گروه بورس: بورس اوراق بهادار تهران آخرین جزئیات پذیرش سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) را در بورس منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی بورس تهران، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی باید شرایط 11 گانه‌ای را برای پذیرش در بورس تهران طی کند که مهم‌ترین مورد آن انجام اقدامات لازم برای رفع زیان انباشته شرکت است.

سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی باید براساس سیاست‌های اصل 44 تا سال1393به بخش خصوصی واگذار شود اما این شرکت به‌دلیل مطابق نبودن عملکرد مالی‌‌اش با قوانین بورس، هنوز امکان ورود به بازار سهام را ندارد و بر مبنای اعلام بورس تهران نیاز به اصلاح ساختار دارد.

براساس قوانین بورس اوراق بهادار فقط شرکت‌هایی حق ورود به بورس را دارند که به‌مدت 3 سال سود آور باشند اما شرکت هواپیمایی هما به‌دلیل رویکرد‌های ویژه دولت به حمل‌ونقل هوایی و دریافت یارانه برای کاهش نرخ بلیت نیاز به اصلاح ساختار‌های مالی خود دارد؛

هرچند اصلاح ساختار‌های مالی این شرکت در شرایط کنونی آغاز شده اما به‌نظر می‌رسد برای مهیا شدن زمینه‌های ورود این شرکت به بورس به زمان بیشتری نیاز باشد.

براساس آخرین آمار اعلام شده، زیان شرکت هواپیمایی ایران ایر در سال 86 برابر با 20 میلیارد تومان بوده است این در حالی است که زیان این شرکت در سال 84 حدود 40‌میلیارد تومان و در سال 85 برابر با 26میلیارد تومان بوده است.

این در شرایطی است که هنوز از آخرین وضعیت زیان مالی شرکت در سال 87 گزارشی ارائه نشده اما بورس تهران در تازه‌ترین اطلاعیه خود همچنان یکی از مواردی را که شرکت هواپیمایی هما برای ورود به بورس باید طی کند، انجام اقدامات لازم برای رفع زیان انباشته شرکت اعلام کرده است.

بر همین اساس در نشست‌های مشترکی که با حضور مسئولان هواپیمایی هما با مدیران سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس انجام شده، قرار شد در مرحله اول شرکت‌های زیرمجموعه هما از بدنه این شرکت جدا شوند و در مرحله دوم سهام این شرکت دربورس واگذار شود.

شرکت هواپیمایی ملی ایران در تاریخ پنجم اسفند ماه سال 1340 با ادغام 2شرکت هواپیمایی ایرانین ایرویز و پرشین ایرویز و ایجاد خط هوایی جدیدی با نام هواپیمایی ملی ایران با علامت اختصاری هما تاسیس شد و از فروردین سال 1341 فعالیت خود را آغاز کرد.

در حال حاضر شرکت‌های ایران ایرتور، گروه هتل‌های هما و صندوق بازنشستگی و ذخیره رفاه از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت هما به شمار می‌روند.

برمبنای آخرین توافق‌های انجام شده قرار است سهام شرکت ایران ایرتور و گروه هتل‌های هما به بخش خصوصی و صندوق بازنشستگی این شرکت نیز به سازمان تامین اجتماعی، واگذار شود. از میان این شرکت‌ها، سهام هواپیمایی ایران ایر تور نیز باید از طریق بورس واگذار شود به همین دلیل این شرکت نیز هم‌اکنون در حال طی کردن مراحل پذیرش خود در بورس تهران است.

در همین رابطه وزیر راه و ترابری در آخرین اظهارنظر خود در مورد واگذاری سهام هواپیمایی جمهوری اسلامی در مورد توافق برای واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه شرکت به بخش خصوصی گفته بود: اگر این فرایند طی شود، بار مشکلات شرکت هما کاهش خواهد یافت و دست کم اگر سودی ندهد، دیگر زیان‌ده نیز نخواهد بود.

حمید بهبهانی با بیان اینکه مراحل واگذاری شرکت ایران ایرتور و گروه هتل‌های هما به سازمان خصوصی‌سازی محول شده، افزود: به‌طور معمول، شرکت‌هایی قابل واگذاری به بخش خصوصی هستند که سودده باشند، اما هنوز هما در زمره شرکت‌های زیان‌ده به‌شمار می‌آید. به غیر از این موارد، هیات پذیرش بورس تهران در تازه‌ترین اطلاعیه خود که روز گذشته منتشر شد، 11 شرط را برای حضور شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) در بورس تعیین کرد.

در این گزارش آمده است: شرکت هواپیمایی هما باید صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی 87 خود را به بورس ارائه کند.

همچنین ارائه گزارش پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده سال مالی آینده (88)، انتشار امید نامه و انتشار فهرست و مشخصات دارندگان اطاعات نهانی شرکت از دیگر موارد درخواستی بورس از شرکت هواپیمایی هماست.

بورس تهران همچنین از این شرکت خواسته است تا آخرین برنامه کسب و کار هیأت‌مدیره را برای 3 سال آینده منتشر کند و اقدامات مقتضی را برای رفع زیان انباشته شرکت به اجرا بگذارد. به این ترتیب، شرکت هواپیمایی هما قادر خواهد بود با رعایت این شروط، زمینه‌های عرضه سهامش را در بورس تهران فراهم کند اما هنوز اطلاعات کافی در مورد اقداماتی که در این باره انجام شده، در دست نیست.

کد خبر 85035

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز