گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: پذیره نویسی 11 میلیارد تومان اوراق مشارکت رهنی توسط بانک سامان به‌زودی آغاز خواهد شد

به گزارش همشهری، دومین نشست خبری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سال‌جاری برگزارشد و علی صالح‌آبادی ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های انجام شده در سال‌جاری، از پذیره نویسی اوراق مشارکت رهنی برای نخستین بار در ایران خبر داد. این اوراق که مجوز آن توسط سازمان بورس صادر شده، قرار است به‌زودی توسط بانک سامان منتشر شود.

صالح آبادی اشاره‌ای به تاریخ دقیق آغاز پذیره نویسی نکرد اما در عین حال تاکید کرد: مراحل آغاز پذیره‌نویسی این اوراق به سرعت توسط بانک سامان در حال انجام است و زمینه انتشار این اوراق به‌زودی مهیا می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز میزان سود این اوراق مشخص نیست، افزود: البته این اوراق در شرایط کنونی در قالب اوراق مشارکت منتشر خواهد شد به این معنی که اوراق بهادار مستقل نیست.

افشای اطلاعات

سخنگوی سازمان بورس در ادامه در مورد استفاده از ابزارهای قانونی اعمال فشار به شرکت‌هایی که حاضر به افشای اطلاعات در بورس نیستند، گفت: در فصل ششم قانون بازار سرمایه، اختیارات سازمان بورس در مورد عدم‌افشای اطلاعات و دستکاری در بازار مشخص شده است اما برای این منظور در قانون برنامه پنجم احکام مفصلی در مورد شرکت‌هایی که اطلاعات خود را افشا نمی‌کنند دیده شده، در عین حال کمیسیون ویژه‌ای در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون تجارت به‌وجود آمده که در حال بررسی این قانون است؛ ضمن اینکه به اعتقاد من قانون تجارت در برخی موارد نیاز به اصلاح دارد.

وی با بیان اینکه فقط با اقدامات تنبیهی نمی‌توان مدیران شرکت‌ها را مجبور به انتشار اطلاعات کرد و باید برای این کار فرهنگ‌سازی‌ شود، اضافه کرد: مدیران برخی شرکت‌های بورسی باید یاد بگیرند پاسخگو باشند و این موضوع باید در بازار سرمایه فرهنگ‌سازی‌ شود تا مدیران بازار سرمایه بتوانند در برابر مردم و سهامداران پاسخ بدهند از این جهت است که نشستن بر کرسی مدیرعاملی یا ریاست هیأت‌مدیره مسئولیت بسیار سنگینی است.

صالح‌آبادی گفت: این مسیر که پرونده همه شرکت‌ها را روی میز قاضی دادگاه بگذاریم راه درستی نیست و باید راه‌های پیشگیری را نیز اجرا کرده و برای این کار به مدیران بازار سرمایه آموزش دهیم. این در حالی است که پرونده‌هایی که در دادگاه قضایی مطرح و در مورد آنها رای صادر شده است در تاریخ بورس بی‌سابقه بوده است.

رتبه‌بندی کارگزاران

رئیس سازمان بورس همچنین از آغاز رتبه‌بندی کارگزاران خبر داد و گفت: دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران که در سال گذشته به تصویب رسید از ابتدای تیرماه اجرایی شده و قرار است تا پایان شهریور ماه به پایان برسد.

به گفته وی، کارگزاران برتر در جشنواره برترین‌های بازار سرمایه که در سالروز تصویب قانون بازار برگزار می‌شود معرفی خواهند شد.

پرونده‌های بورسی در مراجع قضایی صالح آبادی در تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های بورسی در مراجع قضایی اعلام کرد: در حال حاضر12 پرونده بورسی در مراجع قضایی مفتوح است که 7 پرونده در دادسرا قرار داشته که از این تعداد 6 پرونده مربوط به‌خودداری از ارائه اطلاعات، یک پرونده مربوط به دستکاری در بازار و یک پرونده نیز مربوط به معاملات متکی بر اطلاعات نهانی است.

او تاکید کرد: علاوه بر این، 4 پرونده نیز در دادگاه تجدیدنظر قرار دارد که تخلف آن مربوط به‌خودداری از ارائه اطلاعات به سازمان بورس است. همچنین از 4 پرونده‌ای که در گذشته رای قطعی برای آن صادر شد در حال حاضر به 5 پرونده رسیدگی شده که تخلف آن‌ مربوط به‌خودداری از ارائه‌ اطلاعات است که در مورد 16 نفر از آنها محکومیت کیفری صادر شده است.

کد خبر 85362

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز