شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

تنها پس از چند روز از ثبت سازه‌های آبی شوشتر به‌عنوان دهمین اثر جهانی ایران در یونسکو، بخشی از کناره یکی از پل‌های این اثر مهم تاریخی روی رودخانه گرگر، روز گذشته فرو ریخت

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانای خوزستان در گفت‌وگو با مهر با اعلام این خبر گفت: این حادثه به‌دلیل فرسایش و استهلاک و عدم‌مراقبت صحیح از این سازه‌های ارزشمند تاریخی رخ داده است.

مجتبی گهستونی، با اعلام اینکه عبور و مرور از روی این پل متوقف شده و هم‌اکنون مرمت‌کاران سازمان میراث فرهنگی مشغول تعمیر محل تخریب‌شده هستند تاکید کرد: فرسایش سازه‌های آبی شوشتر دلایل عمده‌ای دارد که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به ورود حجم زیاد فاضلاب شهری شوشتر که از مجراهای مختلف وارد رودخانه گرگر می‌شود، عدم‌بازسازی و مرمت این سازه‌ها و در نظر نگرفتن تمهیدات مراقبتی در طول سالیان گذشته و ساخت و سازهای بی‌رویه‌ای که روی آنها انجام شده اشاره کرد.

به گزارش مهر، سازه‌های آبی شوشتر چند روز پیش در سی‌وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر سویل اسپانیا بدون هیچ مخالفتی از سوی اعضا به‌عنوان دهمین اثر جهانی ایران در اجلاس میراث جهانی به ثبت رسید.

مجموعه آسیاب‌های شوشتر در استان خوزستان شامل ده‌ها آسیاب است که بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی تا پیش از انقلاب صنعتی به شمار می‌رود. استفاده از آب در ساخت محیطی برای زندگی براساس شرایط اقلیمی، با ایجاد شبکه‌های زیرزمینی زیر شهر کهن شوشتر موجب بروز یکی از هوشمندانه‌ترین اشکال معماری آبی شهری شده است.

این فعال حوزه میراث فرهنگی و آثار باستانی در ادامه گفت‌وگو با  مهر با اشاره به دلایل دیگری که از سوی دوستداران میراث فرهنگی شهر شوشتر در رابطه با تخریب این بخش از سازه‌های آبی شوشتر مطرح شده افزود: برخی از کارشناسان معتقد هستند دلیل این حادثه بسته شدن جریان آب رودخانه در پشت یک سد پیش از رسیدن به سازه‌ها بوده که با اتمام کار مرمت و باز شدن سد، شدت هجوم آب جمع شده موجب این تخریب شده است.

براساس زمانبندی یونسکو در رابطه با آثار مورد تایید باید هر چه سریع‌تر مشکلات این سازه‌های آبی در شوشتر مرتفع شود تا در باقی ماندن آنها در فهرست آثار ثبت شده در لیست جهانی مشکلی به‌وجود نیاید.

قرار است در نیمه دوم سال‌جاری جشن ثبت سازه‌های آبی با حضور نمایندگان یونسکو در شهر شوشتر برگزار شود و گواهینامه رسمی ثبت این آثار به مقامات شهری تحویل شود.

کد خبر 85277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز