شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

کشته شدن 8 نظامی انگلیسی طی 24 ساعت در افغانستان باعث شد که تلفات نظامیان این کشور از جنگ عراق هم فراتر برود

و دولت گوردون براون را تحت فشار افکار عمومی و انتقاد رسانه‌ها قرار دهد.

انجام عملیات گسترده در شرق افغانستان و همچنین نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری باعث افزایش حملات شبه‌نظامیان طالبان شده است و در بدترین روز برای نظامیان انگلیس روز جمعه 8 نظامی این کشور در استان هلمند کشته شدند تا تلفات نظامیان این کشور در افغانستان از سال 2001 به 184 نفر برسد؛  این در حالی است که در کل زمان اشغال عراق، 179 نفر از نظامیان این کشور در عراق کشته شدند.

در 10 روز گذشته نظامیان انگلیسی با کشته شدن 15 نفر از جمله 4 افسر ارشد تلفات سنگینی را متحمل شدند.

 آخرین نظامیان انگلیس با انفجار 2 بمب در منطقه سانجن کشته شدند که پیش از این وزیر دفاع کابینه براون آن را یکی از امن‌ترین مناطق در شرق افغانستان خوانده بود. این افزایش تلفات همزمان با ورود جنازه 8 نظامی این کشور به انگلیس باعث انتقاد شدید از راهبرد نظامی انگلیس در افغانستان شد.

دیوید کامرون رهبر حزب مخالف محافظه کار، کمبود تجهیزات نیروهای انگلیسی را در افغانستان رسوایی خواند و خواستار توضیح دولت گوردون براون درباره ماموریت نظامیان این کشور در افغانستان شد.

روزنامه تایمز با چاپ عکس 184 سرباز انگلیسی کشته شده در افغانستان درست بودن تصمیم لندن را برای شرکت در جنگ مورد تردید قرار داد و با افزایش پیدا کردن آمار تلفات اعلام کرد که افغانستان تبدیل به باتلاقی برای نیروهای انگلیسی شده است.

دیلی میل و دیلی اکسپرس هم در گزارش‌هایی از دولت خواستند خروج نیروهای انگلیسی را از افغانستان مد نظر قرار دهد. ائتلاف «توقف جنگ» خواستار برگزاری یک تظاهرات گسترده در روز دوشنبه برای خروج نیروهای انگلیس از افغانستان شد. سخنگوی این گروه اعلام کرد مردم انگلیس می‌خواهند جنگی که پیروزی در آن امکان ندارد هر چه سریع‌تر تمام شود.

گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس با افزایش انتقاد‌ها در این مورد اعلام کرد عزم انگلیس برای به اتمام رساندن کاری که در افغانستان و پاکستان شروع کرده، کاهش نیافته است. با وجود این وی با پیش‌بینی تلفات بیشتر نیروهای انگلیس هشدار داد که تابستان بسیار سختی برای انگلیس در افغانستان در پیش خواهد بود.

براون ضمن ارسال پیام تسلیت به خانواده‌های سربازان کشته شده اعلام کرد که انگلیس و متحدانش در نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت ناتو (ایساف) باید به ماموریت خود پایبند باشند.

وی با اعلام اینکه دولت قصد خروج نظامیان انگلیس از افغانستان را ندارد، گفت: ‌این یک تابستان بسیار سخت است و جامعه بین‌المللی باید به تعهد خود پایبند باشد.

شدت انتقادها از دولت انگلیس باعث دفاع دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس از ادامه حضور نظامیان این کشور در افغانستان شد. میلیبند در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد: ما نباید بگذاریم که افغانستان بار دیگر تبدیل به محل پرورش تروریسم برای هدف قرار دادن غرب شود. نظامیان ما برای آینده انگلیس می‌جنگند.

جک استیراپ، فرمانده شورای دفاعی انگلیس با وجود تلفات سنگین نیروهای انگلیسی روز گذشته اعلام کرد که شبه نظامیان طالبان در حال شکست هستند. وی گفت: برای شکست طالبان در افغانستان به فرصت بیشتری نیاز است و متأسفانه این مسئله مستلزم تحمل تلفات است.

وی در یک بیانیه‌ اعلام کرد: از آنجا که طالبان استان هلمند را به‌عنوان مقر حیاتی خود می‌داند، اوضاع سختی در افغانستان وجود دارد.

مجموع  1228 مک ‌کریستال: نیروهای امنیتی افغانستان ناکافی است

فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام کرد که میزان نیروهای امنیتی افغان باید بسیار بیشتر از میزانی باشد که‌ در حال حاضر برنامه‌ریزی شده است.

استنلی مک کریستال اعلام کرد: برای موفقیت استراتژی باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا برای پیروزی در جنگ میزان نیروهای امنیتی افغان باید بسیار بیشتر از میزانی باشد که در حال‌حاضر برنامه‌ریزی شده است.

تلفات نظامیان خارجی در افغانستان
 

نام کشور  تعداد(نفر)
آمریکا   730
انگلیس  184
آلمان  35
فرانسه   38
اسپانیا  25
دانمارک   22
هلند  19
سایر کشورها  67


 

کد خبر 85289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز