چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
۱ نفر

السالوادور، اولین کشوری که بیت‌کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت، از منابع زمین‌گرمایی خود برای استخراج ۴۷۴ بیت‌کوین در سه سال گذشته استفاده کرده است.

آتشفشان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سایت آی ای، طبق اعلام «دفتر بیت‌کوین» این کشور، یک دپارتمان مورد تایید دولت، دارایی‌های بیت‌کوین دولت به ۵۷۵۰ بیت‌کوین رسیده است که با قیمت‌های فعلی تقریباً ۳۵۴ میلیون دلار ارزش دارد.

در سال ۲۰۲۱، رئیس‌جمهور نایب بوکله جسورانه قانونی را در السالوادور تصویب کرد که به بیت‌کوین همان قانونی را داد که دلار ایالات متحده به عنوان ارز رسمی دارد.

پیش‌تر گزارش داده شده بود که چگونه دولت با اهدای ۳۰ دلار بیت‌کوین به هر کسی که کیف پول دیجیتالی برای معامله با این ارز دیجیتال ایجاد کند، ساکنان خود را جذب کرده است.

یک سال بعد، این آزمایش به نظر می‌رسید به شدت شکست خورده است، زیرا برآوردها نشان می‌داد که تنها ۱۴ درصد از کاربران از بیت‌کوین به عنوان ارز استفاده می‌کردند.

با این حال، دولت بوکله ایمان خود را به بیت‌کوین حفظ کرد و حتی با سقوط بازار ارزهای دیجیتال، به خرید و استخراج این ارز دیجیتال ادامه داد.

مشکلات بیت‌کوین

در حالی که این حرکت انقلابی بود، اقدام السالوادور خشم چندین نهاد مالی از جمله صندوق بین‌المللی پول (IMF) را برانگیخت. این ارز دیجیتال هیچ مرجع صدور رسمی ندارد و ارزش آن به شدت نوسان می‌کند.

برای محیط‌زیست‌گرایان، بیت‌کوین به عنوان یک ارز بسیار پرمصرف از نظر انرژی است. برای حفظ سوابق عمومی تراکنش‌های این ارز دیجیتال، یک دفتر کل عمومی یا بلاک‌چین نگهداری می‌شود و برای ثبت تراکنش‌ها روی این بلاک‌چین، باید محاسبات پیچیده‌ای با استفاده از تراشه‌ها و پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته انجام شود.

از آنجا که سوخت‌های فسیلی بخش عمده‌ای از تقاضای انرژی را تامین می‌کنند، این کار پرمصرف از نظر انرژی، انتشار کربن را افزایش داده و باعث گرم شدن سیاره می‌شود.

بیشتر بخوانید:

قدرت آتشفشان

السالوادور راه‌حل دوستدار محیط زیست‌تری برای این مشکل داشت. سرزمین آتشفشان‌ها از بهترین دارایی خود، انرژی زمین‌گرمایی از آتشفشان استراتو تکاپا در مرکز کشور، برای تأمین نیروی عملیات بیت‌کوین استفاده کرد.

کل خروجی این آتشفشان حدود ۱۰۲ مگاوات است و دولت بوکله ۱.۵ مگاوات انرژی را برای عملیات استخراج بیت‌کوین اختصاص داده است. مجموعه‌ای از ۳۰۰ پردازنده انرژی سبز حاصل از این آتشفشان را برای ثبت تراکنش‌ها بر روی بلاک‌چین استفاده می‌کنند و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنند که این فرآیند به عنوان استخراج شناخته می‌شود.

تا کنون، این کشور ۴۷۴ بیت‌کوین استخراج کرده است که ارزش بازار فعلی آن‌ها نزدیک به ۲۹ میلیون دلار است. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال به نظر می‌رسد در حال بازگشت باشد، انتظار می‌رود ارزش این دارایی‌ها در آینده نزدیک افزایش یابد.

کد خبر 854089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha