تعین تکلیف خانه شاعران، نویسندگان و بزرگان به موزه و مکان های فرهنگی و تبدیل برخی خانه شهدا و مدارس به موزه از مهمترین برنامه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران در سال جاری است.

پروین اعتصامی

به گزارش همشهری آنلاین؛ مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران در تشریح فعالیت های اجرایی امسال با تاکید بر اینکه قرار است تملک‌هایی را در سال ۱۴۰۳ داشته باشیم، اظهار داشت: در کنار ایجاد خانه موزه فروغ فرخزاد، قرار است خانه موزه پروین اعتصامی هم به عنوان یکی از موزه های جدید معرفی شود. البته این خانه یکی از املاک شهرداری به شمار می آید که قرار است دوباره در اختیار شهرداری قرار گیرد. خانه استاد سعید نفیسی نیز قرار است تملک شود.

سید محمد ناظم رضوی در ادامه با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر تهران تصویب کردند که خانه عباس شیبانی به خانه موزه انقلاب تبدیل شود، گفت: مالکیت این خانه در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد است. امسال تملک آن را پیگیری کردیم و بنا بر این شد که در چهارچوب توافق‌نامه‌ای با وزارت ارشاد این خانه در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی آن را به خانه موزه انقلاب تبدیل کند.

او با اشاره به اینکه خانه شهید تندگویان نیز که متعلق به وزارت نفت است، در گذشته در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرارگرفته، تصریح کرد: مرمت این خانه نهایی شده است و بنا بر این است که در چهارچوب توافقی با وزارت نفت به خانه موزه شهید تندگویان تبدیل شود. با توجه به اینکه مالکیت خانه شهید تندگویان با وزارت نفت است، تکمیل و راه‌اندازی فضای موزه‌ای آن در چهارچوب توافق بلندمدتی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با تاکید به اینکه تملک ۲ خانه تاریخی از جمله خانه علاءالدوله که در منطقه ۱۲ قرار دارد، در سال‌های گذشته انجام شده است، مطرح کرد: این ۲ خانه هم نیز در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار گرفته و به فضاهای تاریخی تبدیل می شوند.

رضوی در ادامه با اشاره به اینکه مرمت خانه‌های خانواده‌های بیش از ۳ شهید در دستور کار قرار دارد، گفت: یک خانه در منطقه ۱۰ مربوط به خانه شهیدان اقبالی است که از منطقه ۱۰ تحویل گرفته شده و از ابتدای سال عملیات بهسازی و بازسازی آن به عنوان خانه شهیدان اقبالی در حال انجام است.

او افزود: بخشی از مرمت خانه صابری که ۳ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند را نیز شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با همکاری منطقه ۸ انجام داده است. به احتمال بسیار قوی امسال خانه شهیدان صابری را نهایی خواهیم کرد.

رضوی در ادامه با اشاره به اینکه تملک ۳ مدرسه‌ای که بیش از ۱۰۰ شهید دارند را نیز در دستور کار داریم، بیان داشت: بنا بر این است بخشی از فضا و کلاسی از این مدارس را به موزه کلاس شهدا تبدیل کنیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: احداث ۲ یادمان شهدا را نیز در برنامه داریم؛ یکی در منطقه ۸ به عنوان شهدای بوستان فدک که شهدای غواص هستند و یکی هم شهدای ادیان در میدان ۸۵ نارمک که طراحی آنها با همکاری منطقه ۸ تمام شده و مصوبات آنها نیز گرفته شده است. به احتمال بسیار زیاد امسال عملیات اجرایی این ۲ یادمان را خواهیم داشت تا بتوانیم آنها را به عنوان چهارچوب خدمت به شهدای عزیزمان در شهر داشته باشیم.

کد خبر 854651
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha