در نخستین میعادگاه امیر قلعه‌نویی برای جوان کردن تیم ملی، فرصت حضور در میدان به چه کسانی رسید؟

فوتبال ایران ترکمنستان

همشهری آنلاین- تیم ملی فوتبال ایران تعطیلات نوروزی را با انجام ۲بازی رفت و برگشت مقابل ترکمنستان سپری کرد. مسابقاتی که به دلیل ضعف نسبی این حریف، نه از لحاظ فنی موضوعیت چندانی داشت و نه کسی منتظر شنیدن نتیجه آنها نشسته بود. گذشته این دو تیم و نتایج بازی‌های ایران و ترکمنستان در سال‌های قبل کاملا تکلیف همه را با این مسابقه روشن کرده بود. نکته‌ای که در این دو مسابقه بیش از هر چیز مورد توجه اهالی فوتبال قرار داشت، نه نتیجه مسابقه بلکه ترکیب تیم و بازیکنانی که به میدان می‌رفتند بود. در اولین مسابقات تیم ملی بعد از جام ملت‌های آسیا طبیعتا همه به دنبال این بودند که جوانگرایی مد نظر کادر فنی به چه شکل خواهد بود و بازیکنان جدیدی که قرار است به مرور وارد ترکیب شوند چه کسانی هستند. بنابراین در ابتدا بد نیست نگاهی به ترکیب دو بازی داشته باشیم و آمار حضور بازیکنان در این میادین را زیر ذره‌بین ببریم.

تغییرناپذیر، تعویض‌ناپذیر

میلاد محمدی، محمدحسین کنعانی‌زادگان و سعید عزت‌الهی؛ این ۳نفر تنها بازیکنانی بودند که در هر دو بازی و در هر بازی ۹۰دقیقه کامل به میدان رفتند. رکوردداران ۱۸۰دقیقه‌ای بازی در برابر ترکمنستان، ۳بازیکنی هستند که در جام ملت‌های آسیا هم جزو بازیکنان اصلی تیم ملی بودند. کنعانی‌زادگان در حالی ۱۸۰دقیقه بازی کرد که در دفاع وسط بازیکنان جوانی برای آزمایش دعوت شده بودند اما حزباوی و سامان فلاح به ترتیب ۷۲ و ۱۹دقیقه بازی کردند و شجاع خلیل‌زاده ۳۴ساله در بازی اول صرفا به‌خاطر محرومیت به میدان نرفت. در دفاع چپ هم با وجود دعوت از ابوالفضل جلالی، این میلاد محمدی بود که در تمامی دقایق بازی کرد و مدافع چپ جوان استقلال با سابقه بازی در جام‌جهانی حتی یک دقیقه هم به زمین نرفت.

حلقه سوئدی‌ها و بوشهری‌ها

مهدی طارمی، محمد محبی و سامان قدوس؛ این لیست ۳نفره هم متشکل از بازیکنانی است که در هر ۲بازی فیکس بودند اما هر کدام از آنها دقایقی تعویض شدند و از زمین بیرون رفتند تا دقایق بازی آنها به ۱۸۰دقیقه نرسد. اگرچه تفاوت چندانی هم در اصل موضوع نمی‌کند و سامان قدوس را به همراه ۲بازیکن بوشهری باید در جرگه بازیکنان اصلی و همیشگی تیم ملی قلمداد کرد. محبی که در تمامی بازی‌های تیم قلعه‌نویی تا قبل از جام ملت‌های آسیا مورداعتمادترین بازیکن تیم بود، در قطر تقریبا نیمکت‌نشین شد تا اینکه گل مهمش در بازی با ژاپن او را به یکی از ستاره‌های تیم بدل کرد. او در ۲بازی مقابل ترکمنستان هم تقریبا کامل بازی کرد و فقط در دقایق تلف‌شده بازی دوم بود که تعویض شد.

فیکس کی‌روش، ذخیره امیر

بعد از ۶بازیکن برتر که نام آنها ذکر شد، بیشترین دقایق بازی در مصاف با ترکمنستان به علی قلی‌زاده رسید که مجموعا ۹۲دقیقه برای تیم ملی بازی کرد. قلی‌زاده در بازی اول فیکس بود اما از دقیقه۷۲ جای خودش را به الله‌یار صیادمنش داد. قلی‌زاده مدت زیادی است که از صف اول بازیکنان تیم ملی خارج شده و به صف دوم پیوسته است. او در دوره کی‌روش و در جام‌جهانی قطر خیلی بیشتر از الان مورد اعتماد سرمربی بود اما در حال حاضر بازیکنی است که معمولا روی نیمکت حضور دارد اما یکی از اولین انتخاب‌ها برای تعویض محسوب می‌شود.

یک بازی کافی بود

علیرضا بیرانوند، سیدحسین حسینی، صالح حردانی، شجاع خلیل‌زاده و رامین رضاییان؛ این لیست نفراتی است که در یک بازی حضور ۹۰دقیقه‌ای داشتند اما در بازی دیگر اصلا به زمین نرفتند و آمار حضور آنها مقابل ترکمنستان دقیقا ۹۰دقیقه بود. بیرانوند در بازی اول درون دروازه بود و در بازی دوم پس از مدت‌ها نوبت به آزمایش حسینی رسید. شجاع بازی اول را به‌دلیل محرومیت از دست داد و رامین رضاییان هم در بازی اول روی نیمکت نشست تا صالح حردانی ۹۰دقیقه در پست دفاع راست آزمایش شود. حردانی در زمان اسکوچیچ هم دقایقی برای تیم ملی بازی کرده بود.

قعرنشین‌های جدول؛ جوان‌ها و مصدوم‌ها

و اما بازیکنانی که دقایق بازی آنها کمتر از ۹۰دقیقه بود؛ صدرنشین این لیست مهدی قائدی بود که در بازی اول فقط ۱۸دقیقه بازی کرد اما در بازی دوم در ترکیب اصلی قرار گرفت، گل زد و در دقیقه۷۰تعویض شد. امین حزباوی در بازی اول و محمد قربانی در بازی دوم در ترکیب اصلی قرار گرفتند که هر دوی آنها ۷۰دقیقه در زمین بودند و هر دوی آنها در مسابقه دیگر به زمین نرفتند. بازی این دو فوتبالیست جوان، تنها نشانه‌های جوانگرایی موعود در تیم قلعه‌نویی محسوب می‌شد، چرا که سامان فلاح ۱۹دقیقه، صیادمنش ۱۸دقیقه و محمدرضا آزادی فقط ۶دقیقه بازی کردند و فرصت چندانی به آنها داده نشد. امید نورافکن هم بعد از مدت‌ها مصدومیت دوباره به لیست برگشت که در هر دو بازی به عنوان بازیکن جانشین به زمین رفت و مجموعا ۶۵دقیقه بازی کرد. آخرین بازیکنی که باید از او نام برد سردار آزمون بود که طبعا در ترکیب اصلی قرار داشت اما در همان بازی اول مصدوم شد تا با ۴۵دقیقه بازی و البته یک گل زده، اردوی تیم ملی را به مقصد ایتالیا ترک کند.

کد خبر 841663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha