مهدی طارمی راهی اینتر شد اما در عین حال ممکن است سهمیه فوتبال ایران در ۵لیگ معتبر اروپا کم شود.

طارمی آزمون قدوس

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

یکی از سنجه‌های کیفیت فوتبال در کشورهای آسیایی این است که چند بازیکن در اروپا دارند. این موضوع مخصوصا در مورد ۵لیگ برتر قاره سبز مصداق دارد؛ یعنی لیگ‌های انگلستان، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه. رسانه‌های بین‌المللی معمولا گزارش‌های زیادی در این مورد منتشر می‌کنند و البته که طی سال‌های اخیر آمار و ارقام نشان‌دهنده افت فوتبال ایران در این شاخص بوده است. در فصل پایان‌یافته لیگ‌های اروپایی، فوتبال ایران ۲نماینده در این ۵لیگ داشت؛ سامان قدوس در برنتفورد انگلستان و سردار آزمون در لورکوزن آلمان و بعد هم رم ایتالیا. همانطور که از مدت‌ها قبل اعلام شده بود، برای فصل جدید مهدی طارمی به اینتر ایتالیا انتقال یافت تا یک سهمیه به ایران اضافه شود اما در عین حال تکلیف آزمون و قدوس مشخص نیست.

وداع با پاس‌گل

با بازی مقابل براگا در هفته آخر لیگ پرتغال، دوران حضور مهدی طارمی در پورتو هم به پایان رسید؛ دورانی درخشان که البته در این سال آخر با فراز و فرودهای زیادی همراه بود. ستاره ایرانی به‌خاطر مذاکرات زودهنگامش با اینتر مورد غضب سرمربی پورتو قرار گرفت و تنها این اواخر به‌طور محدود فرصت بیشتری برای بازی به‌دست آورد. طارمی که از نظر فنی همیشه بازیکن خوبی بوده، در همین بازه زمانی هم ارزش‌هایش را نشان داد؛ او یک گل مهم ثانیه‌آخری به بواویشتا زد و سپس در آخرین بازی‌اش برای پورتو هم با وجود آنکه نیمکت‌نشین بود، به‌عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمد و پاس تنها گل تیمش را داد. به این ترتیب او با کارنامه‌ای پربار پورتو را ترک خواهد کرد؛ با ۱۵۳گل و ۵۸پاس‌گل. طارمی فصل آینده در اینتر، یکی از نمایندگان مهم فوتبال ایران خواهد بود.

وضعیت پیچیده آزمون و قدوس

در عین حال اما اخبار خوشایندی در مورد ۲ملی‌پوش دیگر فوتبال ایران به گوش نمی‌رسد. باشگاه برنتفورد به‌طور رسمی اعلام کرده دوران حضور قدوس در این تیم پایان یافته است. البته تیم انگلیسی فصل گذشته هم همین خبر را اعلام کرد اما بعد از چند هفته بار دیگر سراغ قدوس رفت و با او قرارداد بست. سامان در یک مقطع پیش از جام‌ملت‌های آسیا در این تیم به ترکیب اصلی هم رسید اما پس از این تورنمنت به یک نیمکت‌نشین محض تبدیل شد. داستان سردار آزمون عجیب‌تر است. او از لورکوزن به رم قرض داده شد و در قهرمانی تاریخی این تیم غایب بود. مهاجم ایرانی البته در پیراهن جالوروسی عملکرد بدی نداشت و منصفانه باید گفت هر بار به زمین رفت، اثرش را گذاشت اما باشگاه رم به طرز عجیبی اصرار دارد بند خرید قطعی این بازیکن را فعال نکند. از آن طرف لورکوزن هم اراده‌ای برای ادامه همکاری با سردار ندارد. به این ترتیب احتمال خروج هر ۲بازیکن از ۵لیگ برتر اروپا وجود دارد اما امیدواریم این اتفاق نیفتد. از سوی دیگر سرنوشت علیرضا جهانبخش هم مشخص نیست. او که به پایان همکاری با فاینورد هلند رسیده، برای حضور در بوندس‌لیگا اعلام آمادگی کرده و روشن نیست که از این کشور پیشنهاد جدی دارد یا نه.

کد خبر 854620
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha