گروه شهری: تحقق سند چشم‌انداز و طرح جامع تهران به اجرای موفقیت آمیز طرح نوسازی بافت‌های فرسوده بستگی دارد

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نشست خبری خود با خبرنگاران که به موضوع بافت‌های فرسوده شهر تهران اختصاص داشت، گفت: اگر شهرداری در جریان اجرای پیشنهادهای شورای شهر تهران در مورد بافت‌های فرسوده اقدامی جدی انجام ندهد و دولت هم روال فعلی را ادامه دهد، قطعا سند چشم‌انداز و طرح جامع شهر تهران با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

به گفته خادم آنچه در 10 سال گذشته در مورد بافت‌های فرسوده توسط دولت و شهرداری مطرح شده در حد شعار باقی مانده است و حتی براساس تعهدات برنامه چهارم توسعه اعتبارات کافی نیز برای این حوزه اختصاص نیافته است.

خادم با انتقاد از عملکرد ناهماهنگ دولت و شهرداری در حوزه بافت‌های فرسوده گفت: تنها اقدام دولت در زمینه‌ بافت‌های فرسوده طی 10 سال گذشته، انتشار اوراق مشارکت بوده است، این درحالی است که با تجربه‌ای که از بافت‌های فرسوده داریم، وابسته کردن طرح‌های بافت‌های فرسوده به انتشار اوراق مشارکت در واقع نوعی شوخی با این موضوع است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین افزود: انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری تهران با سود 5/16 درصدی که برای آن درنظرگرفته شده قطعا مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد.

خادم ادامه داد: متأسفانه ورود دولت در 10 سال گذشته در زمینه‌ تامین منابع یا ارائه طرح‌های جدی برای بافت‌های فرسوده به هیچ وجه قابل دفاع نیست و برخورد مدافعانه با این موضوع نیز صادقانه نخواهد بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در عین حال اظهار داشت که اساسا انتظار شورای شهر از شهرداری تهران تامین بودجه‌های نقدی برای پروژه‌های مشارکتی نیست بلکه تامین منابع غیرنقدی و واگذاری املاک ذخیره در اختیارش است.  وی سناریوهای طراحی شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده ازجمله تملک تدریجی یا پلاک به پلاک اینگونه املاک را خلاف نظر کارشناسی شورای شهر دانست و آن را کاری پرزحمت و زمان‌بر اعلام کرد.

وی تاکید کرد: استفاده از اراضی ذخیره در سطح مناطق شهرداری تهران پیشنهاد خوبی بود که براساس آن املاک و زمین‌هایی که در مالکیت شهرداری و سایر نهادهای عمومی و نیروهای مسلح قرار دارد برای طرح نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده شود.  وی اهمیت تامین زمین برای نوسازی بافت‌های فرسوده را تا آنجا دانست که گفت: 3هزار هکتار بافت‌ فرسوده در تهران شناسایی شده که به‌نظر می‌رسد درصورت دراختیارداشتن زمین کافی مابقی مشکلات با سرعت حل خواهد شد.

خادم اظهار داشت: نظر شورای شهر تهران برای نوسازی بافت‌های فرسوده تامین هر چه سریع‌تر زمین از طریق اراضی ذخیره است، اما متأسفانه شهرداری‌های مناطق اراضی خود را در اختیار سازمان نوسازی برای اجرای این طرح قرار نمی‌دهند زیرا اراضی ذخیره در حال حاضر به‌عنوان منابع درآمدی شهرداری‌های مناطق تلقی می‌شود.

خادم اما اقدامات شورای شهر تهران در حوزه بافت‌های فرسوده را خوب و قابل دفاع دانست و گفت: شورای شهر تهران نهایت ظرفیت خود را برای فراهم کردن زمینه‌های لازم داشته است و طرح‌های بسیار مناسب و کارشناسی شده‌ای را حتی فراتر از نیاز شهر تهران ارائه کرد، اما متأسفانه این طرح‌ها تاکنون به عملکرد مناسبی منجر نشده است.

کد خبر 84874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز