پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

علی کهن‌نسب: تاریخ فوتبال پر از اتفاق‌های خوب و بد است؛ البته این فقط به نتیجه بازی ها ختم نمی‌شود.

گاه حادثه های عجیب در جریان برگزاری رقابت‌های فوتبال و حاشیه‌های آن بر جذابیت‌های این ورزش می‌افزاید. شاید به همین دلیل خیلی‌ها به جمله «جیمى گریوز»، بازیکن پیشین تیم ملى انگلیس اشاره می‌کنند که در جریان رقابت‌های جام جهانی 1962 گفته‌بود:«فوتبال یک بازى قدیمى خنده‌دار و مسخره است.»

 در جام جهانی 1962 در مسابقه انگلیس با برزیل که به شکست سه بر یک انگلیس انجامید، در حین مسابقه سگى به داخل زمین بازى دوید و تمام  بازیکنان وتوپ جمع‌کن‌ها را به دنبال خود کشاند، حتى گارینشا، ستاره افسانه‌ای  آن روزهاى برزیل هم نتوانست کاری کند. فقط جیمى گریوز بود که به چشم‌هاى سگ خیره شد و او را گرفت و به دست مسئولان برگزاری مسابقه داد. زمانى که گریوز  به زمین مسابقه بازگشت، حس کرد چیز سختى به پیراهن ورزشى‌اش چسبیده است. تماشاگران مشغول تماشای هنرنمایی گارینشا بودند؛ گارینشایی که شانس همیشه همراهش بود.

جیمى گریوز

تیم زئیر

چهار سال بعد یک سگ باز هم برای انگلیسی‌ها نقش آفرین شد. یک هفته بعد از آن که جام ژول ریمه (جام جهانی)  از موزه دزدیده شد،  سگی این جام را از باغچه‌اى بیرون کشید. پنج هزار پوند (حدود8 میلیون تومان) جایزه پیدا شدن جام را به صاحب این سگ دادند. مبلغ این جایزه، پنج برابر جایزه‌ای بود که چهار ماه بعد به بازیکنان تیم ملى انگلیس برای قهرمانی در جام جهانى اهدا شد!

یکى از تیم‌هایى که امیدى به قهرمانى در جام جهانى 1974 نداشت، تیم زئیر بود.  پس از شکست 2 بر صفر در برابر اسکاتلند و9 بر صفر در برابر یوگسلاوى، در دو مسابقه آغازین این تیم، آنها باید در «گلزن کرشن» در برابر تیم قدرتمند برزیل قرار مى‌گرفتند. بازى در مقابل برزیل براى هر کسى مى‌توانست تجربه بزرگ و در عین‌حال اضطراب‌آوری باشد، اما به‌طور مشخص «ایلونگا ام وپو» بیش از سایر بازیکنان هیجان زده شده بود. ضربه ایستگاهى به سود تیم برزیل گرفته شد، و ایلونگا در کنار دیگر هم تیمى‌هایش دیوار دفاعى  تشکیل دادند. هنگامى که بازیکن برزیل آماده زدن ضربه شد، ایلونگا به سمت توپ دوید و با قدرت هر چه تمام‌تر، توپ را به بیرون از زمین شوت کرد.

در جام جهانی 1954 سوئیس، در جریان باخت 7 بر صفر اسکاتلند در برابر اروگوئه اتفاق جالب دیگری رخ داد. اسکاتلندى‌های تازه‌کار فکر مى‌کردند «بازل» سوئیس هم مثل کشورشان آب و هواى سردی دارد و با پیراهن‌هاى پشمی آستین بلند با یقه‌هاى بسته به بازل آمدند که با گرماى بالای 100 درجه فارنهایت (83 درجه سانتی گراد) روبه‌رو شدند؛ این در حالی بود که بازیکنان اروگوئه با پیراهن‌هاى آستین کوتاه و یقه‌هفت به میدان آمدند! خوب شکست 7 بر صفراسکاتلندی ها خیلی عجیب نبود!

 اروگوئه میزبان اولین دوره جام جهانى در سال 1930 بود. در نیمه نهایى این مسابقه ها و در دیدار آرژانتین و آمریکا، زمانى که جک کال، پزشک تیم آمریکا براى مداواى بازیکن مصدوم این تیم وارد زمین شد، کمی بعد با کمک دیگران به بیرون زمین آمد! کال به دلیل بوییدن بطرى کلروفورم (مایع بیهوش‌کننده) که درون کیف پزشکی اش واژگون شده بود تقریباً بیهوش شد و خودش به پزشک  نیاز پیدا کرد.

جام جهانی 1954 سوئیس

در سال 1998مسابقه دو تیم «جومو کاسموس» و «موروکا اسوالوز» در آفریقاى جنوبى ناتمام ماند، چون برخورد صاعقه به زمین مسابقه باعث شد 11 بازیکن روی زمین پرت و مصدوم شوند. خوشبختانه تمامى بازیکنان زنده ماندند.

در سال 1990 «خوان باوا»، داور مسابقه دو تیم «سن لورنزو» و «ولز سارسفیلد» مجبور شد مسابقه را نیمه تمام بگذارد؛ چون تماشاگران هر وقت توپى به بیرون از زمین شوت می‌شد و میان آنها می‌رفت، توپ را پس نمی‌دادند. در ادامه بازی وقتی آخرین توپ هم به سمت تماشاگران رفت و دیگر بازنگشت، داور مجبور شد بازى را تعطیل کند.

در آرژانتین هم اتفاق عجیب دیگرى رخ داد. زمانی که هواداران «راسینگ» قهرمانی در جام بین قاره‌اى را در سال 1967 جشن گرفته بودند، هواداران تیم رقیب، هفت گربه‌سیاه را زیر چمن ورزشگاه «دى آولاندا» دفن کردند و تا 43 سال پس از این ماجرا دیگر آنها موفق به کسب عنوان قهرمانى لیگ آرژانتین نشدند. تا سرانجام در سال 2001 در زمان بازسازى این ورزشگاه، اسکلت این گربه‌ها را از زمین بیرون آوردند. پس از این کار این تیم آرژانتینى، همان سال قهرمان لیگ شد!

 در سال 2006 ودر جریان‌رقابت‌های جام «پائولیستا»ی برزیل دو تیم «سانتاکروز»و «اتلتیکو سوروکابا» به میدان رفتند. در دقیقه آخر مسابقه در حالى که سوروکابا با نتیجه یک‌برصفر از میزبان خود جلو بود،  بازیکن سانتاکروز توپ را با اختلاف زیاد نسبت به دروازه، به بیرون زد و نزدیک بود تا آخرین شانس این تیم نیز از بین برود؛ اما شیطنت و بازیگوشی یکى از
توپ جمع‌کن‌ها سرنوشت این بازى را عوض کرد! او به جاى این که توپ را به دروازه بان بدهد به سمت او پرتاب کرد و توپ راهى دروازه شد.داور مسابقه که این صحنه را ندیده بود، فکر کرد توپ به سمت دروازه مى‌رود و دروازه بان در حال جلوگیرى از رفتن توپ به درون دروازه است! سرانجام تلاش دروازه بان بى فایده ماند و توپ به تور دروازه چسبید.داور مسابقه نیز با دیدن این صحنه اعلام گل کرد و بازى با نتیجه یک بر یک به پایان رسید! البته این نتیجه بسیار خوبى براى دو تیم بود؛ زیرا هر دو تیم توانستند از گروه خود صعود و به مرحله بعد رقابت‌ها راه پیدا کنند!

کد خبر 85429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز