رئیس سازمان غذا و دارو از برنامه وزارت بهداشت برای تولید و توزیع نان کامل حاوی چند نوع ویتامین و املاح مورد نیاز بدن در کشور خبر داد.

نانوایی

به گزارش همشهری آنلاین، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: اکنون ۳۷۰ واحد تولیدکننده آرد در کشور وجود دارد که ۲۵ درصد از این تعداد آرد کامل تولید می‌کنند. همچنین به تازگی نخستین واحد تولید نان سنتی کامل به روش صنعتی افتتاح شده است و این روش به زودی در کشور توسعه می یابد.

کمترین سبوس‌گیری مربوط به این نان است

وی با اشاره به اینکه آرد در کارخانجات ۱۲ تا ۲۸ درصد سبوس‌گیری می‌شود، افزود:‌ کمترین سبوس‌گیری مربوط به نان سنگک است.

معاون وزیر بهداشت از نان به عنوان قوت غالب ایرانیان یاد کرد و گفت:‌ میزان مصرف نان در کشور ۳۷ درصد بیشتر از کشورهای منطقه است و هر ایرانی به صورت میانگین ۳۰۰ گرم نان در روز مصرف می‌کند که می‌تواند بستر مناسب برای تامین انرژی، پروتئین، املاح و ویتامین‌ها باشد.

چیزهایی که در نان کامل باید وجود داشته باشد

محمدی تاکید کرد: نانی که از آرد کامل و به روش بهداشتی زیر نظر مسئولان فنی زیر نظر وزارت بهداشت باشد، نان سالمی است اما قطعا نان کامل نیست چراکه باید شاخص‌هایی از جمله آهن، کلسیم، روی، فسفر و گروه ویتامین‌های گروه بی را داشته باشد.

نامه سازمان غذا و دارو برای توزیع نان کامل در استان‌ها

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: برنامه سازمان غذا و دارو در تمامی استان‌ها این است که حداقل یک یا دو واحد تولید آرد کامل فعالیت کنند و در صورت استقبال نانوایان، در اختیار آنها قرار گیرد.

غنی‌سازی آرد با ویتامین D به زودی آغاز می‌شود

محمدی با اشاره به اجرای غنی‌سازی آرد با ویتامین دی گفت: غنی‌سازی آرد با اسید فولیک از مدت‌ها پیش اجرایی شده و در ارتقای سلامت جامعه موثر بوده است. با توجه به اینکه مصرف نان جامعه هدف بزرگ‌تری دارد، غنی‌سازی نان با ویتامین دی در مراحل نهایی است و به زودی آغاز خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با یادآوری اینکه سازمان غذا و دارو مجوزهای مربوط به واحدهای تولیدی صنعتی را صادر می کند، یکی از عوامل موثر بر ارتقای کیفیت نان را شیوه پخت آن دانست و گفت:‌ صنف مربوطه باید توسط بهداشت محیط کاهش اسید فولیک را اطلاع‌رسانی کنند.

کد خبر 850859
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    2 0
    چرا اصلا سبوس گندم موقع آرد کردن چدا میشود که باعث اینهمه مشکلات و امراض برای مردم بشود؟