ناصر تکمیل‌همایون را باید از تاریخ‌نگاران پرکاری دانست که درباره تهران کتاب‌های متعددی نوشته‌اند؛ مردی که بسیار خوش‌قلم بود و به تاریخ تهران به‌خصوص تاریخ دوران قاجار علاقه خاص داشت.

ناصر تکمیل همایون

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور : تکمیل همایون جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار و استاد پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی بود. اغلب نوشته‌هایش پژوهش‌هایی در مورد تاریخ و جامعه‌شناسی دوران قاجار و مربوط به محله‌های قدیمی تهران است. توجه او به تهران و تاریخش تا حدی بود که همیشه شاگردانش از او می‌پرسیدند تهران را بیشتر دوست دارد یا زادگاهش قزوین را.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

ناصر تکمیل همایون و ماجرای کتاب‌شناسی تهران | کارنامه‌ پربار نویسنده عاشق

مهرشاد کاظمی، تهران‌پژوه، که سال‌ها با مرحوم تکمیل‌همایون همکاری کرده می‌گوید: «ناصر تکمیل‌همایون تأثیر بسیار زیادی در پژوهش‌های تاریخی تهران داشت.سال ۱۳۷۷ با راهنمایی او موفق شدیم نخستین نشریه خبری تهران را راه‌اندازی کنیم. او باعث شد تا به تهران علاقه‌مند شوم تا جایی که با راهنمایی او پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری‌ام را در مورد تهران کار کردم. البته این علاقه به تهران را او در دل افراد زیادی به‌خصوص دانشجویانش ایجاد کرد. با نظر او کتابخانه تخصصی تهران را راه‌اندازی کردیم و او حتماً هفته‌ای دو بار به کتابخانه می‌آمد تا با علاقه‌مندان به تهران گفت‌وگو و آنها را راهنمایی کند. کار دیگر تکمیل‌همایون مربوط به برنامه‌های تهرانگردی بود که به مدت ۱۱ سال، هر جمعه‌ برقرار بود.»

ناصر تکمیل همایون و ماجرای کتاب‌شناسی تهران | کارنامه‌ پربار نویسنده عاشق

راه‌اندازی خانه‌ای برای پژوهشگران تهران یکی از دغدغه‌های ناصر تکمیل همایون بود. مهرشاد کاظمی دراین‌باره می‌گوید: «خیلی تلاش کرد تا خانه‌ای برای پژوهشگران تهران راه‌اندازی کند و خانه اتحادیه را برای این منظور انتخاب کرد.»

مرحوم ناصر تکمیل‌همایون ۲ آذر ۱۳۱۵ متولد و در آبان ۱۴۰۱ به دیار حق شتافت. از مهم‌ترین آثار و تألیفات او در زمینهٔ تهران‌پژوهی می‌توانی به «کتابشناسی تهران» اشاره کرد. کاظمی در باره این کتاب می‌گوید: «کار بسیار جذاب و بزرگی است. همه کتاب‌هایی که درباره تهران نوشته و تألیف شده بود را گردآوری کرد. البته در چاپ جدید این کتاب سعی داشت تا کتاب‌های جدیدی که درباره تهران نوشته شده است را نیز به مجموعه کتابشناسی تهران اضافه کند که متأسفانه نشد.»

ناصر تکمیل همایون و ماجرای کتاب‌شناسی تهران | کارنامه‌ پربار نویسنده عاشق

کتاب تهران، کتابشناسی تهران، رویدادها و یادمان‌های تاریخی تهران، تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران از آغاز تا دارالخلافه ناصری، آب و نظام آب‌رسانی و آبیاری در تهران، کتاب محله کلیمیان تهران، کتاب‌های محله عودلاجان، دولاب و سنگلج از او منتشر شده است. به گفته کاظمی، همه اطلاعات و پژوهش‌های او درباره محله تاریخی چال‌میدان نیز انجام و تکمیل‌شده ولی اجل فرصت چاپ این کتاب را به او نداد.

ناصر تکمیل همایون و ماجرای کتاب‌شناسی تهران | کارنامه‌ پربار نویسنده عاشق

مرحوم ناصر تکمیل‌همایون اعتقاد زیادی به پژوهش‌های میدانی داشت و برای نگارش آثارش حتماً سراغ محله‌های تهران می‌رفت و از نزدیک با سوژه‌های موردنظرش ارتباط می‌گرفت.

کد خبر 851946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha