برخی طرح‌های حوزه بهداشت و درمان آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم برای اولین بار در کشور اجرایی شد تا دسترسی به خدمات سلامت‌محور ارزان برای مردم به ویژه مناطق و خانواده‌های کم‌برخوردار بیشتر شود.

رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین، آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی، دولت سیزدهم را با هدف حمایت از محرومان و توسعه عدالت تشکیل داد و در راه خدمت هم به مقام والای شهادت رسید.

بخشی از کارنامه اقدامات او در حوزه سلامت نشان از تحقق هدفگذاری‌هایش در دولت سیزدهم بود، از جمله تکمیل پروژه‌های بیمارستانی ناتمام، افزایش پوشش بیمه‌ای، رایگان شدن حق بیمه ۵ دهک اول، تأسیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، افزایش خدمات در حوزه توانبخشی و بیماران اوتیسم، اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، رایگان شدن درمان کودکان زیر 7 سال، اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه دارو، افزایش خدمات به زوجین نابارور و مادران باردار، تحت پوشش قرار گرفتن خدمات روانشناسی و ورود به خدمات پیشگیری. طرح‌هایی که برخی از آنها با هدف افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی مردم برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد.

بیمه رایگان برای 12 میلیون نفر

پوشش‌ بیمه‌ای رایگان برای ١٢ میلیون نفر از افراد فاقد هرگونه‌ بیمه‌ پایه‌ و متعلق به 5 دهک درآمدی در دولت سیزدهم محقق شد. هدف از این اقدام آسان‌سازی و رایگان‌سازی بیمه همگانی خانواده‌های کمتربرخوردار، ساکنان مناطق کم برخوردار و کاهش هزینه‌های درمانی بود.

فرانشیز صفر شد

صفر شدن فرانشیز دریافتی‌ از بیمه‌ شدگان تحت‌ پوشش‌ بهزیستی‌ و کمیته‌ امداد و ارایه‌ رایگان کلیه‌ خدمات، همچنین درمان رایگان سه‌ دهک‌ ابتدایی‌ شهرهای زیر 20هزار نفر جمعیت‌، با جمعیتی‌ بالغ‌ بر٣٣میلیون در قالب‌ نظام ارجاع و ابلاغ آیین‌ نامه‌ حفاظت‌ مالی‌ از بیماران در شهریور ١٤٠٢ از دیگر دولت رئیسی بود. توسعه پوشش‌ بیمه‌ خدمات توانبخشی افراد دارای معلولیت‌ تحت‌ حمایت‌ سازمان بهزیستی‌ هم دیگر اقدامی بود که محقق شد. علاوه بر آن بیمه‌ سلامت‌ مادران باردار وکودکان تا ٥ سالگی‌ نیز رایگان شد و هزینه‌ های دارویی‌ بیماران صعب العلاج نیز رایگان و پرداخت‌ در زمان دریافت‌ خدمات آنها کاهش پیدا کرد. بیمه زنان خانه‌دار هم برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد. طبق گزارش‌ها بیمه‌شدگان زنان و دختران خانه‌دار، دانشجویان و کسب‌ و کارهای غیر مزد و حقوق بگیر نسبت‌ به‌ ابتدای دولت‌ مردمی‌ افزایش‌ ٥ برابری داشتند.

کاهش رنج بیماران صعب‌العلاج

افتتاح صندوق حمایت‌ از بیماران صعب‌ العلاج با اعتبار ٥ همت‌ در ١٤٠١ و ٧ همت‌ در ١٤٠٢ از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم بود و منجر به افزایش چتر بیمه‌های درمانی و اجتماعی. با تشکیل و رونمایی از این صندوق و به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ۱۰۷ گروه بیماری تحت پوشش این صندوق قرار دارند. پوشش‌ هزینه‌های بیماران خاص برای بیش‌ از ٧ میلیون نسخه‌ و پوشش‌ بیمه‌ای ٢٣٤ قلم‌ دارو هم رقم خورد و افزایش‌٤٠ درصدی داشت.

درمان رایگان در استان‌های کمتر برخوردار

طرح سلامت‌ و رایگان شدن هزینه‌های بستری و درمان برای اولین بار در سه‌ استان کمتر برخوردار (بوشهر، کردستان و خراسان جنوبی‌) آغاز و تاکید شد که بیماران از طریق‌ نظام ارجاع و در مراجعه به مراکز درمانی‌ دولتی هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

کارنامه موفق رئیس‌جمهور شهید در درمان کودکان و محرومان

تکمیل پروژه‌های ناتمام

رویکرد دولت رییسی در حوزه عمرانی سلامت هم از همان ابتدا تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بهداشتی و درمانی بود و آمارهای رسمی نشان می‌دهد که طی این مدت حدود ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در حوزه درمان رونمایی شده است. افتتاح چند مگابیمارستان، از جمله کلان بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی حضرت مهدی(عج) و بیمارستان غدیر با بیش از ۸۲۱ تخت در تهران از جمله آنها بود. بیمارستان کودکان حکیم هم از دیگر پروژه‌هایی بود که تحت عنوان نخسـتین بیمارسـتان تخصصـی دولتی کـودکان در سال‌های پـس از انقـلاب در جنوب تهران افتتاح شد.

درمان رایگان کودکان زیر 7 سال

طرح ارائه خدمات رایگان درمان سرپایی و بستری کودکان زیر هفت سال با هدف سرمایه گذاری درازمدت برای نسل‌های آینده و حمایت از قشر مستضعف جامعه برای نخستین بار در دولت رئیسی رقم خورد. با اجرای این طرح درمان سرپایی و بستری کودکان به جز داروهای سرپایی در مراکز درمانی دولتی صفر شد تا مراجعه کودکان به مراکز درمانی و بهداشتی با هدف تشخیص زودرس بیماری‌ها افزایش پیدا کند و از بروز عارضه در کودکان جلوگیری شود.

کد خبر 853672
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha