یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

سرنوشت انتخابات هفتمین دوره انتخابات شوراهای شهر روستا همچنان در هاله ای از ابهام است. مصوبه مجلس یازدهم درباره ۳ ساله شدن دوره شورای هفتم جدا از اینکه هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده، اشکال ها و ایراد هایی دارد که قابل اجرا بودن آن را زیر سوال برده است!

شورای شهر

به گزرش همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، براساس قانون، انتخابات شوراهای شهر و روستاها باید همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. با توجه به سانحه پیش آمده برای رییس جمهور و لزوم برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ظرف مدت حداکثر ۵۰ روز مطابق با قانون اساسی کشور، براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یازدهم آنهم در روزهای پایانی مجلس یازدهم، دوره بعدی انتخابات شوراهای شهر و روستا از این قانون مستثنی شده و طبق برنامه در سال ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد، اما به دنبال آن دوره هفتم شوراهای اسلامی شهر و روستا سه ساله خواهد بود. به عبارت دیگر در صورت تایید این مصوبه از سوی شورای نگهبان، پایان دوره هفتم شوراهای شهر و روستا همزمان با دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۷ خواهد بود.

مجلس جدید تصمیم بگیرد

درهمین رابطه یکی از اولین واکنش ها را از سوی مرد کهنه کار شورای شهرتهران شاهد بودیم. مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهرتهران که تاکنون در ۴ دوره عضو شورای شهر پایتخت بوده است، در واکنش به این موضوع گفت: «انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب یک فرد در سمت ریاست جمهوری است، اما انتخابات برای انتخاب ۱۲۴ هزار نفر است و در این زمینه باید بستر لازم از جمله هیئت‌های نظارتی و اجرایی انجام شود و با توجه به این مسئله قاعدتا انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۵۰ روز آینده برگزار نخواهد شد.» همچنین چمران درباره مصوبه ۳ ساله شدن دوره بعدی شورا های شهر و روستا هم تاکید کرده بود که دراین رابطه مجلس دوازدهم باید تصمیم‌گیری کند: «انتخابات شوراها هیچ وقت کمتر از ۴ سال نبوده البته در یک دوره بیشتر از ۴ سال بوده است و همانطور که گفته شد باید مجلس آینده شکل بگیرد و در خصوص انتخابات شورا تصمیم‌گیری کند.»

چند ایراد به مصوبه جدید

پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران در این خصوص می گوید: «صحبت و تذکر آقای چمران مبنی بر اینکه مدت زمان فعالیت شوراهای شهر و روستا حداقل ۴ سال تعیین شده و نمی تواند کمتر از آن باشد یک بحث حقوقی است واین موضوع نیاز به بحث و بررسی دارد.»

علاوه بر نکته ای که مهدی چمران اشاره کرده، سروری هم یک ایراد اساسی را به این مصوبه وارد می داند و می گوید: «نکته دیگری هم دراین خصوص وجود دارد. طبق مصوبه مجلس، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا درسال آینده برگزار خواهد شد، با توجه به اینکه مدت فعالیت شورای هفتم، ۳ ساله است، فعالیت آن همزمان با پایان دوره مجلس دوازدهم به پایان می رسد. به طور طبیعی مجلس دوازدهم باید هیات های نظارت شوراها را تشکیل دهد. حالا نکته اینجا است که با ۳ ساله شدن دوره بعدی شورا ها، انتخابات بعدی شوراها زمانی خواهد بود که مجلس دوازدهم باید کار را تحویل دهد»

سروری ادامه می دهد: «یعنی ۷ خرداد مجلس سیزدهم شروع می شود و ۸ تیر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است. در این فاصله مجلس جدید تازه درحال شکل گرفتن است. هیات های نظارت درتمام استان ها و شهرستان ها براساس ترکیب مجلس دوازدهم شکل گرفته و فعال است و در این فاصله حدودا یک ماه باید با هیات نظارت مجلس جدید هماهنگ شوند. از طرف دیگر مجلس در آن مقطع تازه شروع به کار کرده و ن اصولا شرایط اش اجازه نمی دهد که هیات نظارت جدید را ظرف مدت یکماه تشکیل شود. یعنی تا انتخاب هیات رییسه مجلس و رییس کمیسیون ها و به آنها رای اعتماد داده شود بیش از یکماه زمان می برد و در این وضعیت عملا امکان تشکیل هیات نظارت جدید تا زمان برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود ندارد. با توجه به این نکته معتقد هستم که این مصوبه کارشناسی نشده است.»

مجلس دوازدهم باید درباره انتخابات شوراها تصمیم گیری کند

نائب رئیس شورای شهر تهران معتقد است با توجه به شرایطی که وجود دارد، مصوبه مجلس درخصوص زمان برگزار انتخابات شوراها شدنی نیست: «تصمیمی که مجلس یازدهم درخصوص شوراها گرفته شدنی نیست، چرا که یک انتخابات نمی تواند دو هیات نظارت داشته باشد و باتوجه به ملاحظاتی که وجود دارد دچار چالش خواهیم شد. مجلس یازدهم باید اجازه می دادند مجلس جدید در این رابطه بررسی دقیق تری انجام می داد تا شاهد چنین ملاحظاتی و نکاتی درخصوص زمان برگزاری انتخابات آینده شوراهای شهر و روستا نباشیم. به نظرم تنها راه حل این است شورای نگهبان این مصوبه را تایید نکند تا در مجلس دوازدهم در مورد آن تصمیم گیری شود.»

۷ ساله شدن شورای ششم؟

از طرف دیگر احتمال طولانی تر شدت مدت زمان شوراهای ششم شهر و روستا نیز وجود دارد و نایت رییس شورای اسلامی شهر تهران این را هم مسبوق به سابقه می داند، اما تاکید می کند که ابتدا باید خوب و بد آن بررسی و کارشناسی شود: «خب ما سابقه ۶ ساله شدن یک دوره از شوراهای اسلامی شهر و روستا را داریم. ۷ ساله شدن مدت زمان شوراهای ششم هم آثار و نتایج مثبت و منفی خودش را خواهد داشت و قبل از هر تصمیم گیری ابتدا باید تا ابعاد آن بررسی شود. در این رابطه بهتر است ابتدا مرکز پژوهش های مجلس بررسی های لازم را انجام دهد و در ادامه مجلس دوازدهم پیرامون سرنوشت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شرایط پیش آمده تصمیم گیری کند.»

کد خبر 855150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha