سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

این روزها اگر سری به نمایشگاه کتاب تهران بزنی، به مدیران یا معلمانی برمی‌خوری که میان غرفه‌های گوناگون انتشاراتی‌ها می‌چرخند تا کتابخانه‌های مدارس خود را تجهیز کنن

کتاب

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: اما چرا کتاب‌های کتابخانه‌های مدارس، همچنان خاک می‌خورند و گروه سنی کودک و نوجوان، چندان اقبالی به کتاب‌های موجود در مدارس‌شان نشان نمی‌دهند. در اینجا قرار است روش‌هایی را پیشنهاد دهیم تا بتوانید کتابخانه‌های مدارس فرزندانتان را رونق بدهید.

بیش‌تر بخوانید:

چگونه فرزندانمان را کتاب‌خوان کنیم

شکل کتابخانه‌های مدارس

چندی پیش دبستانی نزدیک به شهر بریستول انگلستان، بدنه نصفه‌نیمه هواپیمایی را خرید و آن را تبدیل به کتابخانه کرد. با وجود اینکه این کتابخانه از اویل سال میلادی افتتاح شده، اما معلمان این دبستان اعتراف کرده‌اند بچه‌ها استقبال چشمگیرتری از کتابخانه خلاقانه مدرسه داشته‌اند. البته حالا قرار نیست برای تغییر شکل کتابخانه مدارس، حتما سفینه فضایی، کشتی و هواپیما بخریم، اما می‌توانیم با کمی تغییر، فضای کتابخانه مدرسه را خلاقانه‌تر کنیم. لمکده، صندلی‌هایی برای خوابیدن، خواندن و... پیشنهادهایی است که می‌توانید روی آن فکر کنید.

کتابدار کتابخوان

در کتابخانه‌های مدارس امروزی، دیگر وظیفه کتابدارها، تنها امانت‌دادن کتاب به بچه‌ها نیست. در مرحله اول، کسی می‌تواند عشق به مطالعه را میان بچه‌ها منتشر کند که خودش نیز از مطالعه کتاب بال دربیاورد. دوم اینکه کتابدار باید خودش کتاب‌های جدید را پیش از بچه‌ها بخواند تا بتواند کتاب‌هایی با ژانرهای گوناگون را به بچه‌ها معرفی کند.

حس آزادی

کتاب‌هایی با ژانرهای گوناگون، کمیک، کتاب‌های دایره‌المعارف، نشریات کودک یا نوجوان، کتاب‌های مجازی و ... خلاصه تنوع، مهم‌ترین ویژگی کتابخانه‌های این گروه سنی است و باعث می‌شود بچه‌ها در فضای کتابخانه، حس آزادی و رهایی داشته باشند تا هر کتابی با هر ویژگی‌ای را که می‌خواهند در دسترسشان باشد. این حس آزادی، عشق به خواندن را در وجود بچه‌ها افزایش می‌دهد.

برنامه‌های جانبی

بچه‌های قرن ۲۱، برای تنوع در برنامه‌های جانبی یک کتابخانه هم ارزش قائل‌ هستند؛ مثلا ساده‌ترین شکل مسابقه‌های کتابخوانی، خواندن یک کتاب و شرکت در آزمون آن است، اما اگر به‌جای مسابقات معمول کتابخوانی، مثلا جریان انتخاب کتاب سال را راه بیندازید؛ به‌گونه‌ای که بچه‌ها بعد از مطالعه چند عنوان کتاب مشخص، فرم داوری آنها را پر کنند و در انتهای سال، نویسنده یا مترجم کتاب منتخب بچه‌ها به مدرسه دعوت شود، بچه‌ها بیشتر در مسیر مطالعه قرار می‌گیرند.

چه کنیم کتابخانه‌های مدارس رونق گیرند؟

کانون‌های دانش‌آموزی فعال

عضو گروهی بودن و انجام کارهای دسته‌جمعی، هوش از سر بچه‌ها می‌برد. گروه تولید خبرنامه کتابخانه، گروه صوتی‌کردن کتاب‌های مدرسه، گروه معرفی کتاب‌ها و نصب آن در تابلوی کتابخانه و... ازجمله پیشنهادهای ماست تا فعالیت بچه‌ها در کتابخانه مدرسه، چند برابر شود.

همه‌جای مدرسه؛ ‌ کتابخانه!

در شکل معمول مدارس، محلی به‌عنوان کتابخانه در نظر گرفته می‌شود و بچه‌ها برای خواندن یا امانت‌گرفتن باید به کتابخانه مراجعه کنند، اما در شکل مدرن، همه جای مدرسه، می‌تواند یک کتابخانه یا قرائت‌خانه باشد.

مثلا قفسه‌ها و صندلی‌های قرائت کتاب در راهروها، کلاس‌ها، سالن و... پراکنده باشند؛ به‌گونه‌ای که هر وقت دانش‌آموز اراده کند، کتاب‌ها در دسترس او باشند. درواقع به‌جای تمرکز کتابخانه در یکی از اتاق‌های مدرسه به پراکندگی کتاب‌ها فکر کنید.

چه کنیم کتابخانه‌های مدارس رونق گیرند؟

کد خبر 852055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha