گروه اجتماعی: ‌ مستمری‌ افراد تحت پوشش کمیته امداد امسال زیاد نمی‌شود

حسین انواری، رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت: با توجه به اینکه بودجه دولتی کمیته امداد کمتر از 2 درصد رشد کرده‌است، مستمری افراد تحت پوشش افزایش نخواهد داشت.

به گزارش همشهری، این امر درحالی است که براساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، ایجاد همسویی و هماهنگی نسبی لازم بین میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت به خانوارهای تحت پوشش و میزان هزینه ناخالص دهک اول خانوارهای روستایی (شاخص‌های حداقلی) نیازمند آن است که متوسط میزان مستمری قابل پرداخت به هر خانوار تحت پوشش باید در سال گذشته به 900هزار ریال افزایش می‌یافت.

اما میزان مستمری که کمیته امداد اکنون پرداخت می‌کند بین 35 تا 50 هزار تومان است که کمترین آن به یک نفر و بیشترین مستمری به خانواده‌های حداکثر با 5 نفر تعلق می‌گیرد.
به گفته انواری، بودجه کمیته امداد برای امسال 3 هزار میلیارد تومان است که از این رقم 2200 میلیارد تومان اعتبارات دولتی است و باقیمانده‌اش از محل فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد و نیز کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

او افزایش اعتبارات را در 3 بخش دولتی، اقتصادی و کمک‌های مردمی در مجموع 16 درصد اعلام کرد و توضیح داد که با توجه به اینکه این افزایش در بخش دولتی کمتر از 2 درصد است، این نهاد توانایی افزایش مستمری‌ها را ندارد.

6 میلیون نامه در 2 سفر

در سفر نخست هیات دولت به سراسر کشور سهم کمیته امداد از نامه‌هایی که مردم نوشتند 2 میلیون و 600 هزار نامه بود و در سفر دوم نیز 3 میلیون و 300 هزار نامه مربوط به کمیته امداد تشخیص داده‌شد.

انواری با ارائه این اطلاعات گفت که این تعداد 50 درصد از تمامی نامه‌هایی بود که مردم به رئیس‌جمهوری نوشتند.

او پیشنهاد داد که در دور سوم سفرهای استانی هیات دولت، تلاش شود تا مسئولان استان‌ها سیستم‌شان روغن‌کاری شود. وی در توضیح بیشتر گفت: ببینیم گیر مدیریتی دارند؟ یا عدم‌شناخت به قانون دارند؟ تلاش کنیم تا گیر اینها را برطرف کنیم و در واقع انرژی دولت به مناطق مختلف منتقل شود.

او در پاسخ به اینکه بیشترین درخواست مردم در نامه‌هایی که به رئیس‌جمهوری نوشته‌اند چه بوده؟‌گفت: نیاز به تعمیر یا توسعه مسکن، ‌حل مشکلات درمانی، تحصیل و ازدواج فرزندان و تامین وسایل زندگی (یخچال، ‌اجاق و...)‌ بوده‌است.

180 میلیارد تومان برای 37هزار شغل

رئیس کمیته امداد گفت که این نهاد پارسال با صرف 180 میلیارد تومان حدود 37 هزار شغل ایجاد کرده‌است.به گفته او امسال با اعتبارات کمیته امداد قرار است 40 هزار شغل ایجاد شود و درصورتی که به قول‌های داده شده عمل شود و تسهیلات بانکی سرازیر شود این نهاد می‌تواند 150هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

کمیته امداد همه ساله حدود 100 هزار نفر خروجی دارد و علاوه بر افراد تحت پوشش بین 5/2 تا 5/3 میلیون نفر کمک‌های موردی می‌کند که این کمک‌ها بیشتر به شکل وام‌های قرض‌الحسنه است.

سبد کالای رمضان

امسال تلاش خواهد شد تا به مددجویان کمیته امداد سبد کالای رمضان اهدا شود. این نهاد در تلاش است تا با تامین اعتبار از منابع داخلی‌اش سبد ارزاقی با ارزش بین 30 تا 50هزار تومان را برای ماه رمضان مددجویان تدارک ببیند.

پارسال با اعلام وزیر رفاه قرار شده‌ بود که به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی سبد کالای رمضان داده شود، اما با گذشت ماه‌ها این وعده عملی نشد و مددجویان کمیته امداد سبد کالای رمضان را همزمان با عیدی سال نو دریافت کردند.

کد خبر 85609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز