در حالی که ۲ روز از سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی می‌گذرد، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان امروز (جمعه) گفت: «رابرت فیکو» بین مرگ و زندگی است.

ویکتور اوربان

به گزارش همشهری آنلاین، خبرگزاری رویترز نوشت: ویکتور اوربان ضمن اعلام همبستگی با اسلواکی اظهار داشت: «نخست‌وزیر [رابرت فیکو] بین مرگ و زندگی است. برایش دعا می‌کنیم و آرزوی بهبودی و بازگشت به کار داریم.»

نخست‌وزیر مجارستان افزود: حتی اگر فیکو بهبود هم پیدا کند، در زمان حساسی در آستانه انتخابات پارلمان اروپا که در اوایل ماه آینده [میلادی] برگزار می‌شود، ماه‌ها از کار افتاده خواهد بود.

اوربان تصریح کرد: با انتخاباتی روبرو هستیم که اعضای پارلمان اروپا نه تنها مستقل بلکه همراه با انتخابات ایالات متحده می‌توانند جریان جنگ و صلح در اروپا را تعیین کنند.

وی ادامه داد: در آن شرایط، ما به شدت به فیکو و اسلواکی حامی صلح نیاز داشتیم.

به نوشته رویترز، این تیراندازی اولین سوءقصد بزرگ علیه یک رهبر سیاسی اروپایی در بیش از ۲۰ سال گذشته بود و محکومیت جهانی را برانگیخت.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران سیاسی و قانونگذاران می‌گویند که این امر فضای سیاسی بیش از پیش «پر تنش» و «دو قطبی شده» در اسلواکی و در سراسر اروپا را آشکار کرده است.

دفتر رابرت فیکو روز چهارشنبه اعلام کرد که نخست‌وزیر اسلواکی «در تلاشی برای ترور» مورد اصابت چندین گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

زوزانا چاپوتووا رئیس‌جمهوری اسلواکی بلافاصله پس از انتشار خبر سوء قصد (تیراندازی) به جان رابرت فیکو ۵۹ ساله، این حمله را تایید کرد.

یک خبرنگار خبرگزاری اسلواکی نیز اعلام کرد که چندین گلوله در شهر «هاندلوا» در حدود ۱۱۰ مایلی شمال شرقی «براتیسلاوا» پایتخت این کشور شلیک شده است.

این خبرگزاری گزارش داد که فیکو پس از برگزاری نشست دولت، زمانی که در معرض دید عموم قرار گرفت، هدف تیراندازی قرار گرفته است.

یک روز پس از تلاش برای ترور رئیس دولت اسلواکی، رابرت کالیناک معاون وی روز پنجشنبه خبر داد که وضعیت فیکو پایدار ولی کماکان «بسیار خطرناک» است.

کد خبر 852614
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha