین سیرتی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی گیلان در این باره گفت: با توجه به شروع فصل گرما و استفاده مردم از دریا در هفته اول تیر ماه 3 نفر از مسافران به دلیل عدم‌توجه به توصیه‌های ایمنی در سواحل و رودخانه‌های این استان غرق شدند. وی از مردم استان گیلان و مسافران خواست از شنا در محدوده ممنوعه خودداری و به هشدارهای مسئولان توجه کنند.

طرح‌های سالم‌سازی دریا

کاش امثال فرید و خانواده‌اش اندکی به هشدارها برای خودداری از شنا در سواحل سالم‌سازی نشده توجه می‌کردند. به دلیل یک سهل‌انگاری مادر فرید دچار افسردگی شدید شده و خواهر این پسر جوان هم به شدت از آب می‌ترسد.

سرهنگ علی آقازاده فرمانده انتظامی گیلان گفت: امسال، 26 طرح سالم‌سازی دریا در سواحل گیلان اجرا می‌شود.وی افزود: این طرح‌ها که بیش از 500 نفر در آن شرکت داشتند برای استفاده درست و بهره‌مندی مناسب از دریا و رفاه مسافران به اجرا گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه 86 نقطه حادثه‌ خیز در سواحل دریا، فاقد طرح سالم‌سازی است، اذعان داشت: بیش از 95 درصد از غرق‌شدگان، متعلق به این نواحی است؛ ضمن اینکه گیلان بیش از 270 کیلومتر خط ساحلی دارد که بیش از 90 درصد مردم در طول مسافرت خود از آن استفاده می‌کنند.

آقازاده در ادامه اضافه کرد: امسال نیز تلاش می‌کنیم با افزایش فضاهای مربوط به طرح سالم‌سازی دریا، میزان تلفات احتمالی کاهش یابد.

آنچه باید برای شنا در خزر بدانید

طبق آمار غیر رسمی سالانه 2تا 5/2 میلیون نفر برای استفاده از دریا و گذراندن تعطیلات به شهر ساحلی انزلی سفر می‌کنند. در این میان برخی افراد بدون آشنایی با  شرایط و وضعیت دریا و بدون داشتن مهارت در شنا در هر نقطه‌ای که چشمشان به آب می‌خورد، به دریا می‌زنند، غافل از این که شرایط دریای خزر نه تنها با استخر بلکه با دریاهای دیگر متفاوت است.

برخی شناگران بسیار ماهر نیز هنگام شنا در نقاط غیر امن این دریا و خارج از طرح‌های سالم‌سازی شده با خطر مواجه شده و در مواردی حتی جان خود را از دست داده اند.
سازمان بنادر و دریانوردی گیلان به منظور کاهش حوادث ناشی از شنا در دریای خزر با تهیه جزوه‌ای نکاتی را به مردم توصیه کرده است. در این جزوه آموزشی موارد زیر به شناگران توصیه شده است:

 حتما در حریم‌های ایمن شنا کنید. این حریم‌ها مناطقی هستند که بستر دریایی آن توسط کارشناسان مربوطه تائید شده و محدوده آن به دلیل وجود علایم مشخص‌کننده دریایی و عدم تردد قایق‌های مسافری و حضور مستمر ناجیان غریق برای شنا کردن مناسب است.

 از جمله مزایای استفاده از طرح‌های سالم‌سازی دریا، وجود ناجی غریق ماهر، ایمن بودن بستر دریا در طرح‌ها، وجود امکانات رفاهی (سرویس بهداشتی، دوش، بوفه)، تامین امنیت توسط نیروی انتظامی و حضور نیروهای امدادی هلال‌احمر است.

از شنا کردن در سواحل ناشناخته جدا خودداری کنید، زودتر از 2 ساعت پس از صرف غذا به شنا نپردازید، فقط در مناطق تحت نظارت ناجی غریق شنا کنید.، با دیدن پرچم سیاه و قرمز از شنا در منطقه خطر پرهیز کنید، در مسافت‌های طولانی به موازات ساحل شنا کنید، هنگام رعد و برق و توفان سریعا از آب خارج شوید و برای شوخی و گول زدن دیگران، خود را به حالت غریق نیندازید.

به یاد داشته باشید که هیچگاه تنها شنا نکنید، در تاریکی برای شنا به دریا نروید، در کنار دریا همواره مراقب اطفال خود باشید، از هل دادن یکدیگر در آب جدا خودداری کنید و هنگام شنا در فاصله زیاد مراقب قایق‌های عبوری باشید.

همچنین در صورت نبود ناجی غریق هنگام نیاز فرد در حال خطر، اگر عمق دریا مناسب بود با ایجاد زنجیره انسانی و با گرفتن دست یکدیگر و در صورت عمق زیاد با پرتاب وسایلی که خاصیت شناور دارد مانند یک تکه چوب یا کلمن آب، فرد را نجات دهید.

همشهری استانها

کد خبر 85731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز